Tisdag 26 November | 05:22:20 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-16 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-07 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2022-06-03 - Årsstämma
2022-06-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Pierce Group är verksamt inom e-handel. Bolaget är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear. Bolaget är primärt verksamma på den europeiska marknaden. Kunderna består främst av privata aktörer. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-05-14 08:00:00

Stark förbättring

Januari - mars 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 3% till 356 (345) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) var 7 (-21) MSEK. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7 (-21) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 2,0% (-6,2%).
  • Periodens kassaflöde var 57 (-33) MSEK och likviditeten vid periodens utgång var 278 (105) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,32 (-0,14) SEK.

Jan-mar
Apr 2023-Jan-dec
MSEK (om ej annat anges)20242023
mar 20242023
Nettoomsättning356345
1 5481 537
Tillväxt (%)3%-18%
-3%-8%
Tillväxt i lokala valutor (%)2%-22%
-7%-13%
Bruttoresultat162137
632607
Resultat efter rörliga kostnader8254
285256
Omkostnader-59-61
-265-267
EBITDA23-7
-6-36
Rörelseresultat (EBIT)7-21
-82-111
Justerad EBITDA23-7
20-11
Justerat rörelseresultat (EBIT)7-21
-40-69
Jämförelsestörande poster00
-42-42
Periodens resultat25-11
-60-96






Bruttomarginal (%)45,6%39,7%
40,9%39,5%
Resultat efter rörliga kostnader (%)23,1%15,6%
18,4%16,7%
Justerad EBITDA (%)6,5%-2,2%
1,3%-0,7%
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%)2,0%-6,2%
-2,6%-4,5%






Periodens kassaflöde57-33
18191
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-)-278-105
-278-222
Resultat per aktie före utspädning (SEK)0,32-0,14
-0,75-1,21
Resultat per aktie efter utspädning (SEK)0,32-0,14
-0,75-1,21

Väsentliga händelser under rapportperioden
Emission av C-aktier
I mars 2024 gjorde Pierce Group AB (publ) en riktad emission av 950 000 C-aktier till Nordic Issuing AB för att säkerställa den prestationsrelaterade tilldelningen av aktier till deltagarna i incitamentsprogrammet LTIP 2023/2026.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Den 13 maj 2024 beslutade styrelsen att uppdatera bolagets långsiktiga finansiella mål avseende nettoomsättningstillväxt och justerad rörelsemarginal (EBIT) för att spegla de rådande omvärldsbetingelserna på den marknad där Pierce verkar. Kapitalstrukturmålet och utdelningspolicyn kvarstår oförändrade.

VD HAR ORDET
Första kvartalet visade vi en stark förbättring, trots att det är det säsongsmässigt tuffaste kvartalet under året för oss. Vårt justerade rörelseresultat uppgick till 7 MSEK, vilket är en betydande förbättring från föregående års -21 MSEK. Detta är ett resultat av att försäljningen ökade med 3 procent och att bruttomarginalen ökade med nästan 6 procent. Efter en långsam start ökade efterfrågan genom kvartalet. Vår marginalförstärkning var ett resultat av högre priser mot kunder och minskade infraktkostnader samt förändringar i avsättningar för överlager. Det justerade rörelseresultatet påverkades positivt av förändrad avsättning för överlager med 9 MSEK, vilket var ett resultat av att vi ökade fokus ytterligare på att sälja överlagret.
Vår likviditet är fortsatt robust med en kassa på 278 miljoner kronor vid utgången av det första kvartalet. Vi ser mycket positiva resultat på rörelsekapitalet från våra initiativ för att förbättra lagereffektiviteten och den nya verksamhetsmodellen, utöver effekten från våra förändrade antaganden för överlager. Vi förväntar oss dock något ökade lagernivåer framåt för att säkerställa produkttillgänglighet, hantera säsongsvariationer och att kapitalisera på framtida tillväxtmöjligheter.
Vi har framgångsrikt implementerat vår nya, förenklade verksamhetsmodell. Denna främjar ett ökat individuellt ansvar och engagemang, och vi tar nu snabbare beslut mer i linje med våra affärskrav. Pierce-teamet är kapabelt, kompetent och motiverat, vilket har varit helt avgörande för våra förbättringar hittills.
Vår förändringsresa är dock långt ifrån över. Vår vision är att bli den obestridliga ledande e-handlaren på den europeiska marknaden för utrustning, reservdelar och tillbehör till motorcyklister. För att förverkliga denna vision, som vi kallar Pierce 2.0, har vi identifierat sju strategiska pelare som vägleder vårt arbete.

  • Att uppnå ett odiskutabelt ledarskap inom Offroadsegmentet och en lönsam tillväxt för Onroadsegmentet
  • Att ha den högsta kundlojaliteten i branschen
  • Att skapa en enkel "go-to-market"-approach
  • Att vara bäst i branschen inom prissättning och inköp
  • Att inneha egna marknadsledande “value-for-money"- varumärken
  • En modern och skalbar IT-stack
  • Att ha en slimmad och snabbrörlig organisation

Verklig förändring tar tid och 2024 är ett år av förändring. Förutom organisatoriska förbättringar genomför vi en omfattande översyn av vår tekniska infrastruktur. Vi bygger en modulär, molnbaserad teknikstack som består av de bästa systemen i klassen för att förbättra vår operativa kapacitet.
Genom initiativ för processförbättring och automatisering strävar vi efter att effektivisera arbetsflöden och eliminera icke-värdeskapande processteg. Därutöver undersöker vi integration av AI-lösningar för att ytterligare optimera vår verksamhet. Vi är vidare fast beslutna att konsolidera och bygga verkligt prisvärda egna varumärken, och vi är på väg att lansera vårt första lojalitetsprogram inom en snar framtid.
För att spegla de rådande omvärldsbetingelserna på den marknad där Pierce verkar har styrelsen sett över och beslutat att uppdatera bolagets finansiella mål på medellång till lång sikt avseende nettoomsättningstillväxt och justerad rörelsemarginal (EBIT).
Sammanfattningsvis står vi fast vid vår vision och våra strategiska mål.
På ett personligt plan är jag stolt och imponerad av den energi, kunskap, engagemang och driv som jag bevittnade när vi nyligen samlade hela företaget för en gemensam kick-off för Pierce 2.0.