Tisdag 26 November | 08:32:06 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-16 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-07 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2022-06-03 - Årsstämma
2022-06-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Pierce Group är verksamt inom e-handel. Bolaget är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear. Bolaget är primärt verksamma på den europeiska marknaden. Kunderna består främst av privata aktörer. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-08-23 08:00:00

Fortsatta förbättringar

April - juni 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 3% till 456 (441) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 17 (2) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,6% (0,6%). Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 17 (6) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 3,7% (1,5%).
  • Periodens kassaflöde var 83 (64) MSEK, och likvida medel vid utgången av perioden uppgick till 350 (179) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,17 (0,33) SEK.

Januari – juni 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 3% till 812 (786) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 24 (-19) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 2,9% (-2,4%). Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 24 (-15) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 2,9% (-1,9%).
  • Periodens kassaflöde var 140 (31) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,49 (0,18) SEK.

Apr-jun
Jan-junJul 2023-Jan-dec
MSEK (om ej annat anges)20242023
20242023jun 20242023
Nettoomsättning456441
8127861 5631 537
Tillväxt (%)3%-2%
3%-10%-1%-8%
Tillväxt i lokala valutor (%)2%-7%
2%-14%-5%-13%
Bruttoresultat201186
364323648607
Resultat efter rörliga kostnader10488
186142300256
Omkostnader-69-67
-128-129-266-267
EBITDA3417
57912-36
Rörelseresultat (EBIT)172
24-19-68-111
Justerad EBITDA3521
581334-11
Justerat rörelseresultat (EBIT)176
24-15-30-69
Jämförelsestörande poster0-4
0-4-38-42
Periodens resultat1426
3915-72-96








Bruttomarginal (%)44,1%42,1%
44,8%41,1%41,4%39,5%
Resultat efter rörliga kostnader (%)22,7%20,0%
22,9%18,1%19,2%16,7%
Justerad EBITDA (%)7,6%4,7%
7,1%1,7%2,1%-0,7%
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%)3,7%1,5%
2,9%-1,9%-1,9%-4,5%








Periodens kassaflöde8364
1403120091
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-)-350-179
-350-179-350-222
Resultat per aktie före utspädning (SEK)0,170,33
0,490,18-0,91-1,21
Resultat per aktie efter utspädning (SEK)0,170,33
0,490,18-0,91-1,21

Väsentliga händelser under rapportperioden
Den 13 maj 2024 såg styrelsen över de finansiella målen nettoomsättningstillväxt och justerad EBIT-marginal på medellång till lång sikt. Detta för att återspegla de rådande förhållandena på den marknad som Pierce är verksam på. Målet för kapitalstrukturen och utdelningspolicyn är fortsatt oförändrat.
Den 17 maj 2024 godkände bolagsstämman samtliga förslag från styrelsen och/eller valberedningen, inklusive följande förslag:

  • Att införa ett långsiktigt incitamentsprogram (”LTI 2024”) för bolagets högre befattningshavare och nyckelmedarbetare med möjlighet till prestationsrelaterad tilldelning av aktier. Högst 1 025 000 stamaktier kan emitteras inom ramen för detta program.
  • Att utse Kenneth Christensen och Niklas Jarl till nya styrelseledamöter. Mattias Feiff hade avböjt omval.
  • Att utse Grant Thornton Sweden AB till ny revisor.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.

VD HAR ORDET
Vårt intensiva transformationsarbete, som fortlöper med oförminskad hastighet, bidrog tillsammans med en förbättrad konsumentefterfrågan, särskilt under början på kvartalet, till en fortsatt resultatförbättring i det andra kvartalet. Vårt justerade rörelseresultat uppgick till 17 MSEK, vilket är en förbättring från föregående års 6 MSEK. Försäljningen var 456 MSEK att jämföra med 441 MSEK föregående år, en ökning om 3 procent. Bruttomarginalen ökade från 42,1 procent till 44,1 procent.
Våra omkostnader uppgick till 69 MSEK jämfört med 67 MSEK föregående år. Kostnaderna påverkades negativt främst av den underliggande inflationen och den försvagade svenska kronan, samt av kostnader förknippade med uppgraderingen av vår IT-stack. Dessa negativa effekter motverkades till stor del tack vare besparingar från det effektivitetsprogram som genomfördes under det fjärde kvartalet 2023 och levererade enligt våra förväntningar.
Vår kassa uppgick i till 350 MSEK vid utgången av det andra kvartalet, att jämföra med 179 MSEK föregående år. Förbättringen är främst hänförlig till att lagervärdet minskade med hela 152 MSEK. Vi förväntar dock oss att säsongsvariationer och behovet av att säkerställa produkttillgänglighet kommer att kräva ökade lagernivåer framöver.
Vår vision är att bli den odiskutabla ledande e-handlaren på den europeiska marknaden för utrustning, tillbehör och delar för motorcykelkörning. För att förverkliga denna vision, som vi kallar Pierce 2.0, har vi identifierat sju strategiska mål som vägleder vårt arbete.

  • Att uppnå ett odiskutabelt ledarskap inom Offroadsegmentet och en lönsam tillväxt för Onroadsegmentet
  • Att ha den högsta kundlojaliteten i branschen
  • Att skapa en enkel "go-to-market"-approach
  • Att vara bäst i branschen inom prissättning och inköp
  • Att inneha egna marknadsledande “value-for-money"- varumärken
  • En modern och skalbar IT-stack
  • Att ha en slimmad och snabbrörlig organisation

Under kvartalet tog vi viktiga steg för att förbättra vårt kunderbjudande genom att optimera och utöka vårt sortiment. Vi genomförde också genomgripande förändringar i vår kundtjänst gällande hur vi bemöter våra kunder samt lade grunden för att lansera vårt första lojalitetsprogram. Att erbjuda den bästa köpupplevelsen är helt grundläggande för att uppnå vårt strategiska mål att ha den högsta kundlojaliteten i branschen.
Vi har också designat och lagt order på en stor del av vårt egna varumärkeskollektion för 2025, som kommer att vara större och ännu mer attraktivt än någonsin tidigare. Att utveckla ett marknadsledande erbjudande av egna “value-for-money" - varumärken är ett av våra strategiska mål och vi kommer att ta ett stort steg i den riktningen när vi lanserar vårt nya sortiment av egna märkesvaror under 2025.
Vi avancerar snabbt i vårt arbete att modernisera vår gamla IT-stack genom att införa förstklassiga, modulära och molnbaserade system. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna förenkla vår go-to-market-approach, och för att stötta vår slimmade och snabbrörliga organisation.
Ökande geopolitiska spänningar i flera delar av världen, ett stundande val i USA och allmän ekonomisk osäkerhet samt volatila fraktmarknader, gör att utsikterna förblir ytterst osäkra. Vi bibehåller totalt fokus på vår verksamhet, vidtar åtgärder i relation till det vi kan påverka, och är fortsatt beslutsamma i att förverkliga vår vision och nå våra strategiska mål.