Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Industriprodukter |
Tre nya högvolymsorder mottagna under andra kvartalet
Andra kvartalet 2025
· Periodens omsättning: 31,1 MSEK (35,1 MSEK). Återkommande intäkter motsvarar 92,3% (95,6%) av omsättningen, påverkat av starka installationsintäkter
· Rörelseresultat: 11,2 MSEK (13,1 MSEK) med en rörelsemarginal på 36,1% (37,4%)
· Resultat per aktie: 1,24 SEK per aktie (1,48 SEK per aktie)
· Kassaflöde från verksamheten: 9,1 MSEK (16,6 MSEK), främst på grund av årets ökning av kundfordringar och ökade rörelseskulder under föregående år
· Utdelning: Första delbetalningen om 3,50 SEK per aktie (24,7 miljoner SEK) betalades den 27 maj 2025
· Nya beställningar för tunga fordon mottagna, motsvarande mer än 500 000 motorekvivalenter per år
· Scania lanserar ny 11-litersmotor med motorblock och cylinderhuvud i SinterCast-CGI
· Första installationen i Indien driftsatt; positiva utsikter för installationsaktiviteter under andra halvåret
Första halvåret 2025
· Periodens omsättning: 58,1 MSEK (67,3 MSEK). Återkommande intäkter motsvarar 95,2% (95,5%) av omsättningen
· Rörelseresultat: 21,4 MSEK (20,5 MSEK), med en rörelsemarginal på 36,8% (30,5%)
· Resultat per aktie: 2,33 SEK per aktie (2,35 SEK per aktie)
· Kassaflöde från verksamheten: 21,4 MSEK (31,8 MSEK), till följd av föregående års stora minskning av kundfordringarna
· Utdelning: Ordinarie utdelning om 6,00 SEK per aktie (5,50 SEK per aktie) med en extra utdelning på 1,00 SEK (0,60 SEK per aktie), motsvarade 49,5 MSEK (43,1 MSEK), fördelat på två lika stora utbetalningar
· Installationsbas: 58 (56) installationer, varav 26 (25) helautomatiska system, 24 (24) mini-system och åtta (sju) spårbarhetssystem i 13 (12) länder
Vd:s kommentarer
Serieproduktionen ökade med 10 % under andra kvartalet; positiva långtidsutsikter
Serieproduktionen under det andra kvartalet slutade på 3,4 miljoner motorekvivalenter, en ökning med 10 % jämfört med första kvartalets produktion på 3,1 miljoner motorekvivalenter. Ökningen berodde främst på den fortsatta uppgången av Traton Groups 13-liters motorblock och cylinderhuvud, då serieproduktionen för MAN ökade under kvartalet. Produktionen av Ford Super Duty pick-up var också stark under kvartalet. Däremot begränsades uppgången jämfört med det första kvartalet av svag försäljning av tunga fordon i Europa och Nordamerika samt en fördröjd produktionsstart hos First Automobile Works i Kina.
Jämfört med samma period föregående år minskade produktionen under andra kvartalet med 15 %, från 4,0 miljoner motorekvivalenter, på grund av att ett högvolymsprogram avslutades i september 2024 samt svag efterfrågan på tunga fordon. Nedgången utgjordes av cirka 520 000 motorekvivalenter från det avslutade programmet, 350 000 motorekvivalenter relaterade till temporär svag försäljning av tunga fordon, samt en sammanlagd ökning på 270 000 motorekvivalenter från övriga serieproduktionsprogram.
Under andra kvartalet levererades 58 050 (56 700) provtagningskoppar, vilket innebär en stark försäljning av förbrukningsvaran. Totalt uppgick leveranser av provtagningskoppar under första halvåret till 103 950 (101 300) enheter. Den starka försäljningen av förbrukningsvaror bidrog till en halvårsomsättning om 58,1 MSEK (67,3 MSEK), varav 95,2 % (95,5 %) utgjordes av återkommande intäkter. De återkommande intäkterna kommer från produktionsavgiften per motorekvivalent, förbrukningsvaror samt licensavgifter för mjukvara. Till följd av proaktiva kostnadsbesparingar och valutaomräkningsvinster, främst relaterade till den långvariga strategin för USD-valutasäkring, slutade halvårets rörelseresultat på 21,4 MSEK (20,5 MSEK), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 36,8 % (30,5 %).
Andra kvartalet präglades också av en positiv marknadsutveckling, med lanseringen av tre nya högvolymsprogram för serieproduktion. När dessa tre program når full produktionsvolym förväntas de tillsammans bidra med över 500 000 motorekvivalenter per år. Scania lanserade 11-litersversionen som baseras på 13-litersmotorn i pågående produktion för tunga fordon. De två motorerna har 85 % gemensamma komponenter, inklusive motorblock och cylinderhuvuden i kompaktgrafitjärn (CGI), som tillverkas med hjälp av SinterCasts processtyrningsteknologi. Samtidigt säkrade Tupy-gjuterierna två nya kontrakt för leverans av CGI-motorblock till ett 13-litersmotorprogram för tunga fordon, ett till Brasilien och ett till Nordamerika. Tillsammans med programmen som redan är i ökningsfas lägger dessa nya program grunden för att nå milstolparna fem miljoner och sex miljoner motorekvivalenter samt uppfyller vår prognos att alla tillverkare av tunga fordon kommer att använda kompaktgrafitjärn före utgången av detta decennium.
