Söndag 22 December | 07:17:40 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-13 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-08 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2021-05-05 - Årsstämma
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2020-05-08 - Årsstämma
2020-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2019-12-18 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-08-22 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2019-05-15 - Årsstämma
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-08-22 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 - X-dag ordinarie utdelning SENZA 0.00 SEK
2018-05-08 - Årsstämma
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriBioteknik
Senzagen är verksamt inom medicinteknik. Bolaget utvecklar och genomför genomiska in vitro-tester, vilket innebär att olika kemikaliers toxikologiska förmåga inte testas på djur utan istället i provrör. Bolaget har utvecklat en teknologisk plattform som används för att studera substansers påverkan producerat av aktörer inom läkemedel, kosmetika- och kemikalieindustrin. Forskning och utveckling sker från huvudkontoret i Lund.
2023-04-26 09:30:00

Året inleddes med en stark utveckling av försäljningen för SenzaGen. Koncernens nettoomsättning under januari-mars ökade med 36 procent till 12,3 MSEK (9,0), drivet av en stark GARD®-försäljning med nya och återkommande stora globala kunder kombinerat med tillväxt för VitroScreens innovationstjänster inom medicinteknik, kosmetika och läkemedel.

”Sammantaget inleder vi 2023 mycket positivt och levererar stark tillväxt drivet av hög efterfrågan på våra egenutvecklade teknologiplattformar GARD® och ORA®. Kvartalet präglades av ett högt affärstempo med både nya och återkommande order från ledande globala bolag. Vi ser ett mycket starkt och ökande intresse för GARD® efter OECD-godkännandet som kom ifjol. Med det växande intresset för gruppens erbjudande har vi skapat en stabil grund för fortsatt stark tillväxt som i kombination med god kostnadskontroll tar oss mot lönsamhet”, säger Peter Nählstedt, VD och koncernchef.

Försäljningen av GARD® fortsätter att utvecklas positivt med en tillväxt på 33 procent. Kundbasen växte under kvartalet med sju nya kunder samtidigt som försäljningen från återkommande kunder uppgick till 80 procent. SenzaGen säkrade exempelvis en miljonorder från en ny kund inom kemikalieindustrin som ser stora fördelar med att testa nya produktkandidater med GARD® tidigt under utvecklingsprocessen. I den återkommande försäljningen ingick bland annat ett större kundanpassningsprojekt med ett av världens största kosmetikabolag och GARD®skin Dose-Response, vilket bekräftar behovet av GARD® från stora bolag.

På toxikologibranschens årliga konferens i USA, Society of Toxicology (SOT), hölls ett rekordstort antal kundmöten och koncernens övriga marknadsaktiviteter genererade fler leads än någonsin.

VitroScreen levererade god tillväxt under kvartalet. Majoriteten av försäljningen kom från preklinisk testning och kundanpassade innovationstjänster baserade på avancerade 3D-modeller som exempelvis den egenutvecklade teknologiplattformen ORA®. De starkaste växande kundsegmenten var kosmetika och läkemedel.

Under mars blev VitroScreens certifiering klar enligt ISO 9001:2015, som omfattar kvalitet, och ISO 13485:2021, för medicintekniska produkter. De erhållna certifieringarna är kvitton på bolagets höga kvalitet och kommer att attrahera nya kunder inom medicinteknik, läkemedel, kosmetika, kemikalier och nutrition.

Samtidigt levererade SenzaGen-gruppens rådgivningsenhet ToxHub över koncernens förväntningar, vilket är mycket positivt. ToxHubs andel av koncernens försäljning motsvarade cirka 10 procent. Integrationsarbetet fortgår effektivt och enligt plan för att skapa starka försäljningssynergier inom exempelvis det medicintekniska området.

Försäljningsresultatet har inte granskats av revisor, ska inte tolkas som att lönsamhet uppnåtts, och kan komma att förändras i samband med halvårsbokslut. Bolaget väljer att redovisa utvecklingen för att förse aktieägarna med relevant information.