Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Samtrygg fortsätter att brottas med utmaningarna pga Covid-19 under årets andra kvartal. Intäktspotentialen påverkas negativt av lägre snittvärde per kontrakt än under motsvarande period föregående år. Det stängdes dock fler kontrakt under Q2 2021 än under Q2 2020 och försäljningsintäkterna ligger därför på samma nivå under respektive kvartal. Samtrygg stärkte produkterbjudandet och utvärderade nya marknadsföringsaktiviteter under kvartalet. Bolaget slog nytt rekord när det gäller antal visningar under ett kvartal, delvis drivet av digitala 3D-visningar.
April - juni 2021 i korthet
- Försäljningsintäkter för perioden april till juni uppgick till 6,0 (6,0) MSEK, vilket är oförändrat jämfört med motsvarande period 2020.
- Rörelseresultatet (EBIT) för perioden april till juni uppgick till -890 (328) TSEK.
Totala intäkter (april - juni) | 46,8 MSEK | 42,2 MSEK | 11 % |
Försäljningsintäkt (april - juni) | 6,0 MSEK | 6,0 MSEK | 0 % |
Intäkter och resultat april-juni 2021 (april-juni 2020)
- Totala intäkter under andra kvartalet uppgick till 46 822 (42 212) TSEK.
- Rörelsens kostnader under andra kvartalet uppgick till 47 712 (41 884) TSEK.
- Rörelseresultatet (EBIT) under andra kvartalet uppgick till -890 (328) TSEK.
- Resultatet efter finansiella poster under andra kvartalet uppgick till -928 (328) TSEK.
- Resultatet per aktie för andra kvartalet uppgick till -0,101 (0,036) SEK.
VD har ordet
Under årets andra kvartal har jag utvecklat min relation till Samtrygg genom att själv bli kund. Ingen aktivitet i min onboarding har varit mer lärorik än den kundresan. Jag valde att hyra ut en lägenhet i Stockholm via Samtryggs mest digitala process. Den innebär bland annat att uthyraren arrangerar digitala visningar i en 3D-miljö. Det känns lite som ett datorspel där man teleporterar sig genom att klicka sig fram på skärmen. Tjänsten känns både tidsenlig och relevant.
Jag fastnade för en bostadssökande från Göteborg. Han skulle precis ta examen och såg fram emot att börja arbeta i huvudstaden. Jag fick dock inte svar på mina frågor genom att ta del av hans profil på samtrygg.se. Min hyres-konsulent Amanda satte då upp ett videomöte och efter det var vi båda nöjda och skrev avtal.
Samtryggs mest digitala process är designad för att vara effektiv men för mig gav den inte tillräckligt mycket information för att jag skulle kunna avgöra om den bostadssökande var rätt eller inte. Det visade sig att jag inte var ensam om den upplevelsen. Många kunder efterfrågar kontaktuppgifter för att kunna arrangera såväl telefonsamtal som fysiska möten.
Det är svårt att utveckla den perfekta produkten men vi måste försöka. Jag är därför glad att vi på Samtrygg nu har lanserat ett forum för direkt-kommunikation mellan bostadssökande och uthyrare i tjänsten. Under Q2 har vi också slutfört arbetet med ett trygghetspaket för företag som vill hyra ut. Jag ser att båda lösningarna kommer bidra till ökad effektivitet och en större trygghet.
Om det är svårt att utveckla den perfekta produkten får man nog betrakta det som närmast omöjligt att nå ut med Samtrygg till alla de människor som skulle ha nytta av tjänsten. Under Q2 har vi både testat nya marknadsföringskanaler och tagit fram ett reklamkoncept som syftar till att förklara Samtrygg på ett trovärdigt sätt.
I reklamen påträffas bland annat karaktären Anna som är inspirerad av en kund som heter Anna. Hon är en genuin ambassadör för Samtrygg.
Under Q2 2021 slog vi nytt rekord när det gäller antal visningar under ett kvartal, delvis drivet av de digitala 3D-visningarna. Det stängdes fler kontrakt under Q2 2021 än under Q2 2020. Bolaget brottas dock fortsatt med utmaningar pga Covid-19, inte minst ett sjunkande snittvärde per kontrakt. Försäljningsintäkterna ligger sammantaget i linje med Q2 2020 (6 MSEK) men är 1,4 MSEK högre än Q1 2021. De fakturerade intäkterna är ca 10% högre i Q2 2021 än Q2 2020 vilket bör ses som ett styrkebesked.
Det finansiella resultatet för Q2 2021 är fortsatt negativt men bättre än föregående kvartal (-0,9 MSEK i Q2 vs -1,3 MSEK i Q1). Under Q2 2020 var affären däremot svagt lönsam (0,3 MSEK). Ökade kostnader för personal och marknadsföring sänker bolagets lönsamhet i år. Under kvartalet har moderbolaget gjort ett ovillkorat aktieägar-tillskott som inte påverkar företagets resultat men som renodlar den operativa verksamheten till det helägda dotterbolaget.
Under årets andra kvartal gick jag från att vara nyanställd på Samtrygg till att skaffa egna erfarenheter av verksamheten. Klassiska personalfrågor har varvats med juridiska tankenötter och pulshöjande IT-utmaningar. Engagerade kollegor och kunniga partners har hjälpt till att lösa problem och göra jobbet roligt. Jag tror att jag har världens roligaste jobb och ser fram emot en intensiv höst med teamet!