Tullar och utsläppslagstiftning
De senaste förändringarna av internationella tullar på fordon och bildelar har skapat betydande osäkerhet inom fordonsindustrin. I SinterCasts fall finns det inga gjuterier i USA som producerar motorblock och cylinderhuvuden i gjutjärn. Alla motorblock och cylinderhuvuden i gjutjärn importeras därför, främst från Mexiko och Brasilien, några komponenter från Europa och inga, ännu, från Asien. Eftersom USA måste importera 100 % av sina motorblock och cylinderhuvuden i gjutjärn, förväntas inte tullarna direkt påverka SinterCasts serieproduktion. Däremot kan en minskning av fordonsförsäljningen till följd av framtida tullar indirekt påverka SinterCast negativt.
Den 6 augusti införde Trump-administrationen nya ensidiga tullar på många brasilianska varor. De nya tullarna gäller för varor som antingen inte omfattades av tidigare tullar eller som inte fanns med på specifika undantagslistor. Till följd av de nya tullarna är bildelar för personbilar och pickuper nu föremål för en tullsats på 25 %, medan delar för tunga fordon omfattas av en tullsats på 50 %. Tupy, med sin huvudsakliga tillverkningsanläggning i Brasilien, har offentligt kommenterat möjligheten att flytta viss produktion till sina gjuterier i Mexiko eller Portugal, som båda har SinterCast-installationer. Det är fortfarande för tidigt att veta hur tullarna och reaktionerna kommer att utvecklas; obalanserade tullsatser kan dock påverka Tupys konkurrensposition.
Den 13 juni föreslog United States Environmental Protection Agency (EPA) nya riktlinjer för Renewable Fuels Standards, i syfte att öka den inhemska produktionen och exporten av flytande biobränslen. Förslagen innebär de hittills högsta volymkraven på förnybara bränslen med nettonollutsläpp och skapar tydliga förutsättningar för nya investeringar i USA:s produktion av biobränslen. Samtidigt föreslogs att el tas bort som godkänt förnybart drivmedel. De föreslagna standarderna väntas minska behovet av fossila bränslen med 150 000 fat per dag, vilket motsvarar en årlig reduktion på cirka 24 miljoner ton CO2 till slutet av 2027. Förslaget stärker den roll som rena bränslen kan spela för CO2-reduktion redan idag och betonar vikten av att fokusera på bränslet snarare än drivlinan, för att kunna erbjuda kostnadseffektiva och hållbara transportlösningar i framtiden. Det är allmänt förväntat att EU också kommer att införa flytande bränslen med nettonollutsläpp i sin kommande Sustainable Transport Investment Plan (STIP), som väntas publiceras i höst.
Den förbättrade hållfastheten hos CGI möjliggör högre förbränningstemperatur och kompressionstryck i motorer, vilket förbättrar bränsleförbrukning, hästkrafter samt vridmoment. Vid användning av CGI uppnår tunga fordon generellt en 5–10 % lägre bränsleförbrukning, vilket ger betydande CO2-besparingar. Med cirka 13 miljoner fordon med SinterCast-CGI på vägarna idag, minskar vår teknologi utsläppen med ungefär 10 miljoner ton CO2 per år. Vi ligger fortsatt i takt med vårt mål om 100 miljoner ton ackumulerad CO2-reduktion till 2028.
Installationskampanj inledd; intensifierad fältverksamhet under det andra halvåret
Det andra kvartalet markerade starten på installationskampanjen för 2025, med installationsintäkter om 2,1 MSEK (1,3 MSEK). Kvartalet gynnades av godkännandet den 29 juni av installationen vid Saroj-gjuteriet i Indien samt stark eftermarknadsförsäljning av reservdelar. Installationsaktiviteten förväntas intensifieras under det andra halvåret, med bekräftade beställningar från Maringá Soldas i Brasilien och Qingdao Surefire (tidigare Xu Ruifeng) i Kina. Diskussioner pågår även för ytterligare installationer och kapacitetsuppgraderingar, med potentiella installationsintäkter på över 20 MSEK. Vid halvårsskiftet känner vi oss trygga i att överträffa vårt historiska årsgenomsnitt om 8 MSEK i installationsintäkter under året. Däremot, med rådande ekonomisk osäkerhet, går det ännu inte att säga om vi hinner säkra och slutföra tillräckligt många installationer före årsskiftet för att överträffa 2024 års utfall om 11,4 MSEK.
För mer information kontakta:
Dr Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Telefon: +46 150 794 40
Mobil: +44 771 002 6342
E-post: steve.dawson@sintercast.com
Hemsida: www.sintercast.com
Organisationsnummer: 556233-6494
Detta pressmeddelande innehåller information som SinterCast AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Steve Dawsons försorg, för offentliggörande 08:00 CET den 20 augusti 2025.
SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Starkare, styvare och mer hållbart än konventionellt gjutjärn möjliggör utveckling av mindre, lättare och mer bränsleeffektiva motorer för användning i personbilar, tunga fordon och inom industriell kraft. Användningen av SinterCast-CGI bidrar för närvarande till en reduktion av cirka tio miljoner ton koldioxid per år. Med 58 installationer i 13 länder erbjuder SinterCast hållbara lösningar för tillverkning och transport till den globala gjuteri- och fordonsindustrin. SinterCast är noterat vid Nasdaq Stockholm, Small Cap, (SINT). För mer information: www.sintercast.com