Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
Rekordhög omsättning
ANDRA KVARTALET
- Koncernens nettoomsättning ökade med 24,3 procent till 179,8 MSEK (144,7).
- Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 15,8 MSEK (14,9).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,41 SEK (0,41).
ÅRETS SEX FÖRSTA MÅNADER
- Koncernens nettoomsättning ökade med 20,9 procent till 309,2 MSEK (255,7).
- Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 29,6 MSEK (28,0).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,78 SEK (0,77).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER ANDRA KVARTALET
- Railcare har ingått ett avtal om att förvärva 40 procent av aktierna i det nystartade lokuthyrningsföretaget AC Finance AB.
VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 179,8 MSEK (144,7) och rörelseresultatet var 15,8 MSEK (14,9). Det motsvarar en rörelsemarginal på 8,8 procent.
- Vi levererar en rekordhög omsättning under andra kvartalet vilket förklaras av höga volymer i Entreprenad Sverige och Transport Skandinavien. Efter den långa och kalla vintern har många underhållsarbeten påbörjats och genomförts under andra kvartalet samtidigt som transportverksamheten fortgått planenligt. Den lägre marginalen förklaras i huvudsak av de låga volymerna i Storbritannien som medfört ett svagt resultat under kvartalet.
Entreprenadverksamheten i Sverige har haft rekordhöga volymer under det andra kvartalet. Det förklaras delvis av ett stort uppdrag i närheten av Västerås där vi tillsammans med underentreprenörer har utfört ballastbyte i broar och växlar. I detta projekt har vi anlitat flera underentreprenörer som sedan vidarefakturerats till kund, vilket medför en hög omsättning men något lägre marginal. Det blev ett lyckat ballastbytesprojekt där flera moment kunde utföras parallellt, likt ett depåstopp. Samarbete mellan flera parter är avgörande för effektivisering av underhållet och för att minimera påverkan på trafiken.
Vi märker generellt av en större efterfrågan på våra tjänster, vilket är viktigt för att öka tillgängligheten på svenska järnvägen på längre sikt.
Lining-verksamheten har kommit igång ordentligt efter den långa vintern som innebar att ett flertal arbeten blev framflyttade.
I transportverksamheten påbörjades merparten av entreprenadtransporterna för spårbyten först i slutet av det andra kvartalet, vilket är senare än tidigare år. Uppdragen med transport av järnmalm- och järnmalmskoncentrat åt LKAB och Kaunis Iron har genomförts som planerat och likaså beredskapsuppdragen för röjningslok.
I lokverkstaden i Långsele färdigställdes de försenade TB-loken till Infranord.
Fortsatt osäkerhet kring utvecklingen av verksamheten i UK
Volymerna i entreprenadverksamheten i Storbritannien har som väntat varit väldigt låga. Det andra kvartalet är inledningen av den nya planperioden CP7. Avsatta medel för den kommande femåriga planperioden är i nivå med föregående planperiod, vilket inräknat de senaste årens höga inflation i realiteten innebär en sänkning, och medför att underhållet behöver effektiviseras och sannolikt även kommer att minska under den kommande planperioden. Som vi tidigare aviserat pågår diskussioner med Network Rail för att diskutera efterfrågan och eventuell utveckling av våra tjänster.
Railcare säkerställer tillgång till lok med bättre miljöprestanda
I samband med den extra bolagsstämman den 24 juli beslutade en enhällig stämma att godkänna Railcares förvärv av 40 procent av aktierna i det nystartade lokuthyrningsföretaget AC Finance. Övriga delägare är Nornan Invest AB, största ägare i Railcare, och Actinvest AB som äger 30 procent vardera av aktierna i bolaget.
Vi identifierade för flera år sedan att tillgång till lok med rätt miljöprestanda är en förutsättning för den gröna omställningen inom järnvägen och att skapa bra affärsmöjligheter. Det blev verklighet när Trafikverket, i linje med sina nya miljömål, ställde högre krav på loken i samband med de två senaste upphandlingarna för beredskapsuppdraget för röjningslok. Att vi nu säkerställt tillgång till nya EffiShunter-lok via delägarskapet i AC Finance AB ger oss goda möjligheter att erhålla nya uppdrag i framtiden.
Vi tar därigenom vårt ansvar till omställningen i vår bransch, samtidigt som vi positionerar oss för att möjliggöra fortsatt goda affärer och ett ekonomiskt lönsamt och hållbart företag. Det är möjligt tack vare de senaste årens framgångar som vi tillsammans jobbat väldigt hårt för och är väldigt stolta över!
Mattias Remahl
Verkställande direktör