Fredag 22 November | 16:20:37 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-11-14 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-15 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-13 - Årsstämma
2025-05-13 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-18 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-21 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-14 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-03 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2023-05-02 - Årsstämma
2023-03-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-30 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-20 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-15 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2021-04-14 - Årsstämma
2021-02-24 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2020-05-08 - Årsstämma
2020-05-08 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2019-05-15 - Årsstämma
2019-02-06 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-27 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-24 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-22 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SEYE 0.00 SEK
2017-04-27 - Årsstämma
2017-04-25 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
Smart Eye är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget är specialiserat inom utveckling av produkter baserade på artificiell intelligens (AI). Eyetrackingtekniken används för att förstå och förutsäga avsikter och handlingar. Genom att studera ögon-, ansikts- och huvudrörelser kan bolagets teknik dra slutsatser om en persons medvetande och mentala tillstånd. Tekniken används huvudsakligen i alla typer av fordon. Verksamhet innehas på global nivå, med huvudkontoret i Göteborg.
2024-03-20 15:20:00

Smart Eye kommer att leverera sitt Fleet Driver Monitoring-system till två medelstora lastbilsmodeller av en stor europeisk tillverkare av kommersiella fordon. Den beräknade intäkten för ordern är 150 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.

Smart Eye, den ledande utvecklaren av Driver Monitoring-systemteknik (DMS) till fordonsindustrin, meddelade i dag att man har tecknat ett stort kontrakt för sitt AIS-system. Den nyligen lanserade produkten är ett komplett hård- och mjukvarusystem avsett för original- eller eftermarknadsinstallation i kommersiella fordon, främst lastbilar och bussar. 
 
Smart Eye har tidigare levererat sin teknik till flera av kundens lastbilsmodeller, men då som en Tier 2-leverantör av mjukvara. Denna nya order är första gången som kunden, en stor europeisk kommersiell fordonstillverkare, kommer att implementera Smart Eyes AIS-produkt i medelstora lastbilar. På så sätt garanterar kunden att dess nya fordon är kompatibla med kommande europeisk lagstiftning, som kräver avancerad distraktionsdetektion i alla nya fordon. 
 
Kontraktet är Smart Eyes största hittills för dess AIS Driver Monitoring-system, med ett beräknat ordervärde på 150 miljoner kronor. Det beräknade värdet från möjliga ytterligare design wins från denna kund uppgår till 100 miljoner kronor under produktlivscykeln.
 
Med hjälp av Smart Eyes egenutvecklade hårdvara och beprövade DMS-mjukvara är AIS specifikt utvecklat för att minska antalet olyckor i alla typer av fordon. Systemet är byggt med företagets väl beprövade AI-algoritmer för att upptäcka tidiga tecken på trötthet eller distraktion hos föraren, och på så sätt förbättra den allmänna trafiksäkerheten. 
  
"Detta är ett stort genombrott för Smart Eyes AIS-produkt", säger Magnus Brunzell, VP för Fleet & Aftermarket på Smart Eye. "Teknik som spårar trötthet och distraktion hos föraren användes först i personbilar i premiumsegmentet, men har sedan dess blivit en viktig säkerhetsfunktion tack vare ny lagstiftning. Med AIS gör vi vår världsledande teknik tillgänglig för ett ännu bredare fordonssegment. Den här affären bevisar att Smart Eye har de idealiska lösningarna för att förbättra trafiksäkerheten och rädda liv, oavsett fordonstyp.” 
 
"Vi är oerhört stolta över att ha blivit utvalda som Tier 1-systemleverantör till en av världens största tillverkare av medelstora och tunga lastbilar", säger Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye. "Vi planerade inte för detta när vi började utveckla AIS-produkten 2019, det här överstiger våra förväntningar. Att leverera till en kund av den här storleken och på den här nivån gör oss väl positionerade för att vinna ännu fler affärer med AIS framöver. Det kommer också att innebära mer ansvar för att säkerställa en kvalitetssäkrad leveranskedja.” 
 
De nya fordonen kommer att börja produceras under andra halvan av 2025. 
 
Smart Eye har nu erhållit totalt upp mot 322 design wins från 21 fordonstillverkare. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 7 500 miljoner kronor. Det potentiella värdet över produktlivscykeln från möjliga ytterligare design wins med alla 21 biltillverkare är 3 950 miljoner kronor.