Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Rusta ökade försäljningen under andra kvartalet 2024/25, augusti till oktober, trots negativa valutaeffekter och prissänkningar mot kund. Nettoomsättningen ökade med 3,1 procent (14,4) jämfört med samma kvartal förra året och uppgick till 2 723 MSEK (2 642). EBITA-marginalen uppgick till 4,9 procent (5,3). Exkluderat för valutaeffekter ökar dock lönsamheten tack vare stärkt bruttomarginal och minskad andel rörelsekostnader. Rusta reviderar också upp prognosen för varuhusöppningar från 40–60 till 50–80 nya varuhus de kommande tre åren.
Sammanfattning av andra kvartalet 2024/25:
- Nettoomsättningen uppgick till 2 723 MSEK (2 642) vilket motsvarar en ökning med 3,1% (14,4%)
- Nettoomsättningen exkl. valutaeffekter ökade under kvartalet med 5,1% (13,2%)
- Jämförbar försäljning exkl. valutaeffekter ökade med 0,8% (9,3%)
- Bruttovinsten ökade med 3,6% och uppgick till 1 195 MSEK (1 153) och bruttomarginalen till 43,9% (43,6%)
- EBITA uppgick till 135 MSEK (141) och EBITA-marginalen uppgick till 4,9% (5,3%)
- Kvartalets resultat uppgick till 58 MSEK (69)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2 MSEK (-3)
- Under kvartalet öppnades fem (tre) nya varuhus
Sammanfattning av perioden maj 2024 – oktober 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 5 792 MSEK (5 601) vilket motsvarar en ökning med 3,4% (12,9%)
- Nettoomsättningen exkl. valutaeffekter ökade under perioden med 4,2% (12,0%)
- Jämförbar försäljning exkl. valutaeffekter ökade med 0,9% (7,5%)
- Bruttovinsten ökade med 5,0% och uppgick till 2 538 MSEK (2 418) och bruttomarginalen till 43,8% (43,2%)
- EBITA uppgick till 485 MSEK (439) och EBITA-marginalen uppgick till 8,4% (7,8%)
- Periodens resultat uppgick till 288 MSEK (258)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 604 MSEK (761)
- Under perioden öppnades sex (fyra) nya varuhus
Göran Westerberg, VD för Rusta, kommenterar andra kvartalet:
”Rusta fortsätter att växa under det andra kvartalet med stärkt bruttomarginal. Inflödet av nya varuhus når en ny rekordnivå och vi har justerat upp vår prognos för framtida etableringar. Den positiva trenden med hög rekryteringstakt till Rustas lojalitetsprogram Club Rusta fortsätter och vi nådde 6 miljoner medlemmar under kvartalet. Med en stark balansräkning står Rusta väl positionerat för en ny period av hög tillväxt i takt med att konjunkturen stärks.”
Presentation av rapporten
Rusta presenterar delårsrapport för det andra kvartalet 2024/2025 via webcast och telefonkonferens idag tisdagen den 10 december klockan 09:00. Rapporten presenteras av vd Göran Westerberg och CFO Sofie Malmunger. Presentationen hålls på engelska.
Länk för att delta via webcast (ingen föranmälan krävs): https://ir.financialhearings.com/rusta-q2-report-2024/register
Registrering för att delta via telefonkonferens: https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50050368
Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Gärdestad, Corporate PR och Investor Relations
Telefon: +46 (0)70 166 48 73
E-post: cecilia.gardestad@rusta.com
investors.rusta.com
Om Rusta
Rusta AB (publ) är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 210 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland. Rusta erbjuder ett brett men noga utvalt sortiment av hem- och fritidsprodukter, med god kvalitet till låga priser. Rusta har fler än 4 000 anställda och har sitt huvudkontor i Upplands Väsby. Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm (RUSTA). investors.rusta.com