Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Small Cap Stockholm |
| Sektor | Handel & varor |
| Industri | Sällanköpsvaror |
Intresserad av bolagets nyckeltal?
Analysera bolaget i Börsdata!
Vem äger bolaget?
All ägardata du vill ha finns i Holdings!
Fortsatt stark tillväxt och god lönsamhet
Juli - september 2025
• Nettoomsättningen ökade med 17% till 427 (365) MSEK.
• EBIT uppgick till 7 (0) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,6% (-0,1%). Justerad EBIT uppgick till 11 (0) MSEK, och den justerade rörelsemarginalen var 2,7% (0,0%).
• Periodens kassaflöde var -22 (-105) MSEK och likvida medel vid utgången av perioden uppgick till 159 (261) MSEK.
• Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,03 (-0,03) SEK.
Januari - september 2025
• Nettoomsättningen ökade med 15% till 1 352 (1 177) MSEK.
• EBIT uppgick till 18 (23) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,3 % (2,0%). Justerad EBIT uppgick till 33 (24) MSEK, och den justerade rörelsemarginalen var 2,4% (2,0%).
• Periodens kassaflöde var -129 (35) MSEK.
• Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var -0,11 (0,46) SEK.
| Jul-sep | Jan-sep | Okt 2024- | Jan-dec | |||
| MSEK (om ej annat anges) | 2025 | 2024 | 2025 | 2024 | sep 2025 | 2024 |
| Nettoomsättning | 427 | 365 | 1 352 | 1 177 | 1 803 | 1 628 |
| Tillväxt (%) | 17% | -1% | 15% | 2% | 16% | 6% |
| Tillväxt i lokala valutor (%) | 20% | 1% | 17% | 2% | 18% | 6% |
| Bruttoresultat | 171 | 166 | 571 | 530 | 765 | 724 |
| Resultat efter rörliga kostnader | 84 | 82 | 280 | 268 | 373 | 361 |
| Omkostnader | -61 | -65 | -207 | -194 | -283 | -270 |
| EBITDA | 19 | 17 | 59 | 74 | 69 | 84 |
| EBIT | 7 | 0 | 18 | 23 | 13 | 18 |
| Justerad EBITDA | 24 | 17 | 73 | 74 | 90 | 91 |
| Justerat EBIT | 11 | 0 | 33 | 24 | 34 | 25 |
| Jämförelsestörande poster | -4 | 0 | -15 | 0 | -21 | -7 |
| Periodens resultat | 2 | -2 | -9 | 37 | -9 | 36 |
| Bruttomarginal (%) | 40,1% | 45,5% | 42,2% | 45,0% | 42,5% | 44,5% |
| Resultat efter rörliga kostnader (%) | 19,7% | 22,5% | 20,7% | 22,8% | 20,7% | 22,2% |
| Justerad EBITDA (%) | 5,5% | 4,6% | 5,4% | 6,3% | 5,0% | 5,6% |
| Justerad EBIT (%) | 2,7% | -0,0% | 2,4% | 2,0% | 1,9% | 1,5% |
| Periodens kassaflöde | -22 | -105 | -129 | 35 | -97 | 68 |
| Nettoskuld (+) / Nettokassa (-) | -159 | -261 | -159 | -261 | -159 | -297 |
| Resultat per aktie före utspädning (SEK) | 0,03 | -0,03 | -0,11 | 0,46 | -0,12 | 0,45 |
| Resultat per aktie efter utspädning (SEK) | 0,03 | -0,03 | -0,11 | 0,46 | -0,12 | 0,45 |
Väsentliga händelser under rapportperioden
Inga väsentliga händelser har inträffat under rapportperioden.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.
VD HAR ORDET
Vi levererade ännu ett starkt kvartal med fortsatt tillväxt och god lönsamhet. Justerad EBIT uppgick till 11 MSEK, jämfört med 0 MSEK föregående år, drivet av en nettoomsättningstillväxt på 17 procent jämfört med föregående år – eller 20 procent i lokala valutor.
Våra insatser för att effektivisera marknadsföringen gav tydliga resultat och förbättrade de rörliga kostnaderna med 2,7 procentenheter som andel av försäljningen.
Effektiviseringsarbetet fortsatte under det tredje kvartalet och omfattade bland annat en minskning med cirka tio tjänstemän. Sedan lanseringen av vår Pierce 2.0-transformation under det tredje kvartalet 2023 har vi reducerat antalet tjänstemän med över 35 procent – från 256 i Q2 2023 till 166 i Q3 2025. Försäljningen per tjänsteman har därmed stigit med omkring 80 procent, drivet av effektivare processer, minskad byråkrati och ett ökat ansvarstagande i organisationen.
Omkostnaderna var 5 MSEK lägre än föregående år, trots en intäktstillväxt på 20 procent i lokala valutor. Det är särskilt positivt med tanke på en löneökning på 8 procent i Polen – som står för mer än 40 procent av våra totala lönekostnader – samt 6 MSEK i engångskostnader relaterade till transformationen av våra IT-system. Skalbarheten i vår affärsmodell visar sig tydligt i vår förmåga att förena stark tillväxt med lägre omkostnader.
