Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Rusta ökade försäljningen under första kvartalet 2025/26, maj till juli. Nettoomsättningen exklusive valutaeffekter ökade med 6,0 procent (3,5). Nettoomsättningen var 3 174 MSEK (3 069), en ökning med 3,4 procent (3,7). Bolagets två största segment, Sverige och Norge, utvecklades starkt under kvartalet med fler kunder, högre snittkvitton och en fortsatt förbättrad produktmix. Segmentet Övriga marknader tappade dock försäljning till följd av en svagare finsk marknad under kvartalet. Resultatmässigt påverkades kvartalet negativt av valutaeffekter, som bedöms vara övergående. Jämförelsetalen från samma kvartal förra året innehåller en större engångsersättning som erhölls från Tietoevry för driftstörningarna 2024, vilket påverkar jämförbarheten. Rustas etableringspipeline är fortsatt rekordstor och hösten inleds med att öppna sex nya varuhus.
Sammanfattning av första kvartalet 2025/2026:
- Nettoomsättningen uppgick till 3 174 MSEK (3 069) en ökning med 3,4% (3,7%)
- Nettoomsättningen exkl. valutaeffekter ökade under kvartalet med 6,0% (3,5%)
- Jämförbar försäljning exkl. valutaeffekter ökade med 1,2% (0,2%)
- Bruttovinsten ökade med 0,6% och uppgick till 1 350 MSEK (1 343) och bruttomarginalen uppgick till 42,6% (43,8%)
- EBITA uppgick till 280 MSEK (351) och EBITA-marginalen till 8,8% (11,4%)
- Kvartalets resultat uppgick till 174 MSEK (231)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 472 MSEK (606)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,1 SEK (1,5)
- Under kvartalet öppnades inga (1) nya varuhus
Göran Westerberg, VD för Rusta, kommenterar första kvartalet:
”Rusta inleder året med fortsatt lönsam tillväxt trots valutamotvind. Vår bedömning är att de negativa effekterna av valutapåverkan nådde sin topp i detta kvartal, och att vi från och med andra halvan av räkenskapsåret kommer att skörda frukterna av en starkare svensk krona. På en utmanande marknad där många konsumenter är pressade ser vi ett ökat behov av ett tydligt lågprisalternativ. Vi kommer därför att utnyttja vår starka balansräkning och styrkan i vårt koncept för att fortsätta investera i låga priser, högre effektivitet och fler varuhus.”
Presentation av rapporten
Rusta presenterar sin delårsrapport för det första kvartalet 2025/2026 via webcast och telefonkonferens idag torsdagen den 11 september klockan 09:00. Rapporten presenteras av VD Göran Westerberg och CFO Sofie Malmunger. Presentationen hålls på engelska.
Länk för att delta via webcast (ingen föranmälan krävs): https://rusta.events.inderes.com/q1-report-2025-26/register
Registrering för att delta via telefonkonferens: https://conference.inderes.com/teleconference/?id=50052434
Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Gärdestad, Corporate PR och Investor Relations
Telefon: +46 (0)70 166 48 73
E-post: cecilia.gardestad@rusta.com
investors.rusta.com
Om Rusta
Rusta AB (publ) är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 220 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland. Rusta erbjuder ett brett men noga utvalt sortiment av hem- och fritidsprodukter, med god kvalitet till låga priser. Rusta har fler än 4 800 anställda och har sitt huvudkontor i Upplands Väsby. Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm (RUSTA). investors.rusta.com