Lördag 17 Maj | 06:31:08 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-14 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-21 N/A X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-15 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-07 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2022-06-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-06-03 - Årsstämma
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Pierce Group är verksamt inom modebranschen och är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-05-15 08:00:00

Stark tillväxt under ett utmanande kvartal

Januari - mars 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 13% till 401 (356) MSEK.
  • EBIT uppgick till -15 (7) MSEK, justerad EBIT till -11 (7) MSEK, och den justerade rörelsemarginalen var -2,7% (2,0%).
  • Periodens kassaflöde var -120 (57) MSEK, och likvida medel vid utgången av perioden uppgick till 175 (278) MSEK.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning var -0,43 (0,32) SEK.

Jan-mar
Apr 2024-Jan-dec
MSEK (om ej annat anges)20252024
mar 20252024
Nettoomsättning401356
1 6731 628
Tillväxt (%)13%3%
8%6%
Tillväxt i lokala valutor (%)12%2%
8%6%
Bruttoresultat171162
733724
Resultat efter rörliga kostnader7682
355361
Omkostnader-72-59
-283-270
EBITDA123
6284
EBIT-157
-318
Justerad EBITDA423
7291
Justerat EBIT-117
725
Jämförelsestörande poster-40
-10-7
Periodens resultat-3425
-2336






Bruttomarginal (%)42,6%45,6%
43,8%44,5%
Resultat efter rörliga kostnader (%)19,0%23,1%
21,2%22,2%
Justerad EBITDA (%)1,1%6,5%
4,3%5,6%
Justerad EBIT (%)-2,7%2,0%
0,4%1,5%






Periodens kassaflöde-12057
-11068
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-)-175-278
-175-297
Resultat per aktie före utspädning (SEK)-0,430,32
-0,290,45
Resultat per aktie efter utspädning (SEK)-0,430,32
-0,290,45

Väsentliga händelser under rapportperioden
Segmentrapporteringen upphör
Företaget har beslutat att avveckla segmentrapporteringen från och med det första kvartalet 2025. Beslutet är en del av en mer integrerad strategi för styrning och uppföljning av koncernens verksamhet. Denna förändring speglar koncernens alltmer enhetliga digitala närvaro, där gränserna mellan affärssegmenten och deras respektive produktutbud successivt suddas ut. I takt med att verksamheten utvecklats mot en mer sammanhållen struktur, har segmentrapporteringen förlorat sin relevans och återspeglar inte längre hur verksamheten faktiskt bedrivs.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Emission av C-aktier
I april 2025 gjorde Pierce Group AB (publ) en riktad emission av 1 025 000 C-aktier till Nordic Issuing AB för att säkerställa den prestationsrelaterade tilldelningen av aktier till deltagarna i incitamentsprogrammet LTIP 2024/2027.
Ekonomidirektörens avgång
Den 15 april 2025 sade Fredrik Ideström upp sig från befattningen som ekonomidirektör.
Tillsättning av ekonomidirektör
Den 12 maj 2025 meddelade Pierce Group AB (publ) att Fredrik Kjellgren har utsetts till ekonomidirektör. Han tillträder rollen under det fjärde kvartalet 2025.

