Tisdag 26 November | 07:36:45 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-15 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.60 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Söder Sportfiske är verksamt inom sportfiske. Bolaget erbjuder via e-handel och butik ett brett sortiment av sportfiskeprodukter. Produkterna inkluderar exempelvis fiskespön, fiskedrag, fiskerullar, verktyg och tillbehör. Utöver äger och utvecklar bolaget även egna varumärken som primärt säljs via e-handel. Bolaget är verksamma inom Norden och Europa. Söder Sportfiske grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-04-26 07:30:00

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning ökar med 6,5 % till 43,6 (40,9) MSEK.
  • Organisk tillväxt var 6,5 % (-0,2 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 39,3 % (39,2 %)
  • EBITDA uppgick till 0,9 (-1,3) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 2,0 %
    (-3,1 %)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 SEK (-0,29 SEK)

VD kommenterar kvartalet

Vi inleder 2023 med organisk tillväxt där utlandet fortsätter att agera draglok med dryga 73% tillväxt. Vi ser att de nya sajter som lanserades under fjolåret ger resultat och är glada att kunna konstatera att vårt internationella varumärke Sportfishtackle är den tillväxtplattform vi hoppats på. De länder som sticker ut lite extra är Norge, Nederländerna och Frankrike med en tillväxt på 189%. Även Tyskland fortsätter gå starkt i perioden trots tuffare jämförelsetal.

I Sverige är det fortsatt trögt och en sen och kall vinter har förstås inte hjälpt till. Det är frustrerande att inte få visa tillväxt på vår hemmamarknad men vi är fortsatt trygga med att vår position är intakt eller om inte starkare där klimatet slår än hårdare mot små aktörer. Vi gör oss redo för när vändningen kommer. Trots ett fortsatt reatryck så kan vi visa upp en jämförbar bruttomarginal mot samma period i fjol.

Arbetet med att trimma vår kostnadsstruktur har fortsatt och syns i siffrorna för Q1. Parallellt med att skapa förutsättningar för en god lönsamhet satsar vi dock också framåt, där signeringen av ett nytt avtal för en logistiklokal i Veddesta är kvartalets stora nyhet. Vi har lyckats hitta en för oss mycket väl anpassad lokal som totalt sett erbjuder 70% större yta än vad Söder Sportfiske och Fishline idag har tillsammans. Allt detta till en jämförbar kostnad med idag, genom att välja ett lite mindre konkurrensutsatt läge. Nu inleds en period med intensivt arbete för att förbereda denna sammanslagning och flytt. Det är därför extra glädjande att se att vårt VMS (digitalt logistiksystem) nu är helt intrimmat och ger oss stora effektivitetsvinster.

Avslutningsvis vill jag skicka med ett par tips, på Fishlines YouTube-kanal har vi nyligen släppt Flugfiskeskolan, perfekt om du är sugen på att kasta dig in i flugfiskets värld. På Söder Sportfiskes YouTube-kanal kommer vi på söndag släppa en ny film med det kanske galnaste abborrfiske som någonsin fångats, och allt detta på egna beten från Söder Tackle.

Jonas Franzén, VD