Tisdag 26 November | 06:30:17 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-17 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-19 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-19 - Årsstämma
2023-02-09 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-20 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-11 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-23 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2021-04-22 - Årsstämma
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-27 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2020-04-24 - Årsstämma
2020-02-27 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-22 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-28 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2019-03-27 - Årsstämma
2018-11-01 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-19 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2018-04-18 - Årsstämma
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-01 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-18 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-10 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2017-05-09 - Årsstämma
2017-05-09 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-07 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-01 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-16 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-10 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-12 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2016-04-11 - Årsstämma
2016-03-08 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-02 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 - X-dag ordinarie utdelning PCELL 0.00 SEK
2015-05-06 - Årsstämma
2015-04-30 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-27 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 - Kvartalsrapport 2014-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriEnergikällor
PowerCell Sweden är verksamt inom bränslecellsproduktion. Tekniken är patenterad med spjutspetsteknologi och modulsystemet av bränslecellsplattformar drivs av producerad vätgas med el, värme och vatten som utsläpp. Bränslecellerna är även designade för att klara av vätgas från biogas, naturgas eller biodiesel. PowerCell Sweden grundades år 2008 och huvudkontoret ligger i Göteborg.
2024-10-29 07:30:00

PowerCell Group har undertecknat ett nytt samförståndsavtal (Memorandum of Understanding, MoU) med ZeroAvia för att samarbeta kring nästa generations bränslecellsteknologier. Partnerna ska utreda en gemensam utveckling av bränslecellsteknologier för flygtillämpningar och andra segment i behov av kraftfulla bränslecellssystem med hög energiproduktion. Gemensam teknologiutveckling och industrialisering kommer att fokusera på medel- och högtemperaturbränsleceller som öppnar upp för mer energiintensiva applikationer som större flygplan och helikopter.

De två företagen har arbetat tillsammans under de senaste åren, där PowerCells bränslecellsstackar utgör en del av ZeroAvias prototypdrivlinor som har drivit båda de banbrytande flygdemonstrationerna med bränslecellsflyg som ZeroAvia gjort.

ZeroAvia designar en skräddarsydd så kallad ”multi-stack balance-of-plant”-arkitektur med hjälp av PowerCells lågtemperaturstackar, så kallade ”proton exchange membrane (LT-PEM)” som är lämpliga för flygtillämpningar. PowerCell är en nyckelleverantör för ZeroAvias första 600 kW drivlina (ZA600) designad för flygplan med upp till 20 sittplatser.

ZeroAvias högtemperatur-PEM-bränslecellstackar (HT-PEM) - en del av färdplanen för leverans av ZA2000-drivlina för flygplan med 40-80 sittplatser och en viktig del av företagets komponenterbjudande till andra innovatörer av hållbar flygning - visar redan upp rekord i branschen med en effekttäthet över 2,5 kW/kg på cellnivå, med en tydlig väg till att nå 3+ kW/kg på systemnivå under de kommande månaderna.

Att öka driftstemperaturen för bränslecellssystem kan möjliggöra en minskning av bland annat kylsystem, förenkla arkitekturen och förbättra mängden effekt för en given viktenhet.

PowerCell har flera pågående projekt med den kraftfulla så kallade ”heavy duty” bränslecellsstacken (Heavy Duty Stack - HDS), med hög effekt för både för flyg- och marina applikationer. HDS är optimerad för hög energitäthet, förhållandet mellan effekt och vikt, och är designad för att vara modulär mellan 300 kW och 1 MW för att stödja ökad efterfrågan på större installationer samtidigt som kostnad, vikt och storlek minskar. HDS är lämplig för applikationer i våra olika segment inklusive Aviation, Marine, Power Generation, Off-road, On-road och har visat sig ge hög energitäthet vid testning med så kallad ”short stack”, >5kW/kg och med tester i ”full stack” kommande månader.

Samarbetet kommer att dra nytta av PowerCells långa erfarenhet av att industrialisera vätgaselektrisk teknologi för avancerade bränslecellslösningar med hög teknisk nivå (Technology Readiness Level, TRL). För ZeroAvia kommer det att ge möjligheten att utnyttja sin teknologi inom olika sektorer, samtidigt som de behåller sitt kärnfokus på flygsegmentet.

Val Miftakhov, grundare och VD, ZeroAvia, sade: "I PowerCell har vi hittat en likasinnad och samarbetsvillig partner under de senaste åren, och en delad passion för att utveckla vätgasbränslecellsteknologier för mer energikrävande flygplan. Genom att arbeta tillsammans kan vi leverera förändringar i den här branschen snabbare, såväl som att använda dessa extrema användningsområden för att öka kapaciteten hos lösningar för en myriad av andra transport- och icke-transportsektorer."

Richard Berkling, VD PowerCell Group, sade: "Vi är övertygade om att de första vätgaselektriska flygplanen flyger kommersiellt under de kommande åren. När det händer kommer det att få en snöbollseffekt eftersom fördelarna för miljö- och driftskostnaderna blir tydliga för flygbolagen och deras passagerare. För PowerCell är detta en viktig framtida marknad, och vi är glada över att fördjupa vårt partnerskap med ledaren inom detta område för att utveckla lösningar för att möjliggöra mer hållbara flygresor och ta bort fler utsläpp.”

ZeroAvia har redan utförligt testat en prototyp av sin första ZA600-motor ombord på ett Dornier 228-flygplan på sin brittiska bas och initierade certifieringsprocess för ZA600 hos UK Civil Aviation Authority (CAA) i slutet av 2023. Företaget har också utfört avancerade marktester i USA och Storbritannien för de viktigaste huvudteknologierna för ZA2000-systemet, inklusive kryogena tankar eller LH2 och proprietär PEM-bränslecell och elektriska framdrivningssystem för hög temperatur. ZA2000 kommer att användas av regionala turbopropflygplan med upp till 80 sittplatser som ATR72 eller Dash 8 400.

Om ZeroAvia
ZeroAvia arbetar för att leverera en framtid för rena flygresor för hela flyget genom att möjliggöra elektrisk framdrivning. Med ett primärt fokus på att utveckla vätgaselektriska (bränslecellsdrivna) motorer har ZeroAvia lämnat in sin första drivlina för flygplan med upp till 20 sittplatser för certifiering och arbetar med en större drivlina för flygplan med 40–80 sittplatser. ZeroAvia, som grundades i Kalifornien och nu med blomstrande team i Everett, WA och Storbritannien, har säkrat experimentella certifikat för att testa sina motorer i tre separata testbäddsflygplan med FAA och CAA och klarat betydande milstolpar i flygtest. Företaget har tecknat ett antal viktiga ingenjörspartnerskap med stora flygplans-OEM:er och har nästan 2 000 förbeställningar av motorer och dess komponentsystem från ett antal av de stora globala flygbolagen, operatörerna och OEM:er med framtida intäktspotential på över 10 miljarder USD. För mer information, besök ZeroAvia.com, följ @ZeroAvia på Facebook, Twitter/X, Instagram, LinkedIn och YouTube.