Tisdag 26 November | 08:52:43 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-02-12 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-06 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-14 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 - Årsstämma
2021-05-04 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 - Årsstämma
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 - Split RAIL 1:5
2017-09-25 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-02-23 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 - Årsstämma
2016-02-25 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 - Årsstämma
2015-02-26 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 - Årsstämma
2014-02-27 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 - Årsstämma
2013-05-02 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 - Årsstämma
2012-05-10 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 - Årsstämma
2011-02-24 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 - Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är en industrikoncern med verksamhet inom järnvägsindustrin. Idag innehas affärsinriktning inom underhåll av järnvägar runtom den skandinaviska marknaden. Störst kompetens återfinns inom hantering av kablar och överskottsmassor, snöröjning, renovering, byggnation och tillhandahållande av dragfordon. Bolagets huvudkontor ligger i Skelleftehamn.
2024-05-07 07:30:00

Vädermässiga utmaningar påverkar resultatet

FÖRSTA KVARTALET
· Koncernens nettoomsättning ökade med 16,6 procent till 129,4 MSEK (111,0).
· Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 13,8 MSEK (13,1).
· Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,37 SEK (0,36).
 
VÄSENTLIGA HÄNDELSER FÖRSTA KVARTALET
· Railcare höjer sina finansiella mål för perioden fram till och med 2027. De nya målen är att uppnå en nettoomsättning på 1000 MSEK kronor samt en rörelsemarginal på 13 procent.

VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 129,4 MSEK (111,0) och rörelseresultatet var 13,8 MSEK (13,1). Det motsvarar en rörelsemarginal på 10,7 procent.
 
- Det första kvartalet har påverkats negativt av den långa vintern som inneburit att vi tvingats skjuta fram planerade arbeten i entreprenadverksamheten. Trots detta levererar vi ett stabilt kvartal tack vare transportverksamheten där vi under hela kvartalet haft avtal med Kaunis Iron, LKAB och röjningslok för Trafikverkets räkning.

Den kalla och långa vintern har inneburit mycket jobb med våra snömaskiner, men har samtidigt inneburit att främst Liningverksamheten tvingats skjuta fram i stort sett alla planerade jobb under det första kvartalet. De höga volymerna av snöhantering väger inte upp att vi tvingats skjuta fram arbeten i entreprenadverksamheten, eftersom vi i snökontraktet får betalt för vår beredskap med tillägg för de ökade kostnader som uppstår när vi snöröjer.
 
Volymerna i entreprenadverksamheten i Storbritannien är fortsatt låga. De sista månaderna av planperiod sex, CP6, har nu genomförts. Den nya planperioden, CP7, inleddes den 1 april och ramavtalet med Network Rail har förlängts ett år. Vi har pågående diskussioner med Network Rail om deras framtida behov av våra tjänster.
 
Bristerna i svensk järnväg äventyrar stora industrisatsningar
Att underhållsskulden på svensk järnväg är stor har varit känt under en längre tid. Bristerna är utmanande och behovet av en robust och tillförlitlig järnväg har aldrig varit större. Det tydligaste exemplet är vinterns två stora urspårningar på Malmbanan, som medförde stopp i trafiken under hela 76 dygn. Kortsiktigt innebar det stora ekonomiska konsekvenser för de bolag, däribland LKAB och Kaunis Iron, som är helt beroende av Malmbanan för att leverera sina produkter till kunder. Det finns i dagsläget inget alternativ till järnvägstransporter. I sommar är banarbetsperioden längre och mer omfattande än tidigare, och pågår under hela perioden maj till september. Det innebär en ännu lägre kapacitet på Malmbanan, i en tid då lagren efter urspårningarna är enormt stora.
 
Långsiktigt är utmaningarna ännu större. De stora industrisatsningar som pågår kräver transporter av väsentligt högre volymer än idag. Järnväg är det enda realistiska alternativet både avseende volymer och ur ett hållbarhetsperspektiv. Gemensamt för många av dessa stora industriprojekt är att finansieringen redan är säkerställd och likaså projektering av investeringar och anläggningar. Det behov som återstår att lösa är infrastruktur, det vill säga elförsörjning och transportlösningar. Det är fullt förståeligt att oron är stor att infrastrukturfrågorna inte hinner lösas i tid. Det är förtroendet för den svenska gröna industrin som står på spel. Det är både allvarligt och bråttom att lösa dessa frågor. Det krävs nya sätt att effektivisera planering och genomförande av underhållet. På Railcare har vi myntat begreppet ”depåstopp som i Formel 1”. Med det menar vi att när underhållsstoppen väl sker, så måste de vara väl förberedda och synkroniserade, så att man hinner göra så mycket som möjligt, på så kort tid som möjligt. Med vår kunskap och erfarenhet vill vi få det att ske i verkligheten.
 
Testkörning av nästa generations MPV
Under det första kvartalet påbörjade vi testkörning av den nya generationens MPV, en av våra innovativa maskiner för ett effektivt och hållbart järnvägsunderhåll. Maskinen kommer att drivas med hjälp av en strömavtagare som tar elen direkt från kontaktledningen, något som effektiviserar maskinens nyttjande. Batterierna kan dessutom laddas genom samma strömavtagare, vilket vi troligtvis är bland de första i världen att utveckla och genomföra för en maskin med denna storlek och kapacitet. Vid nästa steg ska Transportstyrelsen godkänna maskinen för att få nyttjas på den svenska järnvägen. Efter det följer utbildning av Railcares maskinoperatörer, för att slutligen kunna använda maskinen i entreprenadverksamheten från hösten 2024.
 
Mattias Remahl
Verkställande direktör