Fredag 27 December | 09:14:01 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-15 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.60 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Söder Sportfiske är verksamt inom sportfiske. Bolaget erbjuder via e-handel och butik ett brett sortiment av sportfiskeprodukter. Produkterna inkluderar exempelvis fiskespön, fiskedrag, fiskerullar, verktyg och tillbehör. Utöver äger och utvecklar bolaget även egna varumärken som primärt säljs via e-handel. Bolaget är verksamma inom Norden och Europa. Söder Sportfiske grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-10-25 07:30:00

Tredje kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning ökar med 9,4 % till 65,9 (60,3) MSEK
  • Organisk tillväxt var 9,4 % (2,2 %)
  • Bruttomarginal uppgick till 40,7 % (42,4 %)
  • EBITDA uppgick till 7,2 (6,6) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 10,9 % (10,9 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,54 SEK (0,47 SEK)

Perioden 1 Jan – 30 september

  • Nettoomsättning ökar med 3,7 % till 179,4 (172,9) MSEK
  • Organisk tillväxt var 3,7 % (2,6 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 40,4 % (40,7 %)
  • EBITDA uppgick till 14,9 (13,7) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 8,3 % (7,9 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,94 SEK (0,83 SEK)

VD kommenterar kvartalet
Vi är glada över att återigen kunna rapportera organisk tillväxt i Sverige, både i e-handeln och i butik. Det är första gången sedan Q3 2021 som vi växer organiskt i Sverige, och även om det kan förekomma kvartalsvariationer så kommer vi givetvis arbeta stenhårt för att upprätthålla detta. Det har varit en tuff period i vår hemmamarknad där Söder Sportfiske är den klara marknadsledaren inom e-handelssegmentet och vi har oundvikligen dragits med i en tillbakagång både för fiske som helhet men även e-handeln som kanal. Detta ger hela teamet energi och är något att bygga vidare på.

I utlandet växer vi under kvartalet 23,5 % vilket är godkänt men vi vill förstås mer. Precis som vi varit inne på tidigare har vi ett par marknader som börjar mogna i fas ett av vår strategi som gått ut på att hämta lågt hängande frukter utan stora investeringar. I nästa fas krävs att vi tar strategiskt rätt beslut och bestämmer oss för om och när vi initierar fas två i en marknad som t.ex. kan innebära dedikerade anställningar, M&A eller tilltagande investeringar i plattform och produkt.

Vi har medvetet valt att mer offensivt möta särskilt prispressade kategorier då vi givet vår position och kostnadsbild fortsatt kan göra det med lönsamhet. Detta gör vi med en bruttomarginal på historiskt godkänd nivå på helheten, vilket gör att vi växer EBITDA i linje med omsättningen. Detta trots att vi hade en positiv engångseffekt på netto 0,5 MSEK i jämförelsekvartalet. Mycket beröm skall här gå till organisationen som över tid arbetat hårt för att stärka täckningsbidraget efter fullgjord leverans genom att bland annat effektivisera den interna logistikprocessen, aktivt leta rea-partier från leverantörer samt genomlysa hela fraktprocessen för att minska både kostnader och klimatavtryck med effektivare emballage och mer optimerade val av frakter. Precis som vi beskrivit flera gånger är Söder Sporfiske ett e-handelsbolag som vill växa lönsamt med starka kassaflöden för att ge oss frihet och handlingskraft.

Lagernivåerna balanserar sig under kvartalet i enlighet med den förväntat mer kapitaleffektiva uppsättningen med ett gemensamt huvudlager för e-handel och vår nettokassa uppgick på bokslutsdagen till 34,6 MSEK vilket är en historiskt hög nivå. Blickar vi framåt så står vi nu starka i en ny lokal med plats för en betydligt större affär än den vi har idag, och där logistiken fungerar lysande. Framåt så handlar mycket om att växla upp vår sälj- och marknadsapparat. Vi har plattformen som behövs, men har mer att göra vad gäller innovation och synlighet på denna fantastiska marknad som är sportfiske. Slutligen vill jag passa på att med glädje välkomna Daniel Hörnqvist som ny VD. Hans kombination av energi, kunskap och ledarskap i en intraprenöriell anda kommer att bli en utmärkt komplettering till vårt redan starka team. Daniel kommer att tillträda sin nya operativa roll senast 2025-04-15, en månad senare än tidigare kommunicerat, vi har dock förhoppningar om att det kan komma att ske tidigare än så, vi har dock förhoppningar om att det kan komma att ske tidigare än så.

Erik Nordén, VD Söder Sportfiske