Måndag 8 December | 05:42:56 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2027-02-11 07:30 Bokslutskommuniké 2026
2026-11-05 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q3
2026-08-13 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q2
2026-05-07 N/A Årsstämma
2026-05-07 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-02-12 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-06 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-14 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 - Årsstämma
2021-05-04 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 - Årsstämma
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 - Split RAIL 1:5
2017-09-25 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-02-23 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 - Årsstämma
2016-02-25 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 - Årsstämma
2015-02-26 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 - Årsstämma
2014-02-27 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 - Årsstämma
2013-05-02 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 - Årsstämma
2012-05-10 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 - Årsstämma
2011-02-24 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 - X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 - Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är verksamt inom järnvägsbranschen och fokuserar på underhåll och reparation av järnvägsinfrastruktur. Bolagets tjänster riktar sig till järnvägsoperatörer och infrastrukturföretag som behöver underhåll och reparation av spår och fordon. Verksamheten är främst koncentrerad till Sverige. Railcare Group grundades 1992 och har sitt huvudkontor i Skelleftehamn.

Intresserad av bolagets nyckeltal?

Analysera bolaget i Börsdata!

Vem äger bolaget?

All ägardata du vill ha finns i Holdings!

2025-11-06 07:30:00

Railcares bästa kvartal någonsin.

TREDJE KVARTALET

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 196,3 MSEK (169,1).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 30,2 MSEK (20,3).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,85 SEK (0,50).

ÅRETS NIO FÖRSTA MÅNADER

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 497,4 MSEK (478,3).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 52,7 MSEK (52,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,36 SEK (1,13).

VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 196,3 MSEK (169,1) och rörelseresultatet uppgick till 30,2 MSEK (20,3). Det motsvarar en rörelsemarginal på 15,4 procent (12,0).

- Vi levererar vårt bästa kvartal någonsin sett till både nettoomsättning och resultat. Den höga beläggningen i transportverksamheten, som är vårt största segment, bidrar till en totalt sett hög marginal i hela koncernen. Vi ser redan nu effekter av vårt arbete att utveckla organisation och arbetssätt, och det lovar gott för framtiden.

Vårt starkaste kvartal någonsin
Det tredje kvartalet är vårt starkaste någonsin vad gäller både nettoomsättning och resultat. Det är i huvudsak transportverksamheten som har utvecklats väldigt positivt tack vare nya beredskapsuppdrag, men också genom de säsongsmässigt höga volymerna av entreprenadtransporter. Det ger en bra hävstång på marginalen i hela koncernen då den höga beläggningen ger oss möjlighet att nyttja våra resurser på ett effektivt sätt. Vi har dessutom haft en hög tillgänglighet på våra lok tack vare ett fördjupat samarbete mellan transport- och teknikverksamheten. Det är ett bra exempel på hur vi har utvecklat samarbeten och arbetssätt inom koncernen och hur det bidrar till ett starkare Railcare. Volymen entreprenadtransporter, som är beroende av antalet spårbyten, avtar redan i början fjärde kvartalet då merparten av årets spårbyten nu är slutförda.

Lokverkstaden i Långsele har fortsatt hög beläggning vilket lyfter hela tekniksegmentet. Som vi tidigare nämnt kommer tekniksegmentet att fortsätta att arbeta för fler externa uppdrag inom exempelvis livstidsförlängningar och löpande underhåll på både lok och maskiner. Resultatet i Entreprenadverksamheten belastas av en nedskrivning på 1,5 MSEK avseende fordran på Rail Test Nordic som försattes i konkurs under kvartalet. Bortsett från nedskrivningen var resultatet i nivå med föregående år. I Storbritannien pågår fortfarande diskussioner för att säkra en grundvolym för det kommande året, vilket kommer att vara avgörande för den verksamhetens framtid. Vi räknar med att diskussionerna ska vara avslutade innan årsskiftet.

Historiskt höga satsningar på järnvägen i den föreslagna nationella planen
Trafikverket presenterade den 30 september sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen, dvs för väg och järnväg. Planen gäller för perioden 2026-2037.
Huvudfokus i planen är arbetspendling, konkurrenskraftigare näringsliv och stärkt totalförsvar. Resor och transporter ska bli tillförlitligare, effektivare och säkrare samtidigt som effekterna på klimat och miljö ska minska. För första gången någonsin har Trafikverket satt en tidpunkt för när underhållsskulden ska vara hanterad. För järnvägen är denna tidpunkt år 2050. Den långa tidsperioden förklaras av behovet att tågtrafiken behöver kunna rulla under tiden. Järnvägen är prioriterad i planen och omkring 80 procent av planens namngivna investeringar går till att utveckla i huvudsak befintlig järnväg.

Samhällsekonomisk nytta har varit en vägledande princip för satsningarna i planen. Det innebär i första hand att underhållsprojekten i planen prioriterats utifrån vilka som tillför störst nytta. Det medför i praktiken att de metoder som används för de olika underhållsarbetena ska vara så effektiva som möjligt och att de bidrar till en långsiktig robusthet och tillförlitlighet. Det ställer krav i upphandlingsprocessen. Billigast pris är långt ifrån alltid det bästa långsiktiga alternativet. Mängden tid i spår för själva underhållsarbetet är också viktigt för att hålla trafiken igång så mycket som möjligt.

Fokusområdena i den nya planen är en bra möjlighet för oss på Railcare eftersom vi under lång tid har utvecklat effektiva maskiner och metoder. När underhållet kommer att öka samtidigt som trafiken på järnvägen också förväntas öka så krävs effektiva underhållsmetoder som långsiktigt bidrar till en robust och tillförlitlig järnväg. Här ligger vi i framkant och är redan idag en leverantör med högt förtroende i branschen.

Mattias Remahl
Verkställande direktör