Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Gaming |
APRIL – JUNI 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 4,7 MSEK (3,8) en ökning med 24 procent. I jämförbar valuta var ökningen densamma, 24 procent.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA uppgick till 0,2 MSEK (-0,7).
- Rörelseresultatet, EBIT uppgick till –2,7 MSEK (-2,1).
- Kvartalets resultat uppgick till -2,7 MSEK (-2,1).
- Resultat per aktie var -0,21 SEK (-0,24) före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 1,8 MSEK (0,4).
- Likvida medel uppgick till 8,8 MSEK (3,4).
- Snittintäkt per spelare (ARPDAU) uppgick till 0,100 USD (0,059), en ökning med 69 procent jämfört med föregående år.
- Månatliga unika aktiva spelare (MAU) under kvartalet uppgick till 0,8 miljoner (0,8).
- Antalet utestående aktier vid periodens slut var 22 238 212, en ökning med 10 877 092 till följd av den nyemission som registrerades i juni.
- Antalet utgivna teckningsoptioner vid periodens slut var 120 000, en minskning med 130 000 under kvartalet till följd av att teckningsoptioner utställda till personal förfallit utan att utnyttjas.
JANUARI – JUNI 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 9,4 MSEK (7,1) en ökning med 33 procent, och en ökning med 32 procent i jämförbar valuta.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (-1,3).
- Rörelseresultatet, EBIT uppgick till –6,6 MSEK (-3,9).
- Periodens resultat uppgick till -6,6 MSEK (-3,9).
- Resultat per aktie var -0,54 SEK (-0,46) före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var -0,0 MSEK (-1,3).
- Snittintäkt per spelare (ARPDAU) uppgick till 0,091 USD (0,058), en ökning med 57 % jämfört med föregående år.
- Månatliga unika aktiva spelare (MAU) under perioden uppgick till 0,8 miljoner (0,8).
VD HAR ORDET
Det andra kvartalet 2024 har varit både händelserikt och motiverande för oss på SOZAP. Intäkterna under kvartalet uppgick till 4,7 MSEK (3,8), en ökning med 24 procent, främst drivet av den pågående globala lanseringen av Questopia. Under samma period genomförde vi en företrädesemission som tillfört bolaget 7,8 MSEK, vilket har säkrat det kapital som behövs för att fortsätta utveckla och lansera Fishing Tour.
Vi har under kvartalet implementerat det nya användargränssnittet i Fishing Tour, vilket möjliggör regelbundna uppdateringar av spelet med nya spellägen, live-ops och innehåll. Under de kommande kvartalen kommer vi att fortsätta uppdatera spelet med nya funktioner och innehåll. Vår målsättning är att med dessa uppdateringar skapa förutsättningar för att övergå från en intensiv utvecklingsfas till en med fokus på live-ops och fullskalig global lansering.
Detta kommer inte bara att ge oss en fullversion av Fishing Tour, utan även ge oss den flexibilitet som behövs för att säkerställa att bolaget når sitt finansiella mål under det fjärde kvartalet.
Questopia fortsätter utvecklas med nya funktioner och mer spelbart innehåll. Den uppdatering som lanserades i april har förbättrat användarbibehållningen och den genomsnittliga intäkten per användare. I juli lanserade vi ytterligare en uppdatering med mer spelbart innehåll, och vi planerar att släppa flera omfattande uppdateringar under det kommande kvartalet.
Under perioden har våra investeringar i användarförvärvskampanjer för Questopia visat positiva resultat, med en genomsnittlig återbetalningstid på 30 dagar. Vi förväntar oss att de kommande uppdateringarna, med fokus på utökat spelbart innehåll, ska möjliggöra utökade investeringar och uppnå de nivåer som krävs för att nå bolagets finansiella mål under det fjärde kvartalet.
Vårt samarbete med Voodoo på den kinesiska marknaden har inte uppnått de nivåer vi haft som målsättning, vilket har lett till ett ömsesidigt beslut att avsluta publishingavtalet. Vi väljer nu att fokusera våra interna resurser på de marknader där vi framgångsrikt har inlett lanseringar, samtidigt som vi utforskar nya möjligheter för att introducera Questopia på övriga marknader och utöka våra användarförvärvskampanjer på fler annonsnätverk.
ARMED HEIST har fortsatt stabil organisk trafik på både App Store och Google Play, med intäkter och dagligt aktiva användare (DAU) som är i linje med våra förväntningar. Vi har under kvartalet uppdaterat ARMED HEIST med vårt egenutvecklade system för databehandling och monetisering av användare, AGIM, och fortsätter optimera speltiteln med målsättningen att öka nettointäkterna.
Kostnadsbesparingsprogrammet fortsätter ge resultat. Under det andra kvartalet var besparingen motsvarande 7 MSEK på årsbasis. Vi fortsätter anpassa vår organisation för våra två huvudsakliga mål: att lansera en skalbar version av Fishing Tour, samt att under det fjärde kvartalet nå ett kassaflödesneutralt bolag, räknat före investeringar i marknadsföring för spelportföljens tillväxt. Givet att Questopia fortsätter sin positiva utveckling, bedömer jag att vi har alla förutsättningar att uppnå våra finansiella mål under det fjärde kvartalet.
Rade Prokopovic
Verkställande Direktör
FINANSIELL KALENDER
Samtliga finansiella rapporter publiceras på https://www.sozap.com/ir/financial-reports
- Delårsrapport kvartal 3 2024: 14 nov 2024
- Bokslutskommuniké 2024: 14 feb 2025
- Årsredovisning 2024: 2 apr 2025
STYRELSEN
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ekonomiska ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.
Nyköping den 14 augusti 2024
Daniel Somos
Styrelsens ordförande
Stefan Janse
Styrelseledamot
Hanif Bali
Styrelseledamot
Rade Prokopovic
Verkställande Direktör & Styrelseledamot