Bifogade filer
Prenumeration
Statens betalningar resulterade i ett underskott på 104 miljarder kronor 2024. Riksgäldens prognos var ett underskott på 78 miljarder kronor. Skillnaden mot prognosen beror på såväl högre utgifter och nettoutlåning som lägre skatteinkomster.
Statsfinanserna visade ett underskott 2024 efter tre år med överskott. Omsvängningen i budgetsaldot beror främst på stigande utgifter till följd av den tidigare höga inflationen, finanspolitiska åtgärder och ett kapitaltillskott till Riksbanken.
Budgetunderskottet på 104 miljarder kronor för 2024 var högre än Riksgäldens senaste prognos på 78 miljarder kronor. Att underskottet blev större än väntat beror på högre utgifter och nettoutlåning samt lägre skatteinkomster.
Statsskulden var 1 151 miljarder kronor i slutet av december, vilket var 124 miljarder kronor högre än i december 2023.
Underskott för staten i december
Statens betalningar resulterade i ett underskott på 127 miljarder kronor i december. Riksgäldens prognos var ett underskott på 108 miljarder kronor. Att underskottet blev större än väntat beror främst på lägre skatteinkomster och högre nettoutlåning.
Det primära saldot var 11 miljarder kronor lägre än prognos. Skillnaden beror främst på att skatteinkomsterna var cirka 8 miljarder kronor lägre än beräknat, vilket framför allt förklaras av lägre inbetalningar av kompletterande skatt.
Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter med flera var 8 miljarder kronor högre än prognos, merparten beror på högre utlåning till Trafikverket.
Räntebetalningarna på statsskulden var i stort sett i linje med prognos.
Utfallet för januari 2025 publiceras den 7 februari 2025 klockan 08.00.
Datum för publicering av ny prognos över Sveriges ekonomi och statens upplåning är den 22 maj 2025.
Statens budgetsaldo och nettolånebehov [1] (miljoner kronor) | |||||
Utfall | Prognos | Differens | Ack. diff. [2] | Utfall 12-mån | |
Budgetsaldo | -127 211 | -108 149 | -19 062 | -25 837 | -104 272 |
Nettolånebehov | 127 211 | 108 149 | 19 062 | 25 837 | 104 272 |
Primärt saldo3 | 58 709 | 47 789 | 10 920 | 18 388 | 75 663 |
Nettoutlåning till myndigheter m.fl.4 | 64 790 | 56 595 | 8 195 | 7 681 | 7 698 |
Räntor på statsskulden | 3 713 | 3 766 | -53 | -232 | 20 912 |
- Ränta på lån i svenska kronor | 3 360 | 3 412 | -51 | -425 | 18 171 |
- Ränta på lån i utländsk valuta | 221 | 97 | 124 | 498 | 3 349 |
- Realiserade valutakursdifferenser | 131 | 257 | -126 | -305 | -609 |
[1] Nettolånebehovet motsvarar budgetsaldot med omvänt tecken. | |||||
[2] Summan av månatliga prognosdifferenser sedan senaste prognos. | |||||
[3] Nettot av statens primära utgifter och inkomster. | |||||
[4] Nettot av myndigheter med fleras in- och utlåning i Statens internbank. Nettoutlåningen innehåller såväl löpande statlig verksamhet som tillfälliga poster, vilka kan beslutas med kort varsel. In- och utlåningen påverkar nettolånebehovet och statsskulden, men omfattas inte av det statliga utgiftstaket. | |||||
Anm. Utfallet är preliminärt och kan komma att revideras i samband med Riksgäldens årsbokslut. För definitivt årsutfall hänvisas till Riksgäldens årsredovisning för 2024. |
Rapport: Sveriges statsskuld december 2024.
Officiell statistik om nettolånebehovet och statsskulden.
Det månatliga utfallet av statens nettolånebehov ingår i Sveriges officiella statistik.
Riksgälden publicerade sin senaste prognos över Sveriges ekonomi och statens upplåning den 28 november 2024: Statsupplåning prognos och analys 2024:3.