Under det gångna året har vi genomfört en omfattande modernisering av vår IT-miljö, där i stort sett samtliga kärnsystem har ersatts för att eliminera teknisk skuld och stärka skalbarheten. Under det andra kvartalet lanserade vi vår Customer Data Platform (CDP) och vårt Product Information Management (PIM)-system, och under det tredje kvartalet gick vår första sajt live på den nya e-handelsplattformen – med mycket lovande resultat. Under de kommande två kvartalen kommer vi att slutföra utrullningen i samtliga marknader och implementera vårt nya Warehouse Management System (WMS), vilket utgör de avslutande stegen i moderniseringen av vår teknikplattform.
I enlighet med gällande redovisningsstandarder kostnadsförs samtliga molnrelaterade systeminvesteringar löpande och uppgår hittills i år till 23 MSEK. Med full driftsättning av systemen planerad till det första kvartalet 2026 förväntas de transformationsrelaterade kostnaderna avta mot slutet av 2025 och minska avsevärt från och med det andra kvartalet 2026, när hela teknikplattformen är fullt operativ. Samtidigt kommer avskrivningarna att minska i takt med att större tillgångar är fullt avskrivna vid utgången av 2025. Sammantaget bedöms dessa effekter förbättra EBIT med 30-40 MSEK på årsbasis.
Bruttomarginalen uppgick till 40,1 procent, vilket är 5,4 procentenheter lägre än i fjol, främst till följd av inkuranseffekter som stod för omkring 3 procentenheter av nedgången.
Som den ledande specialisten inom vår bransch gjorde vi i slutet av förra året och i början av detta år en investering i vårt lagerlagda sortiment för att säkerställa det bredaste och mest attraktiva produktutbudet på marknaden. Den snabba lageruppbyggnaden för att stärka kunderbjudandet ökade tillfälligt risken för inkurans. För att hantera detta gjorde vi en ytterligare avsättning på 13 MSEK för inkurans i lagret. Även om bolaget tillämpar en etablerad inkuransmodell visade en genomgång att vissa lagervaror behövde ytterligare nedskrivningar utöver modellens normala parametrar. Även om det är önskvärt att hålla inkuransavsättningarna på en relativt stabil nivå för att undvika onödig volatilitet i de rapporterade resultaten, kommer det ibland att vara nödvändigt att göra extra avsättningar för att säkerställa att lagervärderingen är korrekt.
Vid periodens slut hade vi en stark kassaposition på 161 MSEK och ett varulager på 490 MSEK. Kassaflödet uppgick till -22 MSEK under kvartalet, trots positiv EBITDA och minskade lagernivåer. Den starka försäljningstillväxten under föregående period resulterade både i en betydande momsbetalning efter kvartalets slut och i att kreditgränser tillfälligt överskreds hos vissa leverantörer, vilket i sin tur innebar att vi behövde göra förskottsbetalningar. Sammantaget ledde detta till ett negativt kassaflöde. Dessa faktorer har haft en tillfällig påverkan på kassaflödet, vilket framöver förväntas återgå till nivåer i linje med normala operativa förhållanden.
Även om heltäckande branschdata saknas är vi övertygade om att vi fortsätter att ta marknadsandelar. Vårt strategiska fokus på det mest grundläggande i ett attraktivt kunderbjudande – det bredaste och mest attraktiva sortimentet, konkurrenskraftiga priser och snabba, tillförlitliga leveranser – fortsätter att driva både kundtillväxt och lojalitet.
Den tillväxt som uppnåtts genom att vi förbättrat kunderbjudandet kommer naturligt att dämpas när vi börjar jämföra mot starkare siffror från föregående år. För att motverka denna effekt fokuserar vi på att expandera, både geografiskt och inom nya produktvertikaler. Även om denna övergång kommer att ta tid, kommer de investeringar vi nu gör – inklusive lokaliseringen av tolv marknader som i dag betjänas av vår paneuropeiska (.eu)-sajt – att skapa en stark grund för fortsatt tillväxt under kommande år.
Vi ser också en lovande utveckling inom våra mountainbike- samt scooter- och mopedkategorier där vi utnyttjar vår plattform för att driva korsförsäljning. Tillväxteffekterna från denna expansion kommer att materialiseras gradvis över tid, men vi bedömer att dessa kategorier kommer att erbjuda betydande tillväxtpotential från och med 2026, med effektiv skalning genom vår befintliga infrastruktur och marknadsföringsmotor.
Vid utgången av det första kvartalet 2026, när vi har lanserat våra två sista system, kommer vi att ha slutfört Pierce 2.0-transformationen – med förbättrad kundupplevelse, effektivare verksamhet och en återgång till tillväxt och lönsamhet. Denna prestation är ett resultat av våra medarbetares engagemang, kompetens och uthållighet, vars hårda arbete fortsätter att driva vår utveckling och framgång. Vi står nu på en stark, skalbar plattform, redo för nästa steg i vår utveckling – vilket för mig till de europeiska marknadsförutsättningarna och de möjligheter som däri ligger.
Den europeiska e-handelsmarknaden för MC-utrustning är mogen för konsolidering. Skalfördelarna är uppenbara, och frågan är inte om, utan när och av vem konsolideringen drivs. Med vår paneuropeiska plattform står Pierce starkt positionerat när denna möjlighet realiseras.