Bifogade filer
Prenumeration
Sveriges statsskuld växer i år och nästa år eftersom staten fortsätter att gå med underskott. Det beror på att utgifterna för bland annat försvaret stiger samtidigt som skatteinkomsterna dämpas. Riksgälden möter det ökade lånebehovet genom att fortsätta höja utbudet av statsobligationer.
Riksgäldens nya prognos visar budgetunderskott på 93 miljarder kronor 2025 och 89 miljarder kronor 2026. Det är framför allt utgifterna för försvaret som ökar, samtidigt som skattesänkningar och svag ekonomisk tillväxt håller tillbaka skatteinkomsterna. Det sammantagna underskottet – nettolånebehovet – för båda åren är 82 miljarder kronor större jämfört med föregående prognos från november.
– Utvecklingen av svensk ekonomi är högst osäker, men ökade statliga utgifter för bland annat försvar gör att vi kommer att ha budgetunderskott i år och nästa år. Statsskulden ökar, men förblir låg i ett historiskt och internationellt perspektiv, säger riksgäldsdirektör Karolina Ekholm.
Svag återhämning i osäkra tider
I den makrobild som ligger till grund för prognosen för budgetsaldot räknar Riksgälden med att den svenska ekonomin växer med 1,4 procent i år och 2,0 procent nästa år, vilket är en långsammare takt än i den förra prognosen. USA:s nya handelstullar och den efterföljande osäkerheten bromsar upp återhämtningen både i den svenska ekonomin och på arbetsmarknaden. Det påverkar i sin tur statens finanser negativt.
Statsskulden ökar men är fortsatt låg
Budgetunderskotten innebär att statsskulden ökar under båda åren och beräknas uppgå till 1 316 miljarder kronor i slutet av 2026. Det motsvarar 19 procent av BNP, vilket är en fortsatt låg skuldkvot.
Mer statsobligationer och ett nytt valutalån
Statens totala upplåningsbehov, som även innefattar refinansiering av lån som förfaller, ökar både mellan åren och jämfört med den förra prognosen. Riksgälden höjer därför utbudet av nominella statsobligationer från 5 miljarder kronor till 6 miljarder kronor per auktion. Dessutom blir auktionerna något fler och Riksgälden kommer att introducera nya obligationer med kortare mellanrum. I den nya planen ligger också ett ytterligare obligationslån i utländsk valuta i år.
Riksgäldens prognos – nyckeltal
Tabell 1 Statsfinanserna (miljarder kronor, om inte annat anges) | ||||||
Nyckeltal | Utfall 2024 | 24:3 2024 | Prognos 2025 | 24:3 2025 | Prognos 2026 | 24:3 2026 |
Budgetsaldo (med omvänt tecken statens nettolånebehov) | -104 | -78 | -93 | -65 | -89 | -35 |
Statsskuld | 1 151 | 1 126 | 1 232 | 1 177 | 1 316 | 1 205 |
Statsskuld (% av BNP) | 18 | 18 | 19 | 18 | 19 | 17 |
Offentliga sektorns skuld (% av BNP) | 33 | 33 | 35 | 33 | 35 | 33 |
Anm. 24:3 avser föregående prognos publicerad i november 2024. |
Tabell 2 Statens upplåning (miljarder kronor) | ||||||
Skuldinstrument | Utfall 2024 | 24:3 2024 | Prognos 2025 | 24:3 2025 | Prognos 2026 | 24:3 2026 |
Nominella statsobligationer | 72 | 72 | 118 | 100 | 146 | 100 |
Realobligationer | 9 | 9 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Obligationer i utländsk valuta | 21 | 21 | 39 | 21 | 19 | 21 |
Statsskuldväxlar, stock vid årets slut | 113 | 110 | 160 | 158 | 183 | 175 |
Anm. 24:3 avser föregående prognos publicerad i november 2024. |
Tabell 3 Svensk ekonomi (årlig procentuell förändring, om inte annat anges) | ||||||
Nyckeltal | Utfall 2024 | 24:3 2024 | Prognos 2025 | 24:3 2025 | Prognos 2026 | 24:3 2026 |
BNP-tillväxt | 1,0 | 0,7 | 1,4 | 1,9 | 2,0 | 2,5 |
Arbetslöshet (% av arbetskraften) | 8,4 | 8,4 | 8,7 | 8,4 | 8,4 | 7,8 |
KPIF-inflation | 1,9 | 1,8 | 2,5 | 1,4 | 1,7 | 1,7 |
Anm. 24:3 avser föregående prognos publicerad i november 2024. |
Rapport: Statens upplåning – prognos och analys 2025:1
En digital presentation av rapporten sker i dag den 22 maj klockan 10.00. Följ livesändningen på www.riksgalden.se.
För mer information eller intervjuförfrågningar, kontakta Riksgäldens pressfunktion via press@riksgalden.se eller 08-613 47 01.