Tisdag 26 November | 07:48:57 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-15 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.60 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Söder Sportfiske är verksamt inom sportfiske. Bolaget erbjuder via e-handel och butik ett brett sortiment av sportfiskeprodukter. Produkterna inkluderar exempelvis fiskespön, fiskedrag, fiskerullar, verktyg och tillbehör. Utöver äger och utvecklar bolaget även egna varumärken som primärt säljs via e-handel. Bolaget är verksamma inom Norden och Europa. Söder Sportfiske grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-10-26 07:30:00

Tredje kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning ökar med 2,2 % till 60,3 (59,0) MSEK.
  • Organisk tillväxt var 2,2 % (-12,6 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 42,4 % (40,3 %)
  • EBITDA uppgick till 6,6 (3,7) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 10,9 % (6,2 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,47 SEK (0,18 SEK)

Perioden 1 Jan – 30 september

  • Nettoomsättning ökar med 2,6 % till 172,9 (168,6) MSEK.
  • Organisk tillväxt var 2,6 % (-6,8 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 40,7 % (40,1 %)
  • EBITDA uppgick till 13,7 (8,9) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 7,9 % (5,3 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,83 SEK (0,34 SEK)

VD kommenterar kvartalet
Under det tredje kvartalet har vi sett en liknande trend som de senaste kvartalen med en svag hemmamarknad samtidigt som vi växer snabbt i utlandet. Totalt sett kan vi summera det till -9,3 % på den svenska marknaden och +59,5 % i vår utlandsförsäljning. Bruttomarginalen sticker ut positivt under kvartalet där en lägre andel marinelektronik, högre andel egna produkter och en gynnsam valutamix är primära förklaringsparametrar. Under kvartalet växer våra viktigaste egna varumärken (Söder Tackle, Eastfield och VATN) med 61,6 % jämfört med samma period i fjol. Här kan vi förvänta oss stora kvartalsvisa variationer beroende på enskilda produktsläpp och lagerläggning men trenden är mycket glädjande. I de operativa kostnaderna är det fortsatt den rörliga marknadsföringen som är i fokus. Att arbeta med vår trafikmix och få full hävstång i vårt starka varumärke kommer att vara ett stort fokusområde framöver och vi har under kvartalet anställt en digital marknadschef som vi är övertygade om kommer kunna göra skillnad på lite sikt.

Planeringen för våra nya lokaler löper på enligt plan och vi ser verkligen fram emot att under Q1 2024 komma på plats med nya rutiner och effektivitetsförbättringar i vår logistik, som trots allt är hjärta och lungor i vår affär. När vi slår ihop Fishline med Söder Sportfiske kommer vi ha ca 45,000 lagerförda artiklar där storleken på produkterna är alltifrån små flugor till stora elmotorer, ett sådant sortiment kräver mycket av hela organisationen för att få en effektiv logistik.

Som vi nämnt tidigare så är lokalen ca 70% större än Söder Sportfiskes och Fishlines lokaler ihop, men det till en jämförbar kostnad mot idag givet att lokalen ligger i ett mer kostnadsoptimerat läge. Med denna ytterligare yta som vi får skapar vi förutsättningar för våra egna varumärken som kräver mer lageryta, breddning av sortiment samt effektivitetsförbättringar.

Utan att bli långrandig med detaljer så har vi gjort ett gediget arbete med att titta på vårt order-, plock-, pack- och inleveransflöde och satt upp en helt ny metodik för hur vi ska effektivisera alla delar i Veddesta. Vi ser framför oss en stor potential i teorin att kraftigt effektivisera vår interna logistik på alla plan vilket, när det omsätts i praktiken, kommer ha positiva konsekvenser för såväl lönsamhet som kundlöfte. Flytten kommer ske i andra halvan av januari 2024 och kort därefter kommer vi att flytta in Fishline, som innan dess ska migreras till samma e-handelsplattform.

Vi kommer i vår nya lokal att öppna en lagershop som kommer erbjuda det fulla sortimentet från både Fishline och Söder Sportfiske vilket ersätter den nuvarande Fishline-butiken i Upplands Väsby. Det finns ingen aktör som är i närheten av det sortimentet som Söder Sportfiske och Fishline kan erbjuda vilket alltså nu kommer kunna erbjudas även på en fysisk plats. Lagershoppen kommer öppna under H1 2024.

Kylan kryper sig på och höstfisket drar igång på allvar - skitfiske på er!

Jonas Franzén, VD