Lördag 26 April | 04:44:56 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-13 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-24 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 N/A X-dag ordinarie utdelning SODER 0.80 SEK
2025-05-06 N/A Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.60 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Söder Sportfiske är verksamt inom sportfiske. Bolaget erbjuder via e-handel och butik ett brett sortiment av sportfiskeprodukter. Produkterna inkluderar exempelvis fiskespön, fiskedrag, fiskerullar, verktyg och tillbehör. Utöver äger och utvecklar bolaget även egna varumärken som primärt säljs via e-handel. Bolaget är verksamma inom Norden och Europa. Söder Sportfiske grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-04-25 07:30:00

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning ökar med 14,0 % till 46,3 (40,6) MSEK
  • Organisk tillväxt var 14,0 % (-6,7 %)
  • Bruttomarginal uppgick till 38,0 % (39,3 %)
  • EBITDA uppgick till 0,0 (-1,2) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 0,0 % (-3,0 %)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,17 SEK (-0,29 SEK)


VD kommenterar kvartalet
När vi summerar Q1 är det min första rapport som VD på Söder Sportfiske. Det har varit en intensiv och rolig första månad. Mitt fokus framåt kommer framförallt att vara på kommersiell exekvering, sortimentsmix kopplat till bruttomarginal och övergripande lönsamhetsarbete.

Under kvartalet ser vi en god utveckling i kärnaffären med en organisk tillväxt på 14,0 % relativt jämnt fördelat under perioden. Sortimentsmässigt växer elektronik något mer än resterande sortiment dock med en något starkare bruttomarginal än föregående år. Vi upplever en kortsiktigt utmanande situation på de utländska marknaderna, framförallt kopplat till valutaeffekter i spåren av stärkt krona mot euro. Detta påverkar den övergripande bruttomarginalen i kvartalet negativt och något som vi har behövt parera med försiktiga prisjusteringar. Bruttomarginalen påverkas också av viss inkurans vilket är ovanligt och något som vi ser som en engångseffekt i spåren av sammanslagningen av Söder Sportfiske och Fishline.

Kommersiellt har vi fortsatt stärkt våra egna varumärken vilket ger fin effekt med dubblad försäljning mot Q1 2024. Söder Tackle fortsätter vara draglok med flera spännande betesnyheter lanserade under kvartalet. Med bolagets genuina intresse och innovation inom predatorfiske blir detta ett fortsatt fokusområde och ett kraftfullt verktyg inom kundanskaffning på nya marknader.

Google har historiskt varit en mycket stor del av våra marknadsinvesteringar. Under kvartalet har vi börjat jämna ut investeringarna mot en jämnare mix mellan de olika plattformarna. Vi har även ökat ambitionen rejält vad gäller det material vi använder i vår marknadsföring, vilket jag tror och hoppas syns för de sportfiskare som följer oss i sociala medier.

Personligen gillar jag verkligen att Söder kombinerar lager och kontor på samma fysiska plats ute i Veddesta. Det ger oss produktnärhet vilket möjliggör intern utbildning mellan avdelningarna. Lagerflytten har givit oss en mycket skalbar plattform där vi fortsatt ser ökningar i lagrets kostnadsmässiga effektivitet men också förbättrade leveranstider. Kundgruppen sportfiskare är mycket engagerad och kunnig, vilket vi ser både genom interaktionen med vår kundtjänst och antalet visningar på vår Youtube kanal av årets PerchFight 2025 Battle of the Baltic som hade premiär den 18 mars. Avslutningsvis blickar vi nu fram emot en intensiv högsäsong med mängder av spännande nyheter för Europas sportfiskare.

Daniel Hörnqvist, VD Söder Sportfiske