Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Fortsatta investeringar i tillväxt i en avvaktande marknad
Finansiell sammanfattning april – juni 2023
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 182m (187), en minskning med 2,4 procent. Organisk tillväxt uppgick till -8,5 procent och valutaeffekt till 6,0 procent.
- EBITA uppgick till SEK 61m (61) och EBITA-marginalen till 33,6 procent (32,6).
- EBIT uppgick till SEK 47m (48) och EBIT-marginalen till 25,8 procent (25,7).
- Periodens resultat uppgick till SEK 36m (36).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 13m (39).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 0,89 (0,90).
Finansiell sammanfattning januari – juni 2023
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 411m (383), en ökning med 7,3 procent. Organisk tillväxt uppgick till -3,8 procent, valutaeffekt till 6,4 procent och effekt av förvärv till 4,7 procent.
- EBITA uppgick till SEK 147m (125) och EBITA-marginalen till 35,7 procent (32,6).
- EBIT uppgick till SEK 119m (103) och EBIT-marginalen till 28,9 procent (26,8).
- Periodens resultat uppgick till SEK 92m (76).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 118m (93).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 2,29 (1,89).
Nyckeltal koncern | Apr–juni 2023 | Apr–juni 2022 | Jan–juni 2023 | Jan–juni 2022 | Juli 2022–juni 2023 | Helår 2022 |
Nettoomsättning, SEKm | 182 | 187 | 411 | 383 | 876 | 848 |
Nettoomsättning proforma, SEKm | – | – | – | 407 | – | 872 |
Organisk tillväxt, % | -8,5 | -12,7 | -3,8 | 2,7 | -4,0 | -0,8 |
EBITDA, SEKm | 67 | 67 | 158 | 136 | 344 | 322 |
EBITA, SEKm | 61 | 61 | 147 | 125 | 321 | 299 |
EBITA-marginal, % | 33,6 | 32,6 | 35,7 | 32,6 | 36,7 | 35,3 |
EBIT, SEKm | 47 | 48 | 119 | 103 | 265 | 249 |
EBIT proforma, SEKm | – | – | – | 103 | – | 249 |
EBIT-marginal, % | 25,8 | 25,7 | 28,9 | 26,8 | 30,2 | 29,3 |
EBIT-marginal proforma, % | – | – | – | 25,3 | – | 28,6 |
Justerad EBIT, SEKm | 47 | 46 | 119 | 111 | 265 | 257 |
Justerad EBIT-marginal, % | 25,8 | 24,5 | 28,9 | 28,9 | 30,2 | 30,3 |
Periodens resultat, SEKm | 36 | 36 | 92 | 76 | 210 | 194 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten, SEKm | 13 | 39 | 118 | 93 | 262 | 236 |
Nettoskuld, SEKm | 100 | 120 | 100 | 120 | 100 | 4 |
Nettoskuld/EBITDA LTM | 0,29 | 0,40 | 0,29 | 0,40 | 0,29 | 0,01 |
Avkastning på eget kapital, % | 70,3 | 72,4 | 70,3 | 72,4 | 70,3 | 53,8 |
Resultat per aktie | 0,89 | 0,90 | 2,29 | 1,89 | 5,25 | 4,85 |
Fortsatta investeringar i tillväxt i en avvaktande marknad
Trenden med svag efterfrågan har fortsatt under det andra kvartalet då våra kunder agerar avvaktande i en osäker omvärld. Försäljningen uppgick till SEK 182m vilket motsvarar en minskning på 2,4 procent mot föregående år och en negativ organisk tillväxt om 8,5 procent. EBIT för kvartalet uppgick till SEK 47m vilket motsvarade en EBIT-marginal på 26 procent och är inom ramen för våra finansiella mål, men i det lägre spannet.
Fortsatt avvaktande efterfrågan
Utvecklingen i regionerna har varit nästintill oförändrad från föregående kvartal. Kina har haft en fortsatt försiktigt positiv utveckling medan resterande delar av APAC och Americas har haft en avvaktande efterfrågan. I EMEA utmärker sig framför allt Tyskland och Storbritannien med en svagare efterfrågan.
Marknaden under kvartalet har varit avvaktande och hur den kommer att utvecklas framöver är svårt att bedöma. Vi har en fortsatt stark tro på att nå vårt mål på +10 procent tillväxt över tid och kommer att drivas av våra tre tillväxtteman: Ljus för professionella stillbildsfotografer, arbetsflödeslösningar för e-handel och ljus för rörlig bild. Vi fortsätter att satsa på marknadsföring och försäljning såväl som på produktutveckling för att öka omsättning och EBIT på längre sikt. Samtidigt som vi bibehåller fortsatt hög kostnadsdisciplin.
Profoto erbjuder ett helhetssystem
Det som har gjort Profoto till det världsledande varumärket inom professionell fotografi är inte bara produkterna i sig. Det är hur vårt system av blixtar, ljusformare och tillbehör är sammansatt och samverkar. Systemet bygger på Profotos förståelse för kunders behov och vår förmåga att innovera och utveckla produkter som adresserar dessa behov. Det är vad våra kunder kan skapa och åstadkomma med hjälp av vårt system som gjort att Profoto används av världens bästa fotografer och varumärken sedan 1968.
Under det senaste kvartalet har vi fortsatt investera i att utveckla det nya Profotosystemet som nu sträcker sig från att erbjuda full kreativitet med våra befintliga produkter, till full produktivitet med automatiserade arbetsflödeslösningar. Vår lansering av arbetsflödesmjukvaran Assetflow i början av kvartalet är en central del för att kunna erbjuda kunderna en helhetslösning, genom att öka kundernas möjlighet att skapa högkvalitativt visuellt innehåll, rörlig bild såväl som stillbild. Genom vår Cloudbaserade SaaS-programvara blir det möjligt för oss att ständigt erbjuda kunderna uppdaterad systemfunktionalitet.
Systemet utvecklas utifrån våra kunders behov
Det nya Profotosystemet bygger på samma kundcentriska principer som alltid. Slutprodukten är ett innovativt, flexibelt, skalbart system som ger möjlighet att planera, styra och utföra effektiv storskalig produktion av högkvalitativt och kreativt visuellt innehåll.
Vi utvecklar systemet baserat på vår kunskap om världsledande varumärken inom modebranschen och deras behov som är de mest krävande vad gäller kreativitet och bildkvalitet. I takt med att våra kunders behov förändras så följer vi dessa behov med ny och uppdaterad hård- och mjukvara. Profoto är den enda leverantören som kan erbjuda både kunskap och verktyg samlade i ett brett helhetserbjudande där mjukvara och hårdvara på ett smart och kraftfullt sätt samverkar för att möjliggöra skalbarhet och lönsam tillväxt för våra kunder.
Kombinationen av att inte bara erbjuda de mest flexibla och skalbara hård- och mjukvarulösningarna utan även kunskapen om hur man bäst kan använda lösningarna för att driva lönsam tillväxt gör oss både unika och sätter Profoto i en mycket spännande position för framtiden.
Sundbyberg den 21 juli 2023
Anders Hedebark
Vd och koncernchef