Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Gaming |
JANUARI – MARS 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 3,7 MSEK (4,7) en minskning med 21 procent. I jämförbar valuta var minskningen 22 procent.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA uppgick till 0,7 MSEK (-1,2).
- Rörelseresultatet, EBIT uppgick till –2,3 MSEK (-3,9).
- Kvartalets resultat uppgick till -2,3 MSEK (-3,9).
- Resultat per aktie var -0,10 SEK (-0,34) före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 0,4 MSEK (-1,8).
- Likvida medel uppgick till 3,8 MSEK (1,8).
- Snittintäkt per spelare (ARPDAU) uppgick till 0,071 USD (0,083), en minskning med 14 procent jämfört med föregående år.
- Månatliga unika aktiva spelare (MAU) under kvartalet uppgick till 0,7 miljoner (0,9).
- Antalet utestående aktier vid periodens slut var 22 238 211. Det fanns inga utgivna teckningsoptioner vid periodens slut.
VD HAR ORDET
Vi inleder 2025 med ett positivt EBITDA, fortsatt kostnadskontroll och ett förbättrat kassaflöde från den löpande verksamheten. Även om vi ännu inte nått full kassaflödesneutralitet visar utvecklingen att vi har kontroll på både vår affär och våra kostnader – och rör oss konsekvent i rätt riktning.
Mot den bakgrunden är vårt fokus tydligt. Vi har två definierade målsättningar:
- Att under innevarande kvartal lansera den version av Fishing Tour som vi under längre tid utvecklat och under det tredje kvartalet presentera tydliga resultat, strategi och affärsmodell för Fishing Tour – och därmed för SOZAP.
- Att under året, genom vidareutveckling av Questopia och samarbetet med Supersonic, närma oss ett kassaflödesneutralt bolag.
Fishing Tour har utvecklats med utgångspunkt i att engagera spelarna över tid – att bli en naturlig del av användarens vardag, med en affärsmodell som är mätbar och tydlig, kvartal för kvartal. Det är den typen av spel som krävs för att skapa resultat i en marknad med ett överutbud av titlar, där många spel slåss om kortsiktig uppmärksamhet med svag användarbibehållning över tid.
Med facit i hand har vår satsning inneburit både förseningar och högre kostnader – men vi följer den senast kommunicerade tidsplanen och lanserar en större uppdatering under det andra kvartalet. Den uppdatering vi nu lanserar är inte bara ett steg i utvecklingen. Den är en bekräftelse – eller ett avslut. Lyckas vi leverera på våra mål, har vi en produkt som kan skapa aktieägarvärde, kvartal för kvartal. Om vi inte lyckas – kan det innebära att vi genomför ytterligare effektiviseringar, ser över finansieringsalternativ eller i sista hand utvärderar en försäljning.
Under kvartalet uppdaterades Questopia med nytt innehåll, vilket haft en positiv effekt på både användarbibehållning och intäkt per användare. Våra investeringar i användarförvärv har varit lönsamma och varje uppdatering har potential att accelerera tillväxten. Vi fortsätter därför utvecklingen med målet att förbättra nyckeltal och möjliggöra utökade marknadsföringsinsatser.
Samarbetet med Supersonic har utvecklats väl och förlängdes under kvartalet. Som en etablerad aktör med lång erfarenhet har de gett oss värdefulla perspektiv – och bekräftat att vårt team levererar på den nivå som krävs i dagens globala spelmarknad. Vid en eventuell lansering och uppskalning bedömer vi att även den titeln kan bidra till ett stärkt kassaflöde.
Kostnadskontrollen fortsätter vara prioriterad. Under kvartalet har vi optimerat vår administrativa struktur ytterligare. Samtidigt står det klart att kostnaderna för att vara börsnoterad utgör en oproportionerlig del av vår overhead. Det är en fråga som ligger fortsatt på vårt bord för utvärdering.
Fishing Tour måste nu visa vad det går för. Om nyckeltalen lever upp till våra förväntningar har vi en produkt som kan bära – och därmed tydliggöra SOZAPs potential för investerare och marknad.
Rade Prokopovic
Verkställande Direktör
FINANSIELL KALENDER
Samtliga finansiella rapporter publiceras på https://www.sozap.com/ir/financial-reports
- Delårsrapport kvartal 2 2025: 15 aug 2025
- Delårsrapport kvartal 3 2025: 14 nov 2025
- Bokslutskommuniké 2025: 13 feb 2026
STYRELSEN
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ekonomiska ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.
Nyköping den 16 maj 2025
Daniel Somos
Styrelsens ordförande
Stefan Janse
Styrelseledamot
Hanif Bali
Styrelseledamot
Rade Prokopovic
Verkställande Direktör & Styrelseledamot