Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Sedan det framgångsrika förvärvet av Hotell Planetstaden AB har bolaget ändrat namn till First Operations Lund AB samt genomfört en rad strategiska åtgärder som har omdefinierat bolagets framtid.
Efter en tid av intensiv omstrukturering och strategisk omvandling har anläggningen Hotell Planetstaden, ett nyligen förvärvat bolag, visat upp en imponerande ökning av sina resultat och stärkt sin position på marknaden.
För att nämna några betydande prestationer som har uppnåtts har vi sammanställt nedan med ett urval av viktiga nyckeltalen:
RGI-ökning: En av de anmärkningsvärda prestationerna har varit ökningen av RGI (Revenue Generation Index) med 16,6% i augusti månad, till stor del driven av våra högre beläggningsnivåer. RGI för september visar en ökning på 8,3% mot samma period föregående år.
Nyckeltalet Revenue Generation Index (RGI) mäter hur framgångsrikt hotellet fångar rumsintäkterna på destinationen jämfört med marknaden eller en jämfört med en specifik grupp av konkurrerande hotell.
Active Revenue Management: Implementeringen av proaktiva intäktshanteringsstrategier har lett till en betydande ökning på 34,5% av RevPAR (Revenue Per Available Room) och landar på 427 SEK i augusti och 684 SEK i september, +14,8%
Active Revenue Management innebär proaktivt strategiarbete för intäktsoptimering där vi bl.a. säkrat rätt rum och pris för kund vid rätt tillfälle i samtliga distributionskanaler.
Beläggningsgrad: Detta mått sticker ut med en ökning till 40,9% i augusti, upp från 32,4% under samma månad föregående år. Denna högre beläggning har spelat en avgörande roll för att driva upp vår RGI. I september ser vi också en ökad beläggning, 60,9% i år, upp från 56,3% under samma månad föregående år.
Bolaget mäter beläggningen med det alternativa nyckeltalet OCC (Occupancy)
Utveckling Beläggning (OCC) | OCC jämfört med samma månad 2022 | OCC jämfört med samma månad 2021 | OCC jämfört med samma månad 2020 |
Augusti 2023 | +29% | +122% | +53% |
September 2023 | +7% | +58% | +42% |
Genomsnittligt dagspris (ADR): Av nedan sammanställning framgår även att utvecklingen av det snittpris (ADR, se nedan) som hotellgäster betalar för sina rum visade tillväxt med 7%, i genomsnitt 1044 SEK per rum för våra gäster i augusti och en ökning på 6% i september, i genomsnitt 1123 kr per rum.
Bolaget mäter snittpriset med det alternativa nyckeltalet ADR som står för Average Daily Rate, vilket avser det genomsnittliga pris som en hotellgäst betalar per natt per rum.
Utveckling snittpris (ADR) | ADR jämfört med samma månad 2022 | ADR jämfört med samma månad 2021 | ADR jämfört med samma månad 2020 |
Augusti 2023 | +7% | +19% | +16% |
September 2023 | +6% | +21% | +15% |
RevPAR (revenue per available room eller intäkt per tillgängligt rum) är ett centralt nyckeltal i hotellindustrin och ett viktigt mått för First Operation Lund. Av nedan sammanställning framgår att utvecklingen av genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) som hotellet erhåller har ökat med 38% i augusti och med 14% i september mot samma perioder föregående år.
Även utvecklingen mot pandemiåren 2021 och 2020 ser mycket positiv ut.
Utveckling intäkt per tillgängligt rum (RevPar) | RevPAR jämfört med samma månad 2022 | RevPAR jämfört med samma månad 2021 | RevPAR jämfört med samma månad 2020 |
Augusti 2023 | +38% | +165% | +78% |
September 2023 | +14% | +91% | +63% |
- Det är uppmuntrande att se hur snabbt våra nya strategier och förändringar bär frukt. Detta visar på stark efterfrågan och uppskattning från våra gäster, och vi är mycket optimistiska inför framtiden", säger Thomas Gillespie, VD för Reato Group AB.