Bifogade filer
Prenumeration
Statens betalningar resulterade i ett underskott på 42,2 miljarder kronor i april. Riksgäldens prognos från november förra året var ett underskott på 27,7 miljarder kronor. Skillnaden beror främst på lägre skatteinkomster och högre nettoutlåning till myndigheter.
Det primära saldot var 7,0 miljarder kronor svagare än prognos. Skatteinkomsterna var cirka 7 miljarder kronor lägre än beräknat, vilket framför allt beror på att återbetalningar av skatt var högre. Övriga myndighetsbetalningar utvecklades ungefär som prognos.
Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter med flera var 6,2 miljarder kronor högre än prognos. Skillnaden beror huvudsakligen på minskad inlåning från Pensionsmyndigheten.
Räntebetalningarna på statsskulden var 1,3 miljarder kronor högre än prognos.
För tolvmånadersperioden till och med april 2025 visade statens betalningar ett underskott på 108,5 miljarder kronor.
Statsskulden uppgick till 1 177,6 miljarder kronor i slutet av april.
Utfallet för maj 2025 publiceras den 9 juni 2025 klockan 08.00.
Datum för publicering av ny prognos över Sveriges ekonomi och statens upplåning är den 22 maj 2025.
Statens budgetsaldo och nettolånebehov [1] (miljoner kronor) | |||||
Utfall | Prognos | Differens | Ack. diff. [2] | Utfall 12-mån | |
Budgetsaldo | -42 189 | -27 704 | -14 485 | -19 289 | -108 454 |
Nettolånebehov [1] | 42 189 | 27 704 | 14 485 | 19 289 | 108 454 |
Primärt saldo [3] | 41 168 | 34 193 | 6 975 | 5 600 | 67 856 |
Nettoutlåning till myndigheter m.fl. [4] | 1 026 | -5 177 | 6 203 | 14 193 | 19 478 |
Räntor på statsskulden | -6 | -1 313 | 1 307 | -503 | 21 120 |
- Ränta på lån i svenska kronor | -1 254 | -1 596 | 342 | 627 | 17 878 |
- Ränta på lån i utländsk valuta | -252 | 230 | -482 | -265 | 2 076 |
- Realiserade valutakursdifferenser | 1 500 | 53 | 1 447 | -865 | 1 166 |
[1] Nettolånebehovet motsvarar budgetsaldot med omvänt tecken. | |||||
[2] Summan av månatliga prognosdifferenser sedan senaste prognos. | |||||
[3] Nettot av statens primära utgifter och inkomster. | |||||
[4] Nettot av myndigheter med fleras in- och utlåning i Statens internbank. Nettoutlåningen innehåller såväl löpande statlig verksamhet som tillfälliga poster, vilka kan beslutas med kort varsel. In- och utlåningen påverkar nettolånebehovet och statsskulden, men omfattas inte av det statliga utgiftstaket. |
Rapport: Sveriges statsskuld april 2025
Officiell statistik om nettolånebehovet och statsskulden
Det månatliga utfallet av statens nettolånebehov ingår i Sveriges officiella statistik.
Riksgälden publicerade sin senaste prognos över Sveriges ekonomi och statens upplåning den 28 november 2024: Statsupplåning prognos och analys 2024:3.