Lördag 22 Februari | 09:14:31 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-14 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-21 N/A X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-15 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-07 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2022-06-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-06-03 - Årsstämma
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Pierce Group är verksamt inom e-handel. Bolaget är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear. Bolaget är primärt verksamma på den europeiska marknaden. Kunderna består främst av privata aktörer. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-02-21 08:00:00

Tillväxt, ökad lönsamhet och framsteg i transformationen

Oktober - december 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 18% till 451 (382) MSEK. I lokala valutor ökade den med 19%.
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1 (-7) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 0,3% (-1,9%). Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5 (-45) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,1% (-11,7%).
  • Periodens kassaflöde var 32 (61) MSEK, och likvida medel uppgick vid utgången av perioden till 297 (222) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var -0,01 (-0,62) SEK.

Januari – december 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 6% till 1 628 (1 537) MSEK. I lokala valutor var tillväxten också 6%.
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 25 (-69) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 1,5% (-4,5%). Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 18 (-111) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,1% (-7,2%).
  • Periodens kassaflöde var 68 (91) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,45 (-1,21) SEK.

Okt-dec
Jan-dec
MSEK (om ej annat anges)20242023
20242023
Nettoomsättning451382
1 6281 537
Tillväxt (%)18%-10%
6%-8%
Tillväxt i lokala valutor (%)19%-15%
6%-13%
Bruttoresultat195171
724607
Resultat efter rörliga kostnader9380
361256
Omkostnader-76-72
-270-267
EBITDA10-13
84-36
Rörelseresultat (EBIT)-5-45
18-111
Justerad EBITDA168
91-11
Justerat rörelseresultat (EBIT)1-7
25-69
Jämförelsestörande poster-6-38
-7-42
Periodens resultat-1-49
36-96






Bruttomarginal (%)43,2%44,7%
44,5%39,5%
Resultat efter rörliga kostnader (%)20,6%20,9%
22,2%16,7%
Justerad EBITDA (%)3,6%2,1%
5,6%-0,7%
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%)0,3%-1,9%
1,5%-4,5%






Periodens kassaflöde3261
6891
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-)-297-222
-297-222
Resultat per aktie före utspädning (SEK)-0,01-0,62
0,45-1,21
Resultat per aktie efter utspädning (SEK)-0,01-0,62
0,45-1,21

Väsentliga händelser under rapportperioden
Den 5 december 2024 meddelade Kenneth Christensen sin avgång ur styrelsen efter att Procuritas (Procuritas Capital Investors V GP, Limited, agerar som partner till Procuritas Capital Investors V, LP och PCI V Co-Investment AB (tillsammans "Procuritas")) avyttrat alla aktier i Pierce Group.
Den 12 december 2024 avgick Shu Sheng (Procuritas Capital Partners V LP) från valberedningen, och Fabian Bengtsson (Siba Invest AB) utsågs till ledamot.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.

