Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
Förbättrad lönsamhet och fortsatt stark tillväxt
April - juni 2025
- Nettoomsättningen ökade med 15% till 523 (456) MSEK.
- EBIT uppgick till 26 (17) MSEK. justerad EBIT till 32 (17) MSEK, och den justerade rörelsemarginalen var 6,2% (3,7%).
- Periodens kassaflöde var 13 (83) MSEK och likvida medel vid utgången av perioden uppgick till 188 (350) MSEK.
- Resultatet per aktie före och efter utspädning var 0,29 (0,17) SEK.
Januari - juni 2025
- Nettoomsättningen ökade med 14% till 925 (812) MSEK.
- EBIT uppgick till 11 (24) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal 1,2% (2,9%). Justerad EBIT uppgick till 21 (24) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 2,3% (2,9%).
- Periodens kassaflöde var -108 (140) MSEK.
- Resultatet per aktie före och efter utspädning var -0,14 (0,49) SEK.
Apr-jun | Jan-jun | Jul 2024- | Jan-dec | |||
MSEK (om ej annat anges) | 2025 | 2024 | 2025 | 2024 | jun 2025 | 2024 |
Nettoomsättning | 523 | 456 | 925 | 812 | 1 740 | 1 628 |
Tillväxt (%) | 15% | 3% | 14% | 3% | 11% | 6% |
Tillväxt i lokala valutor (%) | 20% | 2% | 16% | 2% | 13% | 6% |
Bruttoresultat | 229 | 201 | 400 | 364 | 760 | 724 |
Resultat efter rörliga kostnader | 120 | 104 | 196 | 186 | 371 | 361 |
Omkostnader | -74 | -69 | -146 | -128 | -288 | -270 |
EBITDA | 39 | 34 | 40 | 57 | 67 | 84 |
EBIT | 26 | 17 | 11 | 24 | 6 | 18 |
Justerad EBITDA | 46 | 35 | 50 | 58 | 83 | 91 |
Justerat EBIT | 32 | 17 | 21 | 24 | 22 | 25 |
Jämförelsestörande poster | -7 | 0 | -10 | 0 | -17 | -7 |
Periodens resultat | 23 | 14 | -11 | 39 | -14 | 36 |
Bruttomarginal (%) | 43,7% | 44,1% | 43,2% | 44,8% | 43,7% | 44,5% |
Resultat efter rörliga kostnader (%) | 22,8% | 22,7% | 21,2% | 22,9% | 21,3% | 22,2% |
Justerad EBITDA (%) | 8,7% | 7,6% | 5,4% | 7,1% | 4,8% | 5,6% |
Justerad EBIT (%) | 6,2% | 3,7% | 2,3% | 2,9% | 1,3% | 1,5% |
Periodens kassaflöde | 13 | 83 | -108 | 140 | -180 | 68 |
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-) | -188 | -350 | -188 | -350 | -188 | -297 |
Resultat per aktie före utspädning (SEK) | 0,29 | 0,17 | -0,14 | 0,49 | -0,18 | 0,45 |
Resultat per aktie efter utspädning (SEK) | 0,29 | 0,17 | -0,14 | 0,49 | -0,18 | 0,45 |
Väsentliga händelser under rapportperioden
Emission av C-aktier
I april 2025 gjorde Pierce Group AB (publ) en riktad emission av 1 025 000 C-aktier till Nordic Issuing AB för att säkerställa den prestationsrelaterade tilldelningen av aktier till deltagarna i incitamentsprogrammet LTIP 2024/2027.
Ekonomidirektörens avgång
Den 15 april 2025 sade ekonomidirektör Fredrik Ideström upp sig.
Utseende av ny ekonomidirektör
Den 12 maj 2025 meddelade Pierce Group AB (publ) att Fredrik Kjellgren utsetts till ekonomidirektör. Han kommer att tillträda befattningen under det fjärde kvartalet 2025.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.
VD HAR ORDET
Finansiell utveckling
Det andra kvartalet var starkt och präglades av tillväxt som började i mars i kvartal ett och som höll i sig hela kvartal två. Vi nådde den högsta kvartalsomsättningen i bolagets historia. Omsättningen ökade med 15 procent (20 procent i lokal valuta) jämfört med samma period förra året trots att vi inte upplevt marknaden som exceptionellt stark.
Justerad EBIT uppgick till 32 MSEK, en klar förbättring från 17 MSEK i Q2 2024, även med hänsyn tagen till att kvartalet belastades med 8 MSEK i engångskostnader kopplade till vårt pågående förändringsarbete.
Tillväxten var bred och innefattade alla kundkategorier, främst tack vare bättre lagertillgänglighet än i fjol avseende våra externa varumärken. De externa varumärkena utvecklades mycket starkt, medan tillväxten för våra egna varumärken var mer dämpad främst till följd av försenade produktlanseringar. Under kvartalets slut genomfördes dock flera stora lanseringar, och mottagandet av de nya sortimenten har varit lovande.
