Fredag 15 November | 22:15:04 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-06-24 - Årsstämma
2025-02-14 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-26 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-30 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-25 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2024-06-24 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-27 - Bokslutskommuniké 2023
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-26 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2023-06-21 - Årsstämma
2023-03-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-29 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-06-23 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2022-06-22 - Årsstämma
2022-03-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-08-31 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-24 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2021-06-23 - Årsstämma
2021-03-31 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-19 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-22 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2020-06-18 - Årsstämma
2020-03-31 - Bokslutskommuniké 2019
2019-08-31 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-20 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2019-06-19 - Årsstämma
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2018-08-31 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-07-03 - Split HOTEL 50:1
2018-07-02 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2018-06-30 - Årsstämma
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-21 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2017-06-20 - Årsstämma
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-01-18 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-12-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-31 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-26 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2016-06-21 - Årsstämma
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-29 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-30 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-31 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-06-25 - Årsstämma
2015-05-29 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-05-18 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2015-02-27 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-28 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-29 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-15 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-05-05 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2014-05-02 - Årsstämma
2014-02-28 - Bokslutskommuniké 2013
2013-12-13 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-11-29 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-30 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-05-16 - Årsstämma
2013-02-25 - Bokslutskommuniké 2012
2012-12-11 - Extra Bolagsstämma 2012
2012-11-30 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-01 - Split HOTEL 20:1
2012-08-31 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-17 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2012-05-16 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-05-16 - Årsstämma
2012-02-29 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-30 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-19 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-20 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2011-05-12 - Årsstämma
2011-05-12 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-25 - Bokslutskommuniké 2010
2010-12-03 - Split HOTEL 20:1
2010-11-19 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-12 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-20 - X-dag ordinarie utdelning HOTEL 0.00 SEK
2010-05-19 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-05-19 - Årsstämma
2009-11-19 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-01 - Split HOTEL 100:1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
First Hotels är verksamt inom turism- och resesektorn. Bolaget tillhandahåller franchiserättigheter och driver och utvecklar hotell anslutna till ’First Hotels’ kedjan. En stor del av tjänsterna kan nås digitalt och används av både privatpersoner samt större företagskunder. Störst närvaro återfinns inom Norden. First Hotels har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-10-12 10:30:00

Sedan det framgångsrika förvärvet av Hotell Planetstaden AB har bolaget ändrat namn till First Operations Lund AB samt genomfört en rad strategiska åtgärder som har omdefinierat bolagets framtid.

Efter en tid av intensiv omstrukturering och strategisk omvandling har anläggningen Hotell Planetstaden, ett nyligen förvärvat bolag, visat upp en imponerande ökning av sina resultat och stärkt sin position på marknaden.

För att nämna några betydande prestationer som har uppnåtts har vi sammanställt nedan med ett urval av viktiga nyckeltalen:

RGI-ökning: En av de anmärkningsvärda prestationerna har varit ökningen av RGI (Revenue Generation Index) med 16,6% i augusti månad, till stor del driven av våra högre beläggningsnivåer. RGI för september visar en ökning på 8,3% mot samma period föregående år.

Nyckeltalet Revenue Generation Index (RGI) mäter hur framgångsrikt hotellet fångar rumsintäkterna på destinationen jämfört med marknaden eller en jämfört med en specifik grupp av konkurrerande hotell.

Active Revenue Management: Implementeringen av proaktiva intäktshanteringsstrategier har lett till en betydande ökning på 34,5% av RevPAR (Revenue Per Available Room) och landar på 427 SEK i augusti och 684 SEK i september, +14,8%

Active Revenue Management innebär proaktivt strategiarbete för intäktsoptimering där vi bl.a. säkrat rätt rum och pris för kund vid rätt tillfälle i samtliga distributionskanaler. 

Beläggningsgrad: Detta mått sticker ut med en ökning till 40,9% i augusti, upp från 32,4% under samma månad föregående år. Denna högre beläggning har spelat en avgörande roll för att driva upp vår RGI. I september ser vi också en ökad beläggning, 60,9% i år, upp från 56,3% under samma månad föregående år.

Bolaget mäter beläggningen med det alternativa nyckeltalet OCC (Occupancy)

Utveckling Beläggning (OCC)OCC jämfört med samma månad 2022OCC jämfört med samma månad 2021OCC jämfört med samma månad 2020
Augusti 2023+29%+122%+53%
September 2023+7%+58%+42%

Genomsnittligt dagspris (ADR): Av nedan sammanställning framgår även att utvecklingen av det snittpris (ADR, se nedan) som hotellgäster betalar för sina rum visade tillväxt med 7%, i genomsnitt 1044 SEK per rum för våra gäster i augusti och en ökning på 6% i september, i genomsnitt 1123 kr per rum.

Bolaget mäter snittpriset med det alternativa nyckeltalet ADR som står för Average Daily Rate, vilket avser det genomsnittliga pris som en hotellgäst betalar per natt per rum.

Utveckling snittpris (ADR)ADR jämfört med samma månad 2022ADR jämfört med samma månad 2021ADR jämfört med samma månad 2020
Augusti 2023+7%+19%+16%
September 2023+6%+21%+15%

RevPAR (revenue per available room eller intäkt per tillgängligt rum) är ett centralt nyckeltal i hotellindustrin och ett viktigt mått för First Operation Lund. Av nedan sammanställning framgår att utvecklingen av genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) som hotellet erhåller har ökat med 38% i augusti och med 14% i september mot samma perioder föregående år.

Även utvecklingen mot pandemiåren 2021 och 2020 ser mycket positiv ut.

Utveckling intäkt per tillgängligt rum (RevPar)RevPAR jämfört med samma månad 2022RevPAR jämfört med samma månad 2021RevPAR jämfört med samma månad 2020
Augusti 2023+38%+165%+78%
September 2023+14%+91%+63%

- Det är uppmuntrande att se hur snabbt våra nya strategier och förändringar bär frukt. Detta visar på stark efterfrågan och uppskattning från våra gäster, och vi är mycket optimistiska inför framtiden", säger Thomas Gillespie, VD för Reato Group AB.