Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Revisorsrapport - vilken inte var med i ordinarie utskick tidigare idag - är nu bilagd.
Under det andra kvartalet klarnade bilden ytterligare kring hur Covid-19 påverkat andrahandsmarknaden. Minskad mobilitet inom och mellan länder, generellt lägre hyresnivåer som drivs av försämrad betalningsförmåga samt ett allmänt mer avvaktande förhållningssätt bland människor bidrog till att aktiviteten i marknaden totalt sett minskade. Vår nykundsbearbetning har alltjämt visat styrka, men förhållandena har parallellt översatts i en ökande mängd förtidsuppsägningar under perioden.
April - juni 2020 i korthet
Väsentliga händelser under perioden
- Försäljningsintäkter för perioden april till juni uppgick till 6,0 (6,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning med 9 procent jämfört med motsvarande period 2019.
- Rörelseresultatet (EBIT) för perioden april till juni uppgick till 328 (763) TSEK
2020 | 2019 | Skillnad i % | |
Totala intäkter (april-juni) | 41,6 MSEK | 35,8 MSEK | 16% |
Försäljningsintäkt (april - juni) | 6,0 MSEK | 6,6 MSEK | -9% |
Intäkter och resultat april-juni 2020 (april-juni 2019)
- Totala intäkter under andra kvartalet uppgick till 41 629 (35 773) TSEK.
- Rörelsens kostnader under andra kvartalet uppgick till 41 884 (35 010) TSEK.
- Rörelseresultatet (EBIT) under andra kvartalet uppgick till 328 (763) TSEK.
- Resultatet efter finansiella poster under andra kvartalet uppgick till 328 (749) TSEK.
- Resultatet per aktie för andra kvartalet uppgick till 0.036 (0.097) SEK.
VD har ordet
Under det andra kvartalet klarnade bilden ytterligare kring hur Covid-19 påverkat andrahandsmarknaden. Minskad mobilitet inom och mellan länder, generellt lägre hyresnivåer som drivs av försämrad betalningsförmåga samt ett allmänt mer avvaktande förhållningssätt bland människor bidrog till att aktiviteten i marknaden totalt sett minskade. Vår nykundsbearbetning har alltjämt visat styrka, men förhållandena har parallellt översatts i en ökande mängd förtidsuppsägningar under perioden.
Detta var inte oväntat och något vi planerade för i början på året. Till exempel halverade vi våra marknadsföringskostnader under både april och maj jämfört med motsvarande period föregående år.
Trots sämre marknadsförutsättningar och kraftigt reducerade marknadsföringskostnader lyckas vi i princip behålla försäljningsintäkterna (ca 6 MSEK) på samma nivåer som motsvarande period föregående år (ca 6,6 MSEK), och minskningen summerar till endast 9 procent. Parallellt växer vi samtidigt andra viktiga nyckeltal jämfört med motsvarande period föregående år, där antal sålda hyresmånader och antal registrerade bostadssökande ökade med 12 respektive 13 procent.
Sammantaget är det styrketecken som dels visar på vår motståndskraft i sämre tider, dels indikerar den potentiella uppsidan vid utökade investeringar i marknadsföring. Denna dynamik syns även på sista raden, där rörelseresultatet uppgår till 0,3 MSEK.
Under kvartalet har vi även påbörjat en delvis aktivering av den aggressiva tillväxtplan som formulerades i början på året och fram till juni varit pausad. Det innebär framförallt långsiktiga investeringar i varumärkeskännedom och de delar i vår plattform där vi ser stor potential att öka konverteringen.
Jag vill vara tydlig med att detta inte innebär en fullskalig aktivering, utan en gradvis sådan där vi investerar i de mest nödvändiga delarna.
Avslutningsvis har Startskott introducerats till hela vår kundbas under kvartalet, och vi har även börjat integrera det med vår nykundsbearbetning. Under slutet av kvartalet stängde vi de första Startskotts-kontrakten och står nu redo för att lansera brett. Jag ser fram emot att kunna erbjuda det till såväl nya som befintliga kunder när vi nu går in i den säsongsmässigt starkaste perioden av året.