Rörelsekostnaderna är fortsatt höga eftersom vi löpande kostnadsför samtliga utgifter för att införa vår nya tekniska plattform. Detta följer redovisningsregler som inte tillåter aktivering av molnbaserade system. I Q2 uppgick dessa kostnader till 8 MSEK (9 MSEK i Q1), främst för överlappande systemlicenser och externa konsulter.
Vår finansiella ställning är stabil med en kassa på 188 MSEK och ett lager på 522 MSEK. Jämfört med förra året har vi gjort stora satsningar på att både bredda och fördjupa sortimentet. Som tidigare meddelats kommer vi även framöver att sätta hög tillgänglighet och korta leveranstider i första rummet - det är grunden för vår position som ledande specialist i branschen.
Verksamhet
Även om vi saknar branschstatistik så känner vi oss komfortabla med att vi tar marknadsandelar. Vårt fokus på att fokusera på ”the basics”: ett av marknadens bredaste och mest attraktiva sortiment, konkurrenskraftiga men inte alltid lägsta priser, samt snabba och pålitliga leveranser har gett resultat i form av fler kunder, högre lojalitet och ett stigande NPS-värde vilket för oss närmare målet att bli den självklara marknadsledaren.
Samtidigt genomför vi en omfattande modernisering av vår IT-miljö, där nästan alla större IT-system ersätts. Det är ett avgörande steg för att säkerställa långsiktig kapacitet, skalbarhet och effektivitet. Under kvartalet tog vi två viktiga steg framåt genom att lansera vår Customer Data Platform (CDP) och vårt nya system för produktinformation (PIM). Dessa ger oss bättre möjligheter till personliga erbjudanden och förbättrad produktpresentation – något som höjer kundupplevelsen och stärker vår tillväxt.
Vi fortsatte också arbetet med att effektivisera organisationen. Under kvartalet minskade antalet tjänstemän med cirka 13 heltidstjänster. Sedan förändringsresan inleddes har vi minskat antalet tjänstemän med drygt 30 procent - från 256 i Q2 2023 till 176 i Q2 2025 - samtidigt som försäljningen ökat med 20 procent. Det innebär att försäljningen per tjänsteman har stigit med över 70 procent. Detta är resultatet av förenklade processer, minskad administration och ett större mandat till teamen att fatta beslut.
Personalminskningar är alltid svåra, men jag är stolt över de produktivitetsförbättringar vi uppnått och över det sätt på vilket teamet har hanterat förändringarna. Vi har tagit oss igenom stora omställningar tillsammans och engagemanget och uthålligheten i organisationen har varit imponerande. Att vårt eNPS-värde samtidigt ökar visar att vi är på rätt väg.
Framåtblick
Vi står nu inför lanseringen av två av våra största och mest kritiska IT-system: en ny e-handelsplattform och ett nytt lagerhanteringssystem. Båda är komplexa projekt som kräver noggrann planering vilket vi är väl förberedda inför. Införandet sker stegvis under de kommande kvartalen, med ett planerat uppehåll i november och december för att säkerställa att vi kan leverera fullt ut under Black Friday och julhandeln. Målet är att hela systemlandskapet ska vara på plats senast Q2 2026.
De kostnader som är kopplade till transformationen kommer att fortsätta under 2025 och delvis in i början av 2026, men vi räknar med en tydlig minskning från Q2 2026 när plattformen är fullt införd. Samtidigt minskar våra avskrivningar när flera större tillgångar är helt avskrivna vid utgången av 2025. Sammantaget väntas dessa faktorer stärka EBIT med 30–40 MSEK på årsbasis.
Lanseringen av den nya e-handelsplattformen gör det möjligt för oss att öppna 12 lokala marknader som i dag betjänas via vår .eu-sajt. Dessa marknader bidrar redan väsentligt till vår tillväxt och utgör tillsammans en marknad dubbelt så stor som Norden, som i dag står för 30 procent av omsättningen. Vi bedömer att lokalt anpassade sajter kommer att ytterligare påskynda tillväxten.
Vi ser även positiva tendenser i segmenten mountainbike och scooter/moped, där vår närvaro hittills har varit begränsad. Dessa kategorier representerar en stark tillväxtmöjlighet från och med 2026 och framåt.
Den europeiska e-handelsmarknaden för MC-utrustning är mogen för konsolidering. Skalfördelarna är uppenbara, och frågan är inte om, utan när och av vem konsolideringen drivs. Med vår paneuropeiska plattform står Pierce starkt positionerat när denna möjlighet realiseras.
Vi går nu in i en intensiv och spännande period med viktiga systemlanseringar som ger oss nya möjligheter att växa. Jag är mycket nöjd med var vi står i dag och ser fram emot hösten.