Tisdag 26 November | 08:26:45 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-16 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-07 - X-dag ordinarie utdelning PIERCE 0.00 SEK
2022-06-03 - Årsstämma
2022-06-03 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Pierce Group är verksamt inom e-handel. Bolaget är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear. Bolaget är primärt verksamma på den europeiska marknaden. Kunderna består främst av privata aktörer. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-11-17 08:00:00

God likviditet inför en osäker marknadsutveckling

Juli - september 2023

  • Nettoomsättningen minskade med 1% till 369 (373) MSEK.
  • Extra avsättning om 44 MSEK för överlager, påverkar kostnad sålda varor och utgör 11,9 procent av omsättningen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -47 (-15) MSEK. Justerat rörelseresultat (EBIT) var -47 (-9) MSEK och justerad rörelsemarginal var -12,7% (-2,4%).
  • Periodens kassaflöde var -1 (96) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var -0,77 (-0,26) SEK.

Januari – september 2023

  • Nettoomsättningen minskade med 7% till 1 154 (1 243) MSEK.
  • Extra avsättning om 44 MSEK för överlager, påverkar kostnad sålda varor och utgör 3,8 procent av omsättningen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -66 (-37) MSEK. Justerat rörelseresultat (EBIT) var -61 (-30) MSEK och justerad rörelsemarginal var -5,3% (-2,4%).
  • Periodens kassaflöde var 30 (100) MSEK.
  • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var -0,59 (-0,66) SEK.

Jul-sep
Jan-sepOkt 2022-Jan-dec
MSEK (om ej annat anges)20232022
20232022sep 20232022
Nettoomsättning369373
1 1541 2431 5811 670
Tillväxt (%)-1%3%
-7%5%-5%5%
Tillväxt i lokala valutor (%)-9%0%
-12%2%-10%1%
Bruttoresultat113146
436496597657
Resultat efter rörliga kostnader3460
176192236252
Omkostnader-67-57
-195-185-266-256
Rörelseresultat (EBIT)-47-15
-66-37-97-68
Justerat rörelseresultat (EBIT)-47-9
-61-30-84-53
Periodens resultat-61-20
-47-35-70-58








Bruttomarginal (%)30,7%39,1%
37,8%39,9%37,8%39,3%
Resultat efter rörliga kostnader (%)9,3%16,2%
15,3%15,5%14,9%15,1%
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%)-12,7%-2,4%
-5,3%-2,4%-5,3%-3,2%








Periodens kassaflöde-196
3010046117
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-)-171-115
-171-115-171-136


Väsentliga händelser under rapportperioden

Varulager
Bolaget beslutade att omvärdera några av grundantagandena för avsättning för överlager för att möta det rådande marknadsförhållandet. Detta resulterade i en ökad avsättning om 44 MSEK som påverkade det tredje kvartalet 2023.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

Varumärken
I syfte att öka utvecklingstakten på de marknadsledande egna varumärkena, beslutade styrelsen den 1 november 2023 att konsolidera bolagets varumärkesportfölj och därmed sprida investeringarna på färre antal varumärken. Detta medför att vissa av de egna varumärkena kommer att tas bort och dess produkter kommer att slås ihop med återstående varumärkena. Detta kommer att resultera i en accelererad avskrivning på varumärken, vilket kommer att fördelas över de kommande åren, med start i fjärde kvartalet 2023. Det kan även leda till en potentiell nedskrivning av varumärkena under det fjärde kvartalet 2023. Den totala kostnaden förväntas uppgå till cirka 20 MSEK.

Ändring av CFO
Den 7 november 2023 utsågs Fredrik Ideström (nuvarande Chief Strategy Officer) till Group Chief Financial Officer, och ersätter därmed Niclas Olsson som lämnar sin roll. Ändringen träder i kraft den 15 december 2023.

Plan att förändra struktur – Effektiviseringsprogram
För att förbättra effektiviteten och bli mer agila, planerar Bolaget att initiera ett effektiviseringsprogram för förändring av organisationens struktur och kommer därför att inleda MBL-förhandlingar (och motsvarande processer med myndigheter och fackföreningar i enlighet med respektive lands lagar och praxis). Detta kan beröra cirka 50 tjänster, inom alla funktioner och länder i vilka Pierce har kontor, och förväntas bli klart under fjärde kvartalet. Målet är att implementera en mer teambaserad verksamhetsmodell med färre chefer och ett mer mandatbaserat beslutsfattande. För att stödja den planerade organisatoriska förenklingen ska kärnprocesserna förbättras genom implementering av Lean-metodik i hela företaget tillsammans med ökad digitalisering och automatisering. Ambitionen är att den nya verksamhetsmodellen skall generera en årlig resultatförbättring om cirka 25 MSEK och påverka resultatet redan från första kvartalet 2024, medan effekten på kassaflödet gradvis genereras under första halvåret 2024. Den planerade förändringen kommer innebära en kostnad av engångskaraktär motsvarande cirka 15 MSEK i det fjärde kvartalet 2023.


