Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Finansiell översikt - Q2 2024
- Nettoomsättning uppgick till 6,2 MSEK (8,2 MSEK). Minskningen om 25 % i jämförelse med samma period föregående år förklaras av lägre intäkter från lanserade spel i samt uteblivna spelsläpp.
- EBITDA uppgick till 0,6 MSEK (2,0 MSEK), en minskning på 69 %. Förändringen beror främst på lägre omsättning i befintliga spel.
Koncernen (MSEK) | Q2 2024 | Q2 2023 | H1 2024 | H1 2023 | Helår 2023 |
Nettoomsättning | 6.2 | 8.2 | 13.2 | 16.5 | 30.6 |
EBITDA | 0.6 | 2.0 | 1.7 | 3.5 | 4.3 |
Avskrivningar goodwill | -10.8 | -10.6 | -21.5 | -21.5 | -46.8 |
Resultat efter finansiella poster | -12.6 | -11.9 | -24.6 | -24.3 | -55.8 |
Balansomslutning | 102.5 | 162.2 | 102.5 | 162.2 | 127.9 |
Soliditet (%) | 49.0 | 58.0 | 49.0 | 58.0 | 58.5 |
Resultat per aktie (SEK) | -1.51 | 0.00 | -2.95 | 0.00 | -6.70 |
Moderbolaget (MSEK) | Q2 2024 | Q2 2023 | H1 2024 | H1 2023 | Helår 2023 |
Nettoomsättning | 0.0 | 0.9 | 0.0 | 2.0 | 3.5 |
EBITDA | -0.5 | -0.3 | -1.5 | -0.9 | -2.8 |
Resultat efter finansiella poster | -1.1 | -1.6 | -2.7 | -3.6 | -161.2 |
Balansomslutning | 140.0 | 292.9 | 140.0 | 292.9 | 140.7 |
Soliditet (%) | 52.3 | 73.6 | 52.3 | 73.6 | 54.0 |
Resultat per aktie (SEK) | -0.14 | 0.00 | -0.32 | 0.00 | -18.69 |
VD har ordet
“Nya speltester, egenpublicering av Race This och vidare arbete med befintliga live spel präglar andra kvartalet."
Jag hoppas att ni som läser har en bra sommar och att ni som kommer tillbaka till arbetet känner er nöjda med er semester.
På Safe Lane Gaming har perioden fram till sommarmånaderna präglats av spelutveckling. Under andra kvartalet har vi drivit tester kring att skala upp Race This. Då det är ny mark för oss och vi lär oss mycket. Vi har en del saker att jobba vidare med kring både spelet och samarbetet med Google. Mycket handlar om att komma igång med att använda deras system som hjälper oss att analysera spelets och marknadsföringens prestanda.
Vår omsättning når inte upp till föregående kvartal och vår EBITDA är mycket lägre. Det har varit ett lugnare kvartal än vad jag hoppades på där Battle Camp tyvärr presterat under förväntningarna vilket vi jobbar hårt för att ändra framöver. Mer om detta längre ner i rapporten.
Vid bolagsstämman i juni valdes en ny styrelse till bolaget. Jag är glad att vi satt ihop en styrelse som är nära den dagliga verksamheten. Styrelsens fokus är på bolagets kapitalstruktur och hur den kan förbättras. Relationen och dialogen med banken är fortsatt bra men som bolag vill vi hitta en mer långsiktigt hållbar struktur som kan skapa förutsättningar för att expandera och bygga bolaget vidare. Jag passar på att samtidigt tacka vår tidigare styrelse för deras engagemang och tid.
Sommaruppdateringen som skickades ut i juli fokuserade mycket på det löpande arbetet med olika spelkoncept. Vårt Golf-spel går nu in i en ny testfas med nya funktioner tillagda. Spelets potential kring kostnadseffektiv marknadsföring gör att vi ser möjligheter här. Utöver detta har vi börjat på ett nytt spelprojekt som vi hoppas kunna slutföra för första test inom kommande veckor. Vi kommer att kommunicera mer om våra speltester under hösten i hopp om att skapa större inblick i det som pågår inom studion.
I förra kvartalsrapporten nämnde vi kostnadsbesparingar och då vi har en väldigt liten organisation i grunden så är vi redan kostnadsoptimerade till mångt och mycket. Trots detta letar vi hela tiden sätt att bli mer effektiva och vi ser att det kan finnas kostnadsbesparingar kvar att göra på tekniksidan för Battle Camp. Något som borde kunna visa resultat i slutet på kvartal 3 om det går enligt plan.
Spelbranschen går igenom en hel del anpassningar. Våra spel genererar löpande intäkter, men vi måste vara medvetna om att nyckeln till framgång ligger i att ta vara på våra befintliga spel parallellt med att få ut nya spel på marknaden. Från att det varit relativt lätt att få finansiering till att företag nu skalar ner och till och med avslutar sina verksamheter. Det är tråkigt att se och vi hoppas att vi ska komma till en punkt att Safe Lane Gaming kan ta chansen att anställa nya kreativa förmågor som genom dessa branschförändringar blir tillgängliga på marknaden.
Energin i teamet är hög och vi har rätt förutsättningar att leverera på vår strategi genom resten av året.
/Arvid Klingström, VD