Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
Fortsatt hög nettoomsättning men lägre marginal
TREDJE KVARTALET
- Koncernens nettoomsättning ökade med 6,2 procent till 169,1 MSEK (159,2).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 19,0 MSEK (26,8).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,51 SEK (0,78).
ÅRETS NIO FÖRSTA MÅNADER
- Koncernens nettoomsättning ökade med 15,3 procent till 478,3 MSEK (414,9).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 48,6 MSEK (54,8).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,29 SEK (1,56).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER TREDJE KVARTALET
- Railcare har ingått ett avtal om att förvärva 40 procent av aktierna i lokuthyrningsföretaget AC Finance AB.
- Railcare förstärker koncernledningen - rekryterar ny CFO och HR-ansvarig.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER TREDJE KVARTALET
- Railcare tecknar femårigt avtal med LKAB Malmtrafik.
- Johan Elveros har utsetts till ny CFO på Railcare Group AB. Han tillträder sin roll som CFO, samt ansluter till koncernledningen under januari 2025.
VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 169,1 MSEK (159,2) och rörelseresultatet var 19,0 MSEK (26,7). Det motsvarar en rörelsemarginal på 11,2 procent.
- Vi levererar ett stabilt tredje kvartal med hög omsättning och fortsatt tillväxt. Vår tillväxtresa innebär att vi redan nu utökar organisationen för att möta framtida behov, vilket inledningsvis innebär ökade kostnader och lägre marginaler. Några av de avtal som vi har tecknat under året har inte påbörjats ännu och kommer över tid att bidra med både ökade volymer och marginaler.
Entreprenadverksamheten i Sverige har haft fortsatt höga volymer under det tredje kvartalet och vi upplever generellt en högre efterfrågan på våra tjänster i jämförelse med de senaste åren. Regeringens ökade satsningar på järnvägen bidrar till ett större fokus på effektivare underhåll, och Railcare ligger i framkant med både maskiner och metoder för att bidra till detta. Den ökade efterfrågan på våra tjänster är ett steg i rätt riktning för att minska underhållsskulden på järnvägen.
I transportverksamheten har de fasta uppdragen för LKAB, Kaunis Iron och Trafikverkets röjningslok utförts som planerat. Volymen entreprenadtransporter som vi utfört i samband med spårbyten har varit högre än föregående kvartal. Även Lokverkstaden i Långsele har fortsatt höga volymer, men både omsättning och resultat har påverkats negativt av att inga större leveranser har skett under kvartalet och att vinstavräkning för pågående projekt har justerats ned under kvartalet.
Under perioden har vi fortsatt att testköra nästa generations MPV (Multi Purpose Vehicle) med mycket goda resultat. MPV:n drivs huvudsakligen med ström från kontaktledningen, för att sedan nyttja batteridrift till de sträckor där kontaktledning inte finns. Den är ett bevis på hur våra maskiner inte bara bidrar till effektivt underhåll, utan även driver utvecklingen för framtidens spårgående maskiner.
Leverans av de första Effishunter-loken
De första Effishunter-loken har nu levererats till Sverige. Vi är därmed redo för det utökade uppdraget med röjningslok som påbörjas den 1 januari 2025. De nya loken har en bättre miljöprestanda och är anpassade för det nya signalsystemet ERTMS.
Femårigt avtal med LKAB Malmtrafik
I mitten på oktober tecknade vi ett femårigt avtal med LKAB Malmtrafik till ett totalt värde på cirka 350 MSEK. De senaste åren har uppdragen åt LKAB sträckt sig mellan sex och tolv månader. Att vi nu får ett långt förtroende är ett kvitto på att LKAB är väldigt nöjda med vårt utförande och vår höga leveranssäkerhet. Det finns även en option om förlängning i ytterligare tre år, vilket motsvarar ett ordervärde på 210 MSEK. Även utan optionsåren är det nya kontraktet Railcares tredje största någonsin efter avtalen med Kaunis Iron och Trafikverkets beredskapsuppdrag.
Rekordstora satsningar på infrastruktur
Den svenska regeringen har beslutat om en ny infrastrukturproposition med historiskt stora satsningar. Totalt 1 171 miljarder kronor ska satsas under perioden 2026-2037. Utgångspunkten är att underhållet för väg och järnväg måste stärkas, samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. ”En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. I oktober presenterade även Omtag Svensk Järnväg rapporten ”Klart spår för ökad tillväxt” kring de utmaningar järnvägen står inför. De är eniga om att Sverige har resurserna för att lösa järnvägens nuvarande tillväxthinder, som orsakats av eftersatt underhåll, och i stället skapa förutsättningar för svenskt näringsliv och framtida tillväxt genom välfungerande transporter.
För Railcares del leder förhoppningsvis detta till en högre efterfrågan på de tjänster vi erbjuder. Det avser främst det vi kallar förberedande arbeten inom entreprenadverksamheten; kabelsänkning och ballastbyten i växlar, broar och på bangårdar inför större spårupprustningar. Men vår förhoppning är att även fokus på avvattning ska öka. Här erbjuder Liningverksamheten bland annat bedömningar och relining av järnvägstrummor. När extremväder förekommer allt oftare blir avvattning en viktig funktion för att säkerställa järnvägens robusthet.
Johan Elveros ny CFO
Det är med glädje vi välkomnar Johan Elveros till Railcare. Med sin gedigna erfarenhet inom finansiell styrning kommer han att ha en viktig roll i det ökade intresset från marknaden och vår fortsatta tillväxtresa. Den organisation som vi nu bygger, tillsammans med engagerade medarbetare och en ökad efterfrågan på våra tjänster, gör att jag med spänning ser fram emot den närmsta tiden.
Mattias Remahl
Verkställande direktör