Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Profoto offentliggör preliminära siffror för första kvartalet 2025 – resultatet påverkat av utmaningar i USA.
Profoto presenterar idag preliminära siffror för första kvartalet 2025. Preliminära siffror visar att försäljning uppgick till SEK 164m (171) med ett preliminärt EBIT-resultat om SEK 17m (34). Försäljningsutvecklingen motsvarar en minskning om cirka 3,7 procent. Resultatet är påverkat av en betydande försäljningsnedgång i USA, främst till följd av det rådande ekonomiska läget, samt negativa valutaeffekter. EBIT-marginalen uppgick preliminärt under första kvartalet till 10,4 procent (20,1).
Den stärkta svenska kronan har resulterat i negativa omräkningsdifferenser från den löpande verksamheten som belastat EBIT med SEK -8m (5), vilket är en försämring med SEK 13m jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Omräkningsdifferensen är direkt hänförlig till kortsiktiga[JR1] fordringar vilka värderas per balansdagen. Justerat för dessa uppgick EBIT-marginalen preliminärt till 15 procent under första kvartalet.
Försäljningstillväxten per region i rapporterad valuta var preliminärt:
- APAC: +4,3%
- EMEA: +2,6%
- Amerikas: -12,1%
Den negativa utvecklingen i USA förklaras främst av det rådande ekonomiska läget, vilket skapat osäkerhet och minskad investeringsvilja bland kunderna. Framför allt har återförsäljare blivit försiktiga när många kunder avvaktat med beställningar.
Tidigare förslag om utdelning återkallas samtidigt som föreslaget aktieåterköp kvarstår
Med anledning av det rådande marknadsläget föreslår styrelsen att tidigare förslag avseende utdelningen för 2024 återkallas. Förslaget om ett återköpsprogram av aktier på upp till 10% av aktierna fram till årsstämman 2026 kvarstår. Genom detta förslag ökar Profoto sin finansiella flexibilitet i denna tid av osäkerhet.
Anpassning av kostnadsbasen med fortsatt fokus på försäljning och produktutveckling
Under det senaste året har bolaget genomfört tre framgångsrika blixtlanseringar och byggt upp en framtidssäkrad blixtportfölj. Med en komplett och till stor del förnyad produktportfölj inom blixt samt den nyligen lanserade L1600D inom LED kan Profoto fokusera och effektivisera produktutvecklingen med bibehållen konkurrenskraft. Profoto har beslutat att genomföra en kostnadsbesparingsplan som kommer att minska kostnadsbasen med cirka 20 procent. Den fulla effekten av besparingsåtgärderna förväntas bli synlig under andra hälften av 2025.
"Vi står inför en utmanande marknadssituation, särskilt i USA, och agerar nu kraftfullt med kostnadsreduktioner för att säkra vår framtida lönsamhet. Samtidigt fortsätter vi att investera strategiskt i LED för att ta en premiumposition inom film- och LED-marknaden och för att bibehålla vår ledande position inom innovativa ljussättningslösningar," säger Anders Hedebark, VD för Profoto.
Fullständig rapport presenteras vid ordinarie rapporttillfälle den 7 maj.