Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Samtrygg satte flera nya kvartalsrekord i Q3 (1/7-30/9 2023). Med ett nytt kvartalsrekord om 15,4 MSEK i försäljningsintäkter växte bolaget med 25% vs. Q3 2022 och 94% vs. Q3 2021. Samtrygg nådde dessutom milstolpen 2 000 omdömen på Trustpilot som konkluderar att Samtryggs kundnöjdhet är “Utmärkt”. Ett flertal nyckeltal tyngs av en kostnadspost av engångskaraktär om 3,1 MSEK som kommunicerats sedan tidigare. Felet korrigeras utan någon effekt på bolagets kassaflöden.
Q3 2023 i korthet
- Försäljningsintäkter för Q3 2023 uppgick till 15,4 (12,3) MSEK, vilket innebär en ökning med 25% jämfört med motsvarande period 2022.
- Rörelseresultatet (EBITDA) för perioden uppgick till -2,1 (0,8) MSEK efter en kostnadspost av engångskaraktär om cirka 3,1 MSEK.
Nyckeltal
Q3 2023 | Q3 2022 | Q1-Q3 2023 | Q1-Q3 2022 | Q1-Q4 2022 | |
Totala intäkter (MSEK) | 99,8 | 74,3 | 282,7 | 201,6 | 283,7 |
Försäljningsintäkter (MSEK) | 15,4 | 12,3 | 42,8 | 30,8 | 42,3 |
Rörelsens kostnader (MSEK) | −102,4 | −73,9 | −285,0 | −200,7 | −282,8 |
EBITDA (MSEK) | −2,1 | 0,8 | −1,0 | 2,0 | 2,4 |
Resultat efter finansiella poster (MSEK) | −2,6 | 0,4 | −2,4 | 0,8 | 0,8 |
Resultat per aktie (SEK) | −0,249 | 0,043 | −0,237 | 0,092 | 0,089 |
Väsentliga händelser
- Den 13 september meddelade Samtrygg att bolagets ledning har upptäckt och korrigerat ett fel i en av bolagets ekonomiprocesser i samråd med bolagets revisor. Felet summeras till 3,1 MSEK sedan Samtrygg grundades 2013. Som en konsekvens av korrigeringen belastar en kostnadspost av engångskaraktär om 3,1 MSEK bolagets nyckeltal Rörelsens kostnader, EBITDA, Resultat efter finansiella poster och Resultat per aktie i Q3. Felet korrigeras utan någon effekt på bolagets kassaflöden.
- Den 1 juli höjdes Riksbankens referensränta från 2,5 till 3,5 procent.
VD har ordet
Q3 är årets högsäsong. Då ska Samtrygg slå rekord och det har slagits många ATH-rekord under det senaste kvartalet. Aldrig tidigare har det varit högre kundtillströmning, fler annonser eller fler visningar på samtrygg.se. Samtrygg nådde dessutom milstolpen 2 000 omdömen på Trustpilot som konkluderar att Samtryggs kundnöjdhet är “Utmärkt”. Hög aktivitet bland nöjda kunder ger resultat. För tredje kvartalet i rad slog Samtrygg kvartalsrekord i försäljningsintäkter och bolaget passerade 15 MSEK för första gången (15,4 MSEK Q3 2023 vs. 12,3 MSEK Q3 2022).
För att Samtrygg ska lyckas under sin högsäsong behövs det flexibla och arbetsvilliga medarbetare. Det är sporrande att vara en del av ett team som höjer takten när många andra dåsar i sommarvärmen. Kvartalets medarbetare Vilja Jutlöv är inget undantag. Hon slog nytt ATH-rekord för ett viktigt arbetsmoment i augusti, bara tre månader efter att hon själv satte den tidigare rekordnivån. Vilja tar ansvar för sin utveckling, utbildar andra och är en grundbult i Operationsavdelningen trots att hon bara arbetat ett år på Samtrygg.
Under Q3 har Samtrygg ökat investeringarna i räckviddsmedier för att driva kännedomen för
bolaget och dess erbjudande. Dessa investeringar ligger helt i linje med Samtryggs etablerade koncept för att skala upp verksamheten. Dessutom har Marknadsavdelningen börjat adressera några utvalda kundsegment på nya sätt.
Initiativen för att nå prioriterade kundsegment på nya sätt är exempel på insatser som görs enligt logiken för fortsatt investering i tillväxt som låg till grund för den företrädesemission som startades i Q2 och avslutades i Q3. Enligt samma logik har Produktavdelningen tagit flera initiativ i Q3 för att bygga en mer kraftfull plattform för att hantera den tilltagande kundtillströmningen.
Trots höga försäljningsintäkter är det finansiella resultatet negativt i Q3 på grund av en kostnadspost av engångskaraktär som belastar nyckeltalen Rörelsens kostnader, EBITDA, Resultat efter finansiella poster och Resultat per aktie i Q3. EBITDA summeras till -2,1 MSEK (vs. 0,8 MSEK 2022) efter kostnadsposten av engångskaraktär om 3,1 MSEK. Det är tråkigt att vi levt med detta fel sedan 2013 utan att upptäcka det och att det både påverkar bolagets resultat och eget kapital negativt. Det ska dock noteras att felet korrigeras utan någon effekt på bolagets kassaflöden.
Samtrygg fortsätter investera i marknadsföring, produktutveckling och personal enligt bolagets koncept för uppskalning av verksamheten. Tillväxten i Q3 visar återigen att konceptet fungerar. Dessutom gnuggar vi geniknölarna för att lyfta affären ytterligare. Om du har förslag på initiativ vi borde testa vill jag gärna prata med dig!