VD HAR ORDET
En utmanande start på året med god tillväxt men negativt rörelseresultat – samtidigt som vi investerar för framtiden
Det första kvartalet 2025 var ett av de mest utmanande i branschens och Pierce historia. Justerat EBIT uppgick till -11 MSEK, jämfört med +7 MSEK under samma period föregående år. Som tidigare rapporterats fortsätter de geopolitiska spänningarna att påverka konsumentförtroendet negativt, särskilt på flera av våra större marknader i Europa.
Vi ser också hur ett strukturellt skifte i konsumentbeteende, som började ta form under 2024, nu har accelererat. Konsumenter blir allt mer prismedvetna och tenderar att koncentrera sina inköp till specifika kampanjperioder, såsom Black Friday och julhandeln. Detta resulterade i särskilt svag efterfrågan under januari och februari.
Vårt offroaderbjudande, som riktar sig mot en yngre och mer priskänslig målgrupp, påverkades mest negativt. I Norden bidrog dessutom en snöfattig vinter till minskad försäljning inom Sledstore, vilket skapade ytterligare motvind.
Som svar agerade vi snabbt. Vi ökade våra investeringar i direktmarknadsföring för att stimulera efterfrågan och skydda bruttovinsten i absoluta tal. Även om detta innebar högre marknadsföringskostnader och belastade bruttomarginalen, uppnådde vi en intäktstillväxt på 13 procent för kvartalet – en solid tillväxt i en utmanande marknad.
Försäljningen återhämtade sig markant i mars i takt med att nya säsongsprodukter anlände och efterfrågan ökade. Detta möjliggjorde en återgång till mer långsiktigt hållbara nivåer för våra marknadsföringsinsatser. Produkttillgänglighet fortsätter vara avgörande för tillväxt, kundnöjdhet och återköpsfrekvens. Vi har därför fortsatt att bygga upp våra lagernivåer och prioriterar tillgänglighet – en hörnsten i vår roll som ledande kategorispecialist med marknadens bredaste och mest attraktiva sortiment, konkurrenskraftiga priser och snabba, pålitliga leveranser.
Resultaten skilde sig kraftigt mellan olika produktkategorier– onroad uppvisade stark tillväxt, medan offroad utvecklades svagare. Den förändrade mixen, i kombination med säljdrivande aktiviteter, ökade fraktkostnader från beställningar lagda för 6-12 månader sedan och en markant lägre återföring av inkuransreservationer bidrog till pressade bruttomarginaler, jämfört med föregående år. Även andelen försäljning av egna varumärken påverkades negativt av mixförskjutningen samt leveransförseningar.
Våra overheadkostnader ökade med 13 MSEK jämfört med föregående år. Ökningen förklaras främst av temporära transformationskostnader på 9 MSEK samt valutaeffekter på cirka 4 MSEK.
Vi genomför just nu en omfattande modernisering av vår IT-infrastruktur och migrerar till en SaaS-baserad plattform. Till skillnad från tidigare investeringar kan relaterade transformationskostnader inte aktiveras utan måste tas som löpande kostnader. Samtidigt belastas resultatet fortsatt av avskrivningar från våra tidigare on-prem-system, vilket skapar ett tillfälligt kostnadsöverlapp. När migreringen är klar kommer både omvandlingskostnader och avskrivningar att minskas, vilket kommer att ge en avsevärt operativ hävstångseffekt från och med 2026.
Sedan transformationens inledning har vi anpassat organisationens storlek genom att reducera tjänstemannaorganisationen med 26 procent, från 256 personer under andra kvartalet 2023 till 189 under första kvartalet 2025 – samtidigt som vår R12-försäljning ökat med 6 procent. Jag är särskilt stolt över att vårt eNPS har förbättrats markant under samma period, vilket indikerar ett stärkt internt engagemang.
Fyra strategiska pelare för tillväxt och lönsamhet
Vi fokuserar på fyra nyckelinitiativ som ska skapa en starkare och mer skalbar affärsmodell:
1. Stärka kärnaffären
Vi fortsätter bredda sortimentet, förbättrar tillgängligheten och kortar leveranstiderna för att öka kundnöjdheten och återköpsfrekvensen. Med den nya IT-plattformen, som lanseras under andra halvåret, får vi ökad kontroll över produkt- och kunddata. Det möjliggör förbättrad produktpresentation, högre grad av personalisering och en förbättrad köpupplevelse – vilket driver både kundanskaffning och lojalitet.
2. Accelererad geografisk expansion
Under 2025 lanserar vi lokala webbplatser i 12 nya europeiska marknader – med språk, betalningsmetoder och leveransalternativ anpassade efter respektive marknad. Dessa länder uppvisar redan hög tillväxt via vår .eu-domän, och full lokalisering väntas frigöra ytterligare potential.
3. Växa i närliggande vertikaler
Vi ser betydande tillväxtmöjligheter i hittills underutvecklade segment såsom mountainbike och moped/skoter. Dessa kan skalas effektivt genom korsförsäljning och gemensam infrastruktur, vilket kräver begränsade investeringar.
4. Positionera oss för branschkonsolidering
Den europeiska e-handelsmarknaden för MC-utrustning är mogen för konsolidering. Skalfördelarna är uppenbara, och frågan är inte om, utan när och av vem konsolideringen drivs. Med vår paneuropeiska plattform står Pierce starkt positionerat när denna möjlighet realiseras.
Vi är på rätt väg
Trots ett utmanande kvartal är jag fortsatt övertygad om att vi är på rätt väg. Under 2025 fortsätter vi att transformera Pierce som efter detta kommmer att vara mindre sårbart för externa faktorer och väl rustad för långsiktig tillväxt och lönsamhet.