VD HAR ORDET
Försäljningen i kvartalet var som förväntat relativt svag, med lågsäsong och fortsatt vikande efterfrågan. Vi bedömer dock att vi behåller vår marknadsandel. Vårt fokus sedan början av 2023, att bibehålla god likviditet samt förbättra marginalerna, har fortsatt med positivt resultat. Trots detta lyckades vi tyvärr inte nå ett positivt rörelseresultat för tredje kvartalet, exklusive extraordinära poster, vilket är en besvikelse för såväl organisationen som för mig.
De senaste månaderna har vi arbetat hårt med att bygga en ny förenklad, strömlinjeformad och anpassad plattform för Pierce från 2024 och framåt. Som jag nämnde i mitt senaste VD-ord har vi genomlyst vår strategi. Pierces långsiktiga ambition är att bli den odiskutabelt ledande renodlade online-återförsäljaren på den europeiska marknaden för utrustning, tillbehör och delar för motorcykelkörning.
Som en del av denna strategigenomgång har vi omkalibrerat vår tillväxtstrategi. 24MX är den i särklass största e-handelsaktören i Europa inom det mindre men lönsamma Offroad-segmentet. Trots att vi har en ledande position har vi fortfarande en mycket stor potential att växa, varför vi strävar efter att stärka vår specialistposition för att befästa och öka vår marknadsandel inom Offroad-segmentet. Vi har en utmärkt position med starka egna och externa varumärken som vi ytterligare skall dra nytta av.
XLMOTO har en utmanarposition i det mycket större, men generellt mindre lönsamma, Onroad-segmentet. Vi justerar vår approach och prioriterar lönsam tillväxt genom att vara mer selektiva i vilka varumärken vi samarbetar med, vilka marknader vi investerar i samt vilka specifika kundsegment vi riktar oss mot.
Vår marknad är för närvarande svag, vilket gör att kundrelevans och kundlojalitet är viktigare än någonsin tidigare. Vi har därför gjort ökad kundlojalitet till en av våra absolut högsta prioriteringar. De kommande kvartalen kommer vi att ta flera viktiga steg för att öka försäljningen till återkommande kunder.
Vi kommer även att avsevärt effektivisera våra arbetsprocesser och skapa en bättre kundupplevelse genom förbättrad personalisering. Detta skall bland annat ske genom en förenkling i vår go-to-market-modell där vi gradvis konsoliderar våra 39 lokala sidor till tre globala sidor.
För att kunna fokusera våra varumärkesinvesteringar planerar vi vidare att konsolidera vår portfölj av egna varumärken. Detta förväntas accelerera vårt varumärkesbyggande och öka utvecklingstakten av våra egna varumärken med syfte att skapa marknadsledande prisvärda varumärken.
I kvartalet har vi justerat antagandena som ligger till grund för nedskrivning av lager, vilket har medfört en större justering av lagerreserven avseende överlager i kvartalet. Detta för att återspegla de rådande marknadsförhållanden och vårt ökade fokus på att arbeta med kortare produktlivscykler och därigenom skapa ett mer attraktivt kunderbjudande.
Slutligen är vårt mål att implementera en mer teambaserad verksamhetsmodell med färre chefer och en mer mandatstyrd organisation. Den planerade förändringen medför att vi under fjärde kvartalet avser inleda en process med fackliga organisationer och anställda enligt de bestämmelser som gäller i de länder vi är verksamma, och berör potentiellt cirka 50 anställda. För att stödja den organisatoriska förenklingen skall våra kärnprocesser förbättras genom implementering av leanmetodik i hela företaget, tillsammans med en ökning av digitalisering och automatisering. Ambitionen är att den planerade verksamhetsmodellen skall generera en årlig resultatförbättring om cirka 25 MSEK och påverka resultatet redan från första kvartalet 2024, medan motsvarande effekt på kassaflödet genereras gradvis under första halvåret 2024.
De förändringar som planeras genomföras kommer innebära kostnader av engångskaraktär under tredje och fjärde kvartalen i år. Justeringarna av antagande för nedskrivningar av överlager belastar tredje kvartalet med 44 MSEK, medan konsolideringen av varumärkesportföljen kommer innebära kostnader om cirka 20 MSEK i form av accelererade avskrivningar under de kommande åren, inklusive en eventuell nedskrivning i fjärde kvartalet. Slutligen bedöms den planerade organisationsförändringen innebära en kostnad på cirka 15 MSEK under fjärde kvartalet.
Efter implementeringen av alla planerade initiativ, med fokus på vår kundrelevans inom våra två huvudsegment samt de övergripande förenklingarna och digitaliseringen av vår operativa struktur, är vi redo för en ny och spännande resa framåt.

Göran Dahlin, CEO