Lördag 28 December | 03:20:31 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-15 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.60 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning SODER 0.00 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Söder Sportfiske är verksamt inom sportfiske. Bolaget erbjuder via e-handel och butik ett brett sortiment av sportfiskeprodukter. Produkterna inkluderar exempelvis fiskespön, fiskedrag, fiskerullar, verktyg och tillbehör. Utöver äger och utvecklar bolaget även egna varumärken som primärt säljs via e-handel. Bolaget är verksamma inom Norden och Europa. Söder Sportfiske grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-02-15 07:30:00

Fjärde kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning ökar med 0,6 % till 49,8 (49,5)
    MSEK
  • Organisk tillväxt var 0,6 % (15,3 %)
  • Bruttomarginal uppgick till 40,7 % (37,8 %)
  • EBITDA uppgick till -0,3 (0,2) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på -0,6 % (0,4 %)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,15 SEK (-0,14 SEK)

Perioden 1 januari – 31 december

  • Nettoomsättning ökar med 2,1 % till 222,7 (218,0) MSEK
  • Organisk tillväxt var 2,1 % (-2,1 %)
  • Bruttomarginal uppgick till 40,7 % (39,5 %)
  • EBITDA uppgick till 13,4 (9,1) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 6,0 % (4,2 %)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,68 SEK (0,20 SEK)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,60 SEK per aktie (0,00)

VD kommenterar kvartalet
Vi avslutar året med ett finansiellt ljummet kvartal, men med stora operativa framgångar. Sportfiskemarknaden i Sverige befinner sig i ett speciellt läge där utslagningar och aggressiva satsningar sker parallellt. Flera av de aktörer som länge varit bland våra tydligaste konkurrenter har under året gått omkull eller lagts ned samtidigt som ett par andra spelare annonserar och rabatterar aggressivt. Vår tydliga ambition är förstås att växa även i en utmanande marknad, men med uppskattningsvis halva den svenska e-handelsmarknaden gäller det då att vi gör helt rätt saker, varje dag. Långsiktigt tror vi precis lika mycket på de underliggande drivkrafterna i form av en förflyttning från fysisk handel till e-handel och ett ökande intresse för outdoor i allmänhet och fiske i synnerhet men det har tagit längre tid än vi trott för marknaden att vända.

Vad gäller kvartalets EBITDA på -0,3 MSEK så ska det noteras att vi tagit engångskostnader kopplat till flytten på 0,6 MSEK så det underliggande resultatet är marginellt starkare än i fjol. Vi har även laborerat kraftigt med vår köpta trafik och kommer att fortsätta göra så tills vi hittat rätt balans där fokus, som nämnts flera gånger tidigare, är lönsam tillväxt snarare än bara tillväxt.

Efter kvartalets utgång har själva flytten av Söder Sportfiskes logistik genomförts och slutförts. Vi kunde inte vara mer nöjda med resultatet och jag är oerhört stolt över vårt team som slutförde projektet på 60% av budgeterad tid. Vi är nu helt up and running i våra nya lokaler och ser fram emot att successivt utvinna finansiella och kulturella synergier med Fishline och aktivera de effektivitetshöjande åtgärder vi planerat för. Vi har nu, lite slarvigt uttryckt, dubbla ytan till samma kostnad och en lokal som är mycket mer välanpassad för vår verksamhet. Värt att komma ihåg är dock att flytten i sig innebar att vi hela tiden tog ordrar men i praktiken inte kunde leverera under ett antal dagar under januari. Samma sak händer under mars för Fishline.

På tal om Fishline så har vi under Q4 även genomfört migreringen till samma e-handelsplattform som övriga sajter i bolaget. Det sista steget är att flytta in alla Fishlines produkter till vårt nya gemensamma lager. Sammantaget är detta projekt som vi har planerat för ända sedan förvärvet i november 2021 men med ett litet team och höga målsättningar sett till lönsamhet så tar sådana här saker tid. Nu är vi äntligen snart i mål och kan börja agera mer framåtlutat igen.

När vi summerar 2023 så kan vi konstatera att våra produkter under eget varumärke har vuxit 23,4% att jämföra med 2,1 % tillväxt för bolaget som helhet. Vi kommer under 2024 att utöka dessa satsningar och ser fram emot att lansera fler produktgrupper under eget varumärke. Detta är långsiktiga satsningar som vi gör på ett försiktigt och balanserat sätt men som både stärker vår konkurrenskraft som det självklara valet när man ska köpa både förbrukningsvaror och nya produkter till sitt fiske och samtidigt höjer vår bruttomarginal över tid.

Sammantaget så är året ett steg i rätt riktning men vi vill och kan mycket mer.

Jonas Franzén, VD