Måndag 9 Juni | 23:20:01 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-12 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-06 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-14 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 - Årsstämma
2021-05-04 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 - Årsstämma
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 - Split RAIL 1:5
2017-09-25 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-02-23 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 - Årsstämma
2016-02-25 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 - Årsstämma
2015-02-26 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 - Årsstämma
2014-02-27 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 - Årsstämma
2013-05-02 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 - Årsstämma
2012-05-10 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 - Årsstämma
2011-02-24 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 - Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är verksamt inom järnvägsbranschen och fokuserar på underhåll och reparation av järnvägsinfrastruktur. Bolagets tjänster riktar sig till järnvägsoperatörer och infrastrukturföretag som behöver underhåll och reparation av spår och fordon. Verksamheten är främst koncentrerad till Sverige. Railcare Group grundades 1992 och har sitt huvudkontor i Skelleftehamn.
2025-05-07 07:30:00

Nödvändiga steg för fortsatt tillväxt

FÖRSTA KVARTALET 

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 123,0 MSEK (129,4). 
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,4 MSEK (15,1). 
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,19 SEK (0,20). 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER FÖRSTA KVARTALET 

  • Railcare har tecknat ett snöröjningskontrakt med Trafikverket, till ett totalt värde av 355 MSEK. 
  • Railcare har fått en order på en Railvac-maskin från norska Baneservice, värde 30 MSEK. 


VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 123,0 MSEK (129,4) och rörelseresultatet uppgick till 4,4 MSEK (15,1). Det motsvarar en rörelsemarginal på 3,6 procent. 

– Det första kvartalet påverkas i huvudsak av den planerade utökningen av organisationen för framtida uppdrag samt att verksamheten i Storbritannien har fortsatta problem med låga volymer. Detta innebär sammantaget att rörelsemarginalen är lägre än normalt, men som tidigare kommunicerats är utökningen och anpassningen av organisationen ett nödvändigt steg för våra möjligheter till fortsatt tillväxt och att uppnå våra mål till 2027. 

Railcare tar sikte på uppsatta mål 
Railcare tar sikte på våra uppsatta mål för 2027 vilket innebär att den planerade utökningen av organisationen för framtida uppdrag pågår för fullt. Det gäller inte bara inom transportsegmentet utan även entreprenad- och tekniksegmenten där vi ser en ökad efterfrågan. Eftersom organisationen byggs för att möjliggöra fortsatt tillväxt så innebär det att marginalen är lägre än normalt för ett första kvartal, men det är ett nödvändigt steg för att vi ska kunna uppnå våra mål. Vi räknar med att marginalen gradvis förbättras framåt och ser goda möjligheter att uppnå våra finansiella mål. 

Verksamheten i Storbritannien går fortsatt tungt 
Vi har under en längre tid haft stora utmaningar med verksamheten i Storbritannien. Vi har genomfört stora kostnadsbesparingar, flyttat resurser till Sverige samt förändrat vårt arbetssätt i hopp om högre volymer, men vi har inte sett någon återgång till volymerna innan pandemin. 

Det är frustrerande att volymerna är så låga trots att det underliggande underhållsbehovet är så stort. Våra effektiva maskiner möjliggör dessutom mer underhåll för pengarna, men avsatta medel används inte tillräckligt effektivt och för liten del hamnar på spåret. Vi är nu i ett läge där vi ser över alternativa möjligheter för maskinerna för att kunna öka nyttjandegraden, antingen i Storbritannien eller på andra marknader. 

Order på Railvac-maskin från norska Baneservice 
Vårt ökade fokus på extern försäljning av maskiner har gett resultat då norska Baneservice i mitten av februari tecknade en order på en ny Railvac till ett värde av 30 MSEK. Det är den fjärde Railvac-maskinen som Baneservice förvärvar. Den dieseldrivna maskinen kommer att byggas i verkstaden i Skelleftehamn och beräknas vara färdigställd under det första kvartalet nästa år då även vinstavräkning kommer att ske. Railvac används i huvudsak till ballastbyten och kabelhantering på järnvägen. Vakuumtekniken är både effektiv och skonsam mot infrastrukturen. 

Lokverkstaden i Långsele - strategiskt viktig 
Förvärvet av det bolag som äger fastigheten i Långsele, Y-ettan AB, har genomförts som planerat och tillträdet skedde den 1 april. Lokverkstaden har ett högt anseende bland kunderna när det kommer till effektiva tjänster, men den har även en stor framtida potential tack vare dess läge. Svensk järnväg är i huvudsak byggd i nord-sydlig riktning, men ökad försvarsberedskap och medlemskapet i NATO ställer höga krav på en robust och tillförlitlig järnväg även i väst-östlig riktning. Långsele är en järnvägsknut vid Norra Stambanan och Ådalsbanan, via tvärbanor har den även närhet till Botniabanan och Inlandsbanan. Det är därför en strategiskt viktig plats, inte minst ur försvarberedskapsperspektiv. 
Vi fortsätter arbetet med att analysera behov och framtida investeringar i Lokverkstaden. Parallellt pågår arbetet med att ta fram en detaljplan, vilket kommer att pågå hela 2025. 

Railcare blickar framåt trots oro i omvärlden 
Utvecklingen i vår omvärld har definitivt inte gått åt rätt håll de senaste åren. Pandemin, kriget i Ukraina och inte minst turbulensen efter valet i USA har påverkat både säkerhetsläget och världsekonomin på ett sätt som har varit svårt att förutse. Just svårigheterna att bedöma den fortsatta utvecklingen är nog det som skapar mest osäkerhet. Vi ser idag ingen nämnvärd negativ påverkan på Railcare. Säkerhetsläget och medlemskapet i NATO har snarare inneburit ökat fokus på vikten av en robust och tillförlitlig järnväg. Jag vill påstå att det aldrig pratats så mycket järnväg som det gör idag. Som det snabbfotade och lösningsfokuserade företag vi är så finns det även i dessa tider goda affärsmässiga möjligheter. Satsningarna på järnvägen ökar och vi är väl positionerade för att ta tillvara på dessa nya affärsmöjligheter under de kommande åren. 

Mattias Remahl 
Verkställande direktör