Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Elektronisk utrustning |
Stark organisk tillväxt i båda affärsområden
Oktober – December 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 91,3 (55,3) MSEK, en ökning med 65 % jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten (justerad för den nya redovisningsprincip som implementerades i iMotions 2022) summerar till 50 %. Båda affärsområden Automotive och Behavioral Research visar väldigt hög tillväxt i kvartalet.
- EBITDA uppgick till -27,1 (-60,6) MSEK. Det förbättrade resultatet är drivet av högre försäljning och lägre OPEX. Engångskostnader påverkar resultatet negativt med 4,8 MSEK, främst på grund av sociala avgifter för aktieincitamentsprogram som en konsekvens av högre aktiepris. Denna kostnad påverkar inte kassaflödet.
- Rörelseresultatet uppgick till -67,1 (-100,1) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 29,5 MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är 3,88 (-3,78), och efter full utspädning 3,75 (-3,78). Resultat efter skatt är positivt på grund av bokning av uppskjuten skatt i kvartalet (209,9 MSEK), vilket refererar till kommande skatteposition.
- Likvida medel uppgick till 79,7 MSEK per sista december. Balanserade likvida medel inklusive kreditfaciliteteter uppgår till 161,6 MSEK.
- Stark orderingång under kvartalet inkluderar 77 design wins för DMS och vårt första Tier 1-kontrakt. Tidigt i januari 2024 kontraktrerades ytterligare 19 design wins. Den beräknade intäkten för ordrarna är 2 050 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
Januari – December 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 302,2 (219,5) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 38 %. Organisk tillväxt uppgick till 33 % (justerad för den nya redovisningsprincip som implementerades i iMotions 2022) och drivs av Automotives verksamhet. Även Behavioral Research visar stabil tillväxt.
- Rörelseresultatet uppgick till -282,9 (-343,0) MSEK. Det förbättrade rörelseresultatet är drivet av högre försäljning och lägre OPEX, exkluderat för valutakurseffekt, jämfört med föregående år. Avskrivningen av övervärdena i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 116,3 MSEK. Perioden belastades av engångskostnader på grund av finansieringsprocessen vilka uppgick till 2,8 MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -283,2 (-344,1) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -2,15 (-12,98), och efter full utspädning -2,15 (-12,98). Resultat efter skatt har förbättrats på grund av uppskjuten skatt bokad i perioden.
VD-kommentar
Det fjärde kvartalet har kännetecknats av en ökad tillväxttakt jämfört med föregående kvartal. Den organiska tillväxten landade på 50 % (32 % under Q3 2023). Återigen är det Automotive som leder vägen, tack vare att våra produktionsprogram kommit igång. Vi har kostnaderna under fast kontroll och fortsätter att genomföra vår affärsplan. 2023 slutar på ett fantastiskt sätt, 2024 ser ännu bättre ut.
Automotive
I enlighet med vår plan har fordonsvolymerna fortsatt stiga under kvartalet. Ökningen i efterfrågan kan tillskrivas den europeiska förordningen som träder i kraft i år, vilket påverkar besluten hos fordonstillverkare i Europa såväl som på andra marknader. De design wins vi vann under 2019 och 2020 är de bilar som nu når produktionsstart. Det är därför vårt Automotive-affärsområde växer med 121 % (83 % under Q3 2023) jämfört med samma kvartal förra året.
Korea är fortfarande den primära tillväxtmotorn och är på god väg att implementera DMS brett. Volymerna på andra marknader inte riktigt tagit fart än, även om de växer från en lägre nivå. Vi förväntar oss att andra marknader som Japan, Europa, och USA kommer att mogna under kommande kvartal. Samtidigt finns det en stark marknadsefterfrågan på Interior Sensing, särskilt inom premiumbilsegmentet. Vi är mycket väl positionerade för kommande affärer inom detta nya och spännande område.
Våra nya utvecklingsprogram fortskrider som planerat, och vi ser tillväxt från vår AIS- produkt. Förfrågningarna kommer både från kunder med fordonsflottor såväl som från tillverkare av kommersiella fordon, som är angelägna om att uppfylla de europeiska förordningarna. Vi förväntar oss en stadig ökning av försäljningen av AIS under detta år.
Behavioral Research
Affärsområdet har verkligen ökat hastigheten sedan förra året, med en mycket bra tillväxt på 29 % (17 % under Q3 2023). Detta innebär att vi ökar vår marknadsandel, tack vare ett brett erbjudande med mjukvara, hårdvara och tjänster. Vi är övertygade om att den lönsamma tillväxten kommer att fortsätta i år, vilket är en av grundstenarna för att nå lönsamhet i hela företaget. Vi utforskar alltid nya innovationer, oavsett om de visar sig i kärnan till vår teknik eller hur vi paketerar dem till kunderna. Forskningsmarknaden för teknologi som ger insikt i mänsklig beteende är ännu i ett tidigt stadie och fortsatt tillväxt är att vänta, långt in i framtiden.
Slutord
Behavioral Research är på god väg mot lönsam tillväxt, något vi beräknar kommer fortsätta i många år. Vår verksamhet inom Automotive är ännu inte lönsam, men tack vare branschens ofrånkomliga tröghet kan vi se en mycket tydlig riktning mot lönsamhet under detta år, i takt med en stadiga ström av nya bilmodeller påbörjar och rampar upp sin produktion. Dessa två faktorer samverkar för att säkerställa lönsamhet för hela bolaget senare under 2024.
De stora OEM:erna har tilldelat en stor del av de tidiga DMS-kontrakten. Allt eftersom programmen tilldelas blir det även tydligt hur fördelningen av marknadsandelarna ser ut. Detta ligger till grund för den marknadskonsolidering som vi har sett under de senaste kvartalen. Utvecklingen förväntas fortsätta, anledningen är övergången till Interior Sensing, vilket i sin tur kommer kräva en ökad investering i produktplaner.
Vi anser att en ökad investering i teknik kommer vara fördelaktig för Smart Eye, då det faktum att vara marknadsledare innebär signifikanta stordriftsfördelar.
Martin Krantz
CEO Smart Eye