VD HAR ORDET
Det är med stor glädje jag presenterar en kvartalsrapport som återigen visar ett positivt justerad EBIT. 2024 var året då vi tog de första transformativa stegen i att justera vår strategi och affärsmodell för att möjliggöra framtida tillväxt och lönsamhet. En omvandling av denna omfattning kommer med många turnaround-initiativ, såsom en ny slimmad organisation och verksamhetsmodell, en genomgripande uppgradering av vår teknikstack och ett starkt fokus på att förbättra lagerhälsan. Dessa initiativ med tillhörande kostnader är av engångskaraktär, vilket gör jämförelser med tidigare perioders resultat mer komplexa. Jag är mycket nöjd med att vi nu är tillbaka i underliggande svarta siffror för det fjärde kvartalet och för helåret.
Försäljningen under det fjärde kvartalet visade en stark tillväxt, om än till en lägre marginal, då vi valde en mer ambitiös inköps- och försäljningsstrategi jämfört med föregående år för att vända trenden med en minskande kundbas. Marknaden är fortsatt mycket priskänslig och vårt fokus är att öka vinsten i absoluta tal samtidigt som vi stärker vår position. Nettoomsättningen ökade med 18 procent, från 382 MSEK till 451 MSEK och bruttoresultatet ökade med 14 procent från 171 MSEK (44,7 procent) till 195 MSEK (43,2 procent). Justerad EBIT uppgick till 1 MSEK, en förbättring jämfört med föregående års -7 MSEK. Nettokassan vid årets slut uppgick till 297 MSEK. Vi hade en återföring av avsättningen för överlager på 5 MSEK under det fjärde kvartalet, men även uppskattningsvis 6 MSEK i transformationskostnader huvusakligen relaterade till uppgraderingen av vår teknikstack, vilka primärt avsåg kostnader för externa konsulter och kostnader relaterade till system som ännu inte tagits i bruk. Utöver detta hade vi 2 MSEK i avskrivningar av avvecklade varumärken, varför justerad EBIT speglar den underliggande verksamheten ganska väl för kvartalet. För helåret 2024 visade vi 25 MSEK i justerad EBIT. Återföringen av avsättningen för överlager uppgick till 19 MSEK, transformationen kostade 10 MSEK och avskrivningarna på avvecklade varumärken 7 MSEK, varför justerad EBIT speglar den underliggande verksamheten ganska väl även för helåret 2024.
Detta är tillfälligt tillfredsställande som en språngbräda för vår framtida utveckling – vi är på rätt väg, men vi har mycket kvar att göra. Det är lovande att vår kundbas, som minskat sedan 2022, har börjat växa igen. Men vi har en lång väg att gå och kundförvärv och kundlojalitet är fortfarande vår högsta prioritet. För att bli den obestridda ledaren i vår bransch fokuserar vi på att vara bäst på det grundläggande: att erbjuda det bästa produktsortimentet till konkurrenskraftiga priser med korta leveranstider. Vi har ökat vårt lagerförda sortiment med 50 procent under året för att säkerställa att vi har rätt produkter tillgängliga och redo att skickas till våra kunder. Vi står dock fortfarande inför utmaningar med produkttillgänglighet inom vissa strategiska kategorier. För att möta detta har vi implementerat nya inköpsprocesser, vilket kommer att öka vår tillgänglighet ytterligare. Inför säsongen 2025 har våra kommersiella team investerat i att uppgradera vårt eget varumärkessortiment för att säkerställa att vi har ett förnyat sortiment för våra prisvärda egna varumärken i tid för säsongsstarten.
Den omfattande uppgraderingen av vår teknikstack, där vi byter vår e-handelsplattform, vårt lagerhanteringssystem, vår kunddataplattform och gör en stor uppgradering av vårt PIM-system, syftar till att införa en modern och skalbar struktur för att stödja framtida tillväxt och kundlojalitet. Arbetet fortskrider väl och kommer att pågå under hela 2025.
På längre sikt är förvärv för att befästa vår position på en fragmenterad marknad fortsatt en viktig potentiell drivkraft för att skapa värde. Eftersom de globala ekonomiska utsikterna fortfarande är mycket osäkra behåller vi vårt fulla fokus på vår verksamhet, på det vi kan kontrollera, och vi är fast beslutna att förverkliga vår vision och uppnå våra strategiska mål.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Dahlin, VD
E-post: Goran.Dahlin@piercegroup.com
Tel: +46 72 730 31 11
Fredrik Ideström, CFO
E-post: Fredrik.Idestrom@piercegroup.com
Tel: + 46 76 546 49 80
Om Pierce Group

Pierce är ett ledande och snabbväxande e-handelsbolag som säljer utrustning, reservdelar och tillbehör till motorcyklister över hela Europa genom ett fyrtiotal lokalt anpassade hemsidor. Bolaget har två större segment, Offroad — försäljning till motocross- och enduroåkare, och Onroad — försäljning till kunder som kör på trafikerade vägar. Därutöver har Pierce ett mindre segment, Övrigt, som främst fokuserar på snöskotrar. Med ett stort och unikt produktsortiment, inklusive flera egna varumärken, en utmärkt kundupplevelse samt attraktiva priser håller Pierce på att förändra marknaden för motorcykelentusiaster i Europa. Huvudkontoret ligger i Stockholm, centrallagret finns i polska Szczecin och därutöver är huvuddelen av kundsupporten placerad i Barcelona.
Informationen lämnades för offentliggörande av ovanstående kontaktpersoner den 2025-02-21 08.00 CET.