Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Elektronisk utrustning |
Fortsatt volymökning för Automotive, lägre försäljning för Behavioral Research kompenseras med lägre kostnader
Juli – September 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 79,1 (77,7) MSEK, en ökning med 2 % jämfört med motsvarande period föregående år. Automotive ökade med 35 % medan Behavioral Research minskade med -13 %.
- Bruttovinsten uppgick till 70,5 (70,2) MSEK och bruttomarginalen uppgår till 89 % (90 %).
- EBITDA uppgick till -17,4 (-23,4) MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -61,5 (-63,1) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till -28,8 (-29,8) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -1,46 (-1,75) och efter full utspädning -1,46 (-1,75).
- Likvida medel uppgick till 45,5 MSEK per sista september. Balanserade likvida medel inklusive kreditfaciliteteter uppgår till 127,8 MSEK. Efter kvartalets utgång upphandlades ytterligare en kreditfacilitet på 150 MSEK.
- Smart Eye har under kvartalet kommunicerat 37 nya design wins med ett uppskattat ordervärde på totalt 735 MSEK.
Januari – September 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 254,8 (210,9) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 21 %.
- Bruttovinsten uppgick till 228,8 (186,9) MSEK, en förbättring om 41,9 MSEK jämfört med föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till -187,2 (-215,8) MSEK. Avskrivningar av övervärden i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till -86,5 (-86,7) MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -187,5 (-215,4) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -4,45 (-6,01) och efter full utspädning -4,45 (-6,01).
VD-kommentar
Tredje kvartalet präglades av fortsatt uppskalning av produktionsprogram inom fordonsindustrin och en avmattning inom marknaden för beteendeforskning. Detta ledde till en långsammare tillväxt än väntat, men tack vare strikt kostnadskontroll förbättrades EBITDA-resultatet. Det ligger nu på -17 miljoner SEK och förväntas fortsätta förbättras under Q4 och 2025.
När bilförsäljningsstatistiken för juli kom in stod det klart att Q3 skulle bli utmanande för hela fordonsindustrin. Vi vilade inte på våra lagrar utan började omedelbart arbeta med att optimera våra kostnader för att matcha våra intäkter och samtidigt säkerställa att vi kan möta våra kunders förväntningar. Dessutom har vi säkrat en lånefacilitet på 150 miljoner SEK för att säkerställa finansiering under alla omständigheter.
Dessa två åtgärder utgör hörnstenarna på vår väg mot lönsamhet då vi förväntar oss en snabb ökning av licensintäkterna från produktionsbilar, underbyggt av uppskalningen av bilmodeller som påverkas av den europeiska säkerhetsförordningen GSR inför 2024.
Automotive
Den generella fordonsmarknaden mötte motvind under tredje kvartalet. Försäljningen av nya bilar minskade avsevärt i juli, med viss återhämtning mot slutet av kvartalet. Trots detta kunde vi offentliggöra inte mindre än 37 nya design wins under Q3, vilket ökade det totala antalet till 359. Dessa design wins utgör grunden för bolagets lönsamma tillväxt under kommande år.
Den totala tillväxten för Automotive var 35 %, medan licensintäkterna ökade med mer än 100 % på årsbasis (undantagen BMW volymerna var tillväxten ännu högre). Vi förväntar oss att licenstillväxten fortsätter öka under Q4 och ännu mer under 2025. Intäkterna som inte är licensbaserade minskade på grund av att vissa ingenjörsprojekt (NRE) närmar sig slutleverans för produktionsprogram som kommer att skalas upp nästa år.
Mer än 67 bilmodeller har nått produktion per Q3 och vi förväntar oss att 80 modeller kommer att ha nått produktion före årets slut. Nästa år förväntar vi oss en ökad takt i uppskalningen av bilmodeller som påverkas av den europeiska lagstiftningen GSR. Lagstiftningen kräver också att busstillverkare installerar nya generationens säkerhetssystem och för detta ändamål har AIS, vår produkt för fordonsflottor och eftermarknaden, nyligen valts av flera busstillverkare. Vi är nu utvalda av 14 varumärken, inklusive Solaris (utöver 22 bil- och lastbilstillverkare). Produktionsvolymerna förväntas börja öka under fjärde kvartalet i år.
Vi befinner oss i vår starkaste position någonsin för nya nomineringar. Det ser mycket lovande ut för DMS, CMS, mjukvaru- T-1 samt för vår fleet-verksamhet.
Behavioral Research
Affärsområdet för beteendeforskning hade ett ovanligt svagt tredje kvartal med en minskning på 13 %. Alla tre affärsenheter Smart Eye delårsrapport januari-september 2024 presterade under förväntan. Marknaden som helhet krympte och präglades av långsammare upphandlingscykler samt prispress, där vissa konkurrenter använder aggressiva rabatteringsstrategier. Vi har ändå lyckats behålla vår bruttomarginal oförändrad.
Den normala säsongseffekten är att Q4 är det starkaste kvartalet, då forskningsbudgetar spenderas på kalenderårsbasis. Vi förväntar oss samma marknadsbeteende i år. Det är mycket troligt att Q4 återhämtar sig och blir årets starkaste kvartal för oss.
Slutord
De åtgärder vi har vidtagit och fortsätter att vidta gör att vi kan behålla vårt mål att vara EBITDA-positiva i början av 2025, med ett positivt kassaflöde som följer 2–3 kvartal därefter. Detta är vårt primära fokus.
Samtidigt ser vi att takten för konsolidering inom branschen ökar sedan i somras. Allt annat lika anser vi att lönsamhet under rådande omständigheter är viktigare än att driva M&A-möjligheter.
Martin Krantz
CEO Smart Eye
Rapporten i sin helhet, samt alla tidigare finansiella rapporter, går att hitta på https://smarteye.se/sv/investerare/finansiella-rapporter/.