Söndag 11 Maj | 08:09:26 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-06-11 08:00 Bokslutskommuniké 2026
2026-03-12 08:10 Kvartalsrapport 2026-Q3
2025-12-11 08:10 Kvartalsrapport 2026-Q2
2025-10-09 N/A Årsstämma
2025-09-17 08:10 Kvartalsrapport 2026-Q1
2025-06-11 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-03-12 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2024-12-12 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-10-25 - X-dag ordinarie utdelning SIBEK 1.20 SEK
2024-10-24 - Årsstämma
2024-09-19 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-06-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-03-13 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2023-12-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-10-04 - Årsstämma
2023-08-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1

Kontakt

Ulrika Pettersson, IR-ansvarig

ulrika.pettersson@sibek.se
073 042 60 30

Kontakt

David Berg, VD

david.berg@sibek.se
070 204 38 71

2025-05-09 07:33:00

För en dryg vecka sedan driftsatte Sibek en uppdatering av signalsystemet ERTMS på Haparandabanan. Driftsättningen var resultatet av flera års arbete med projektering, tester, delinkopplingar och förbesiktningar. Projektet har utförts i samarbete med Hitachi som är leverantör av systemet och Trafikverket som är beställare.

Sibek har i samarbete med ställverksleverantören Hitachi arbetat på Haparandabanan under många år. Redan 2013 driftsattes sträckan som en av de första i Sverige med det nya sameuropeiska signalsystemet ERTMS. Nu finns flera banor med samma system men Haparandabanan är unik eftersom det är det enda stället där ERTMS styrs av Hitachis datorställverk M11. Detta innebär att Sibek som enda företag i Sverige har erfarenhet av driftsättning av kombinationen M11 och ERTMS.

Haparandabanan utgörs av den 15 mil långa enkelspåriga järnvägen mellan Boden och Haparanda via Kalix. Flertalet uppdateringar har gjorts under åren. I denna uppdatering infördes baseline 3, något som är en förutsättning från infrastrukturförvaltaren Trafikverket för att hålla systemet uppdaterat i linje med den centrala utvecklingen för ERTMS level 2. Förutom detta slopades de gamla reläbaserade utdelarna och ersattes av datoriserade sådana. Omfattningen av arbetet innebar besiktning av omkopplingar i tio teknikutrymmen samt omprogrammering av ca 550 baliser som finns monterade i spåret fördelade över hela sträckan. Uppdateringen innebar även förändringar på trafikcentralen i Boden.

ERTMS = European Rail Traffic Management System