Lördag 16 Augusti | 12:01:10 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-12 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-06 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-14 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 - Årsstämma
2021-05-04 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 - Årsstämma
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 - Split RAIL 1:5
2017-09-25 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-02-23 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 - Årsstämma
2016-02-25 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 - Årsstämma
2015-02-26 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 - Årsstämma
2014-02-27 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 - Årsstämma
2013-05-02 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 - Årsstämma
2012-05-10 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 - Årsstämma
2011-02-24 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 - Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är verksamt inom järnvägsbranschen och fokuserar på underhåll och reparation av järnvägsinfrastruktur. Bolagets tjänster riktar sig till järnvägsoperatörer och infrastrukturföretag som behöver underhåll och reparation av spår och fordon. Verksamheten är främst koncentrerad till Sverige. Railcare Group grundades 1992 och har sitt huvudkontor i Skelleftehamn.
2025-08-14 07:30:00

Hög omsättning och förbättrad marginal.

ANDRA KVARTALET

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 178,1 MSEK (179,8).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 18,1 MSEK (17,1).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,33 SEK (0,44).

ÅRETS SEX FÖRSTA MÅNADER

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 301,2 MSEK (309,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 22,5 MSEK (32,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,52 SEK (0,63).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER ANDRA KVARTALET

  • Railcare har etablerat nya röjningslok i Gävle och Ånge.

VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 178,1 MSEK (179,8) och rörelseresultatet uppgick till 18,1 MSEK (17,1). Det motsvarar en rörelsemarginal på 10,2 procent (9,5).

- Vi levererar ett starkt andra kvartal med hög omsättning och förbättrad marginal. Då ska vi även komma ihåg att vi jämför oss med ett starkt andra kvartal under fjolåret. Omsättningen i entreprenadverksamheten sjönk som väntat då vi inte haft något större entreprenaduppdrag detta kvartal, men omsättningsökningen i både transport- och tekniksegmenten väger upp minskningen i entreprenadverksamheten. 

Tillväxtresan fortsätter enligt plan
Med målet att omsätta 1 000 MSEK med en rörelsemarginal på 13 procent för helåret 2027, fortsätter vi arbetet att utveckla organisation och arbetssätt för att möjliggöra att målen kan uppfyllas. Vi har en bra position på marknaden inom alla våra verksamheter. Det stora underhållsbehovet på järnvägen innebär att volymen underhållsåtgärder som planerats in de kommande åren är hög. Det finns avsatta medel i infrastrukturplanen och utmaningen är snarare att få så mycket gjort på så kort tid som möjligt, med högt säkerhetsfokus. ”Depåstopp” som vi kallar det på Railcare.

I tekniksegmentet ligger fokus den närmaste tiden på att färdigställa våra egenutvecklade MPV-maskiner samtidigt som vi utför externa uppdrag i verkstäderna, både i Skelleftehamn och Långsele. Långsiktigt strävar vi efter att utöka vårt erbjudande oavsett om det handlar om nybyggnation, livstidsförlängning eller löpande underhåll. Försäljningsarbetet har även intensifierats för att öka andelen externa uppdrag i Skelleftehamn. Patrik Söderholm, tidigare ansvarig för verkstaden i Långsele, har utsetts till Affärsområdesansvarig för Teknik och ingår numera i koncernledningen. Det är viktigt att skapa synergier mellan verkstäderna och att vårt goda rykte bland externa kunder gynnar hela segmentet.

Transportverksamheten fortsätter att växa och under det andra kvartalet etablerades röjningsloken i Gävle och Ånge. Det pågår ett antal större spårbyten vilket har bidragit till att volymen entreprenadtransporter varit hög. Vår höga leveranssäkerhet är utmärkande i branschen och det ger oss goda förhoppningar att kunna erhålla nya transportuppdrag de kommande åren, vilket är nödvändigt för att klara uppsatta mål.

Verksamheten i Storbritannien
I verksamheten i Storbritannien har volymerna varit låga sedan pandemin bröt ut och när Storbritannien gick ur EU. I likhet med den svenska verksamheten har vi ett ramavtal med Network Rail. Ramavtalet ger inga volymgarantier utan reglerar ersättningen per skift. Nuvarande avtal gick ut den sista juli i år och vi har nu pågående diskussioner med Network Rail om ett nytt ramavtal. Vi diskuterar även alternativa upplägg för att säkra en grundvolym i Storbritannien. Utfallet av dessa diskussioner kommer att vara avgörande för den brittiska verksamhetens framtid. 

Fortsatt stora utmaningar på järnvägen ger möjligheter för Railcare
Även denna sommar har utmaningarna på järnvägen varit stora. Ett antal större avbrott i järnvägstrafiken har påverkat både resenärer och godsägare. Frustrationen växer och det är nödvändigt att kraftfulla åtgärder tas till för att göra järnvägen robust och tillförlitlig i ett långsiktigt perspektiv. Lägg till klimatförändringarna som medför snabbare väderomslag och stora nederbördsmängder på sina håll. Det är faktorer som måste tas in i beräkningen vid byggnation av ny infrastruktur och underhåll av befintlig. Medvetenheten om problemen finns där. Det är snarare synen på vad som är lösningen som skiljer sig mellan olika parter. Att vi behöver ett effektivt järnvägsunderhåll, där både maskin, metod och medarbetare samspelar, är dock alla överens om.

Railcare har ett gott rykte i branschen och förknippas med nytänkande och problemlösning. Vi gör det vi kan för att ta vårt ansvar för att bidra till en robust och tillförlitlig järnväg.

Mattias Remahl
Verkställande direktör