Torsdag 16 Oktober | 19:10:25 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-10 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-21 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-26 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-02 - X-dag ordinarie utdelning QLIRO 0.00 SEK
2025-05-28 - Årsstämma
2025-04-30 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-16 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-07-17 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning QLIRO 0.00 SEK
2024-05-17 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-19 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-19 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning QLIRO 0.00 SEK
2023-05-17 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-08 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-31 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning QLIRO 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-08 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 - X-dag ordinarie utdelning QLIRO 0.00 SEK
2021-05-19 - Årsstämma
2021-05-11 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-16 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-23 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-21 - Kvartalsrapport 2020-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorFinans
IndustriÖvriga finansiella tjänster
Qliro är ett fintechbolag specialiserat inom digitala betallösningar för e-handlare. Erbjudandet omfattar bland annat en komplett checkout-lösning till e-handlare. Bolaget bedriver primärt verksamhet i Norden där kunderna består av små och stora företagskunder. Qliro grundades år 2014 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-09-22 09:00:00

Qliro AB (publ) (”Qliro” eller ”Bolaget”) offentliggör idag organisatoriska förändringar som syftar till att öka effektiviteten, skalbarheten och tillväxtkapaciteten. När de är fullt implementerade förväntas förändringarna, i kombination med den pågående tillväxtaccelerationen, bidra till att Qliro når lönsamhet under Q1 2026. Engångskostnader för omstruktureringen om 20–25 MSEK kommer att belasta resultatet under H2 2025.

Under de senaste tre åren har Qliro moderniserat sin plattform, lanserat nya produkter, senast Qliro Checkout Gen 3 före sommaren, samt expanderat i Norden under det gångna året. Detta har drivit en stark product–market fit och tillväxtmomentum på samtliga marknader. Den totala transaktionsvolymen har ökat med mer än 45% under de senaste månaderna och antalet handlare med mer än 165% under Q2. De organisatoriska förändringarna syftar till att upprätthålla och ytterligare accelerera tillväxtmomentumet, samtidigt som skalbarhet och effektivitet förbättras.

Som kommunicerades i Q2-rapporten har Qliro initierat åtgärder för att stärka intäktsgenerering, skalbarhet och lönsamhet. Med utgångspunkt i dessa kommer bolaget nu att effektivisera sin organisationsstruktur för att ytterligare accelerera vägen till lönsamhet, med målsättningen att återgå till lönsamhet under Q1 2026.

De huvudsakliga organisatoriska förändringarna syftar till att:

  • Ytterligare accelerera tillväxtmomentumet i Norden genom att stärka bolagets go-to-market-modell genom att integrera sälj- och marknadsföringsteam.
  • Integrera och omorganisera produkt- och teknikteam med ännu tydligare fokus på Qliros primära kundsegment för att leverera en upplevelse i världsklass för handlare och deras kundresa.
  • Centralisera analysteam för att fullt ut utnyttja vår moderniserade data- och analysplattform, och därigenom skapa end-to-end-optimering av våra tillväxtkanaler, intäktsstyrning och kreditprocesser.
  • Effektivisera samtliga funktioner, organisationsstruktur och ledningsnivåer för att stärka operational excellence i Norden och fortsatt leverera en handlar- och kundupplevelse i världsklass.

Följande förändringar görs i bolagets ledningsgrupp:

  • Evelin Kaup befordras till Chief Product & Technology Officer. Hon har lång erfarenhet från Klarna, Spotify och Nordnet och har lett viktiga initiativ, inklusive lanseringen av Qliro Checkout Gen 3, den nya konsumentupplevelsen samt Qliros nya app.
  • Lina Nätterlund befordras till Chief Analytics & Credit Officer. Hon har omfattande erfarenhet från Froda och Klarna och har byggt upp Qliros credit analytics och data science team, vilket bidragit till en minskning av inkassoärenden i Sverige med 30% under det senaste året.
  • Sandra Arvidsson befordras till Chief Legal Officer och tar plats i ledningsgruppen. Hon började på Qliro för tre år sedan och har spelat en central roll i produktlanseringar och bolagets tillväxt, med tidigare erfarenhet från advokatbyrån Mannheimer Swartling.

Fredrik Milton, Chief Technology Officer, har beslutat att lämna Qliro efter tre år, under vilka han stärkt teknikorganisationen och moderniserat plattformen.

Som en följd av de organisatoriska förändringarna kommer Qliro att minska personalstyrkan och ledningsstrukturen, främst inom icke-kommersiella funktioner. Qliro uttrycker sin stora tacksamhet till alla medarbetare som bidragit till bolagets transformation.

”Den här transformationen handlar om mer än operationell effektivitet – den gör det möjligt för oss att accelerera investeringarna i automation och analys, samtidigt som vi fortsätter att driva tillväxtmomentum. Förändringarna gör det möjligt för oss att bygga en mer effektiv och agil organisation, som tar tillvara på våra styrkor och positionerar Qliro för lönsamhet och fortsatt accelererad tillväxt. Vi är tacksamma för alla medarbetare som bidragit till Qliros resa. Vår vision är oförändrad: att bygga en ny europeisk ledare inom composable payments, med start i Norden med global räckvidd för våra handlare.”, säger Christoffer Rutgersson, VD, Qliro.