Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Under Q4 (1/10-31/12) 2021 fortsatte Samtrygg att växa i samma takt som Q3. Samtryggs turnaround i Q3 och Q4 resulterade i en försäljningsintäkt för 2021 om 25,7 MSEK vilket är högre än under något tidigare år i bolagets historia. Samtrygg har fortsatt att investera i marknadsföring och produktutveckling med fokus på kärnaffären och ledningen har även tagit initiativ för att utveckla erbjudandet av mervärdestjänster.
Q4 2021 i korthet
- Försäljningsintäkter för Q4 2021 uppgick till 7,2 (5,3) MSEK, vilket innebär en ökning med 37% jämfört med motsvarande period 2020.
- Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -1,3 (-1,2) MSEK.
Nyckeltal
Q4 2021 | Q4 2020 | Q1-Q4 2021 | Q1-Q4 2020 | |
Totala intäkter (MSEK) | 56,6 | 44,5 | 200,9 | 173,0 |
Försäljningsintäkter (MSEK) | 7,2 | 5,3 | 25,7 | 23,3 |
Rörelsens kostnader (MSEK) | −57,9 | −45,6 | −205,5 | −174,6 |
Rörelseresultat (MSEK) | −1,3 | −1,2 | −4,6 | −1,6 |
Resultat efter finansiella poster (MSEK) | −1,4 | −1,2 | −4,7 | −1,6 |
Resultat per aktie (SEK) | −0,149 | −0,126 | −0,515 | −0,178 |
Väsentliga händelser
- Under Q4 infördes ett flertal restriktioner på grund av Covid-19. Det är troligt att Samtryggs verksamhet påverkades av minskad mobilitet till följd av uppmaning om test efter inresa, och sedermera krav på negativt testresultat vid ankomst, till Sverige.
VD har ordet
Under Q4 fortsatte Samtrygg att växa i samma takt som Q3 efter en lång negativ trend av minskad försäljningsintäkt. Bolaget har fortsatt att investera i marknadsföring och produktutveckling med fokus på kärnaffären. Dessutom har ledningen påbörjat affärsutveckling avseende mervärdestjänster i syfte att öka kundnyttan och bolagets lönsamhet. Samtryggs turnaround i Q3 och Q4 resulterade i en försäljningsintäkt för 2021 om 25,7 MSEK vilket är högre än under något tidigare år i bolagets historia.
I Q4 sade min hyresgäst upp det hyresavtal vi ingick i Q2 2021. Beskedet var tråkigt av både privata och professionella skäl. Jag trivdes bra med min hyresgäst och jag hade ofta refererat till min egen kundrelation när jag förklarat Samtrygg och bolagets erbjudande i olika forum. Ibland blir det inte som man tänkt sig men tack vare Samtryggs mervärdestjänst som ger förskottshyra kunde jag sitta lugnt i båten.
Mervärdestjänsten gav mig möjligheten att i lugn och ro annonsera bostaden på nytt för att söka efter en ny hyresgäst. Jag använde återigen Samtryggs digitala tjänst för 3D-visningar och innan Q4 var slut hade jag både ingått avtal med, och träffat, min nya hyresgäst från Jordanien. Det är fascinerande hur denna digitala tjänst skapar nya möjligheter för uthyrare och hyresgäster att hitta varandra.
Potentialen i ett attraktivt utbud av mervärdestjänster lockar och under Q4 utvärderades existerande mervärden och befintliga leverantörer samtidigt som dialoger startades om nya tjänster med potentiella partners. Reklamkampanjen för Samtrygg som lanserades i Q3 fortsatte under Q4. Kampanjen resulterade i markant ökad trafik till samtrygg.se och fler signerade hyresavtal än under Q4 2020.
Försäljningsintäkterna ökade med 37% (1,9 MSEK) i Q4 2021 vs. Q4 2020. Det är jämförbart med de 40% (2,3 MSEK) som rapporterades avseende Q3 2021 vs. Q3 2020.
Det finansiella resultatet för Q4 2021 är negativt och i linje med Q4 2020 (-1,4 MSEK i Q4 2021 vs -1,2 MSEK i Q4 2020). Lönsamheten tyngs av högre operativa kostnader än under motsvarande period 2020. De nya kostnaderna är huvudsakligen relaterade till bolagets tillväxt.
2021 avslutades med nya restriktioner till följd av pandemin som har varit påtaglig för Samtrygg under de senaste två åren. Trots att försäljningsintäkterna minskade med 27% i Q1 innebär Samtryggs turnaround under det andra halvåret att bolaget ökar försäljningsintäkterna med 11% under 2021. I motsats till 2020 växte alltså Samtrygg under pandemiåret 2021. Aldrig tidigare har försäljningsintäkten varit högre.
Vi lämnar ett utmanande 2021 bakom oss. Det finansiella resultatet summeras till -4,7 MSEK vilket är betydligt lägre än 2020 (-1,6 MSEK). Även humankapitalet har påverkats. Ny ledning, rekrytering och förändrat arbetssätt har ställt krav på teamet som dessutom utmanats av återkommande perioder av distansarbete och höga sjuktal på grund av Covid-19. Med ett förstärkt team, lovande produktutveckling och den turnaround som skedde under andra halvåret 2021 är framtidsutsikterna goda. Jag ser fram emot att leda Samtrygg mot fortsatt tillväxt under 2022!