Prenumeration
Proport Invest AB (publ) (“Proport”) har ingått ett strategiskt partnerskap med Jorge Castro, en av Sveriges främsta digitala marknadsförare och SEO-experter, för att lansera en satsning inom SEO for Equity. Detta partnerskap blir det tredje affärsområdet i Proportmodellen och bygger på unika idéer för att erbjuda Jorge Castros insikter och strategier till Proport Invests nuvarande och framtida portföljbolag.
Sedan tidigare erbjuder Proport via Finanstid.se marknadsföring inom ramen för Media for Equity, samt teknisk utveckling och support genom det nyförvärvade Hero Ecom inom IT for Equity. SEO for Equity blir nu ett tredje område i Proports modell, vilket ger portföljbolagen en ännu mer heltäckande tillgång till kritiska tillväxttjänster. Partnerskapet med Jorge Castro ligger i linje med Proports långsiktiga strategi att stödja innovativa entreprenörsbolag i det digitala landskapet på sätt som inte belastar deras likviditet. Genom denna utökning av Proportmodellen skapas ytterligare värde för både Proport och de bolag man investerar i.
– Genom partnerskapet med Jorge Castro ser vi en fantastisk möjlighet att vidareutveckla vår SEO for Equity-strategi. Vi har sett hur våra tidigare satsningar inom Media for Equity och IT for Equity har skapat stora värden för både oss och våra portföljbolag. Nu kan vi erbjuda samma typ av tillväxtstöd inom SEO-området. Genom att erbjuda bolag skräddarsydda SEO-strategier i utbyte mot ägarandelar får de möjlighet att öka sin digitala närvaro och tillväxt utan att belasta sin likviditet, säger Marko Rado, VD på Proport Invest.
– Jag är glad och stolt över att inleda detta partnerskap med Proport. Vi delar synen att SEO är en nyckelfaktor för tillväxt i dagens digitala landskap. Tillsammans kan vi erbjuda Proports portföljbolag unika möjligheter att skala upp sin digitala tillväxt – något som blir helt avgörande i framtidens marknad och speciellt nu när Googles SGE släppts i över 130 länder, AI söket är framtiden säger Jorge Castro.
Samarbetet sker genom ett Joint Venture i ett samägt bolag som kommer att heta Quantum SEO AB.
Om Jorge Castro:
Jorge Castro är en av Sveriges ledande experter inom SEO och digital tillväxt. Han har utsetts till Årets Digitala Marknadsförare, är listad som en av Veckans Affärers 101 Supertalanger, och har utbildat både statligt ägda bolag och banker i digital strategi. Som tidigare marknadschef på ABS Wheels drev han bolaget från 30 till 130 MSEK med hjälp av SEO. Jorge är även författare till boken Framtidens SEO, flitigt anlitad föreläsare, samt grundare av byrån Growth Marketing – en av Sveriges mest prisbelönta SEO-aktörer. Han medverkar ofta i ledande branschtidningar och poddar såsom Ehandel.se, Finanstid, Framtidsbolagen, Market, Resumé och Dagens Handel. Genom sitt arbete har han hjälpt några av Nordens mest ambitiösa e-handlare att skala upp sin organiska tillväxt med hjälp av AI och datadrivna metoder.