Tisdag 26 November | 07:40:15 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-15 - Årsstämma
2025-05-13 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-18 07:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-20 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-05-14 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-27 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-08 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-14 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2021-05-14 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2021-05-12 - Årsstämma
2021-05-11 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-16 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-10 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-18 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-08-13 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-05-14 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2020-05-14 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2020-05-13 - Årsstämma
2020-05-12 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-20 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-04 - Årsstämma
2019-05-08 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2019-05-08 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-07 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-02-20 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-06 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-21 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-11 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2018-05-11 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2018-05-09 - Årsstämma
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-03-20 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-16 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2017-05-12 - X-dag ordinarie utdelning STAR A 0.00 SEK
2017-05-11 - Årsstämma
2017-05-11 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-16 - Bokslutskommuniké 2016
2016-09-09 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-25 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-11-12 - Årsstämma
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-08-27 - Bokslutskommuniké 2015
2015-06-05 - Extra Bolagsstämma 2015
2015-05-13 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-02-24 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2014-11-14 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2014-11-13 - Årsstämma
2014-11-13 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-08-28 - Bokslutskommuniké 2014
2014-05-23 - Split STAR B 10:1
2014-05-15 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-05-15 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-02-27 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-11-22 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2013-11-21 - Årsstämma
2013-11-21 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-08-29 - Bokslutskommuniké 2013
2013-05-23 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-02-21 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2012-11-23 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2012-11-22 - Årsstämma
2012-11-22 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2012-08-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-06-01 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-05-31 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-05-21 - Extra Bolagsstämma 2012
2012-02-23 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-11-15 - Årsstämma
2011-11-15 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-11-11 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-10-11 - Årsstämma
2011-08-25 - Bokslutskommuniké 2011
2011-05-19 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-02-17 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2010-11-12 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2010-08-26 - Bokslutskommuniké 2010
2010-05-20 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2009-11-20 - X-dag ordinarie utdelning STAR B 0.00 SEK
2009-11-19 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Starbreeze är en utvecklare, skapare, förläggare och distributör av PC och konsolspel för den globala spelmarknaden. Med varumärket PAYDAY™ i centrum utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze använder en ’Games as a Service’-modell, med kontinuerliga släpp av tilläggspaket och uppdateringar till sina spel. Störst verksamhet återfinns i Europa. Bolagets huvudkontor ligger i Stockholm.
2024-11-14 06:45:00

”Vi utnyttjar styrkan i våra franchises”

Tredje kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 42,7 MSEK (494,4).
    • PAYDAY 2 stod för 11,5 MSEK (51,6).
    • PAYDAY 3 stod för 22,9 MSEK (440,8).
    • Tredjepartsförläggning stod för 6,2 MSEK (0,8).
  • EBITDA* uppgick till 21,4 MSEK (441,8).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15,9 MSEK (11,1).
  • Av- och nedskrivningar uppgick till 76,5 MSEK (142,0).
  • Resultat före skatt uppgick till -58,5 MSEK (299,8).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,04 SEK (0,21).

Perioden januari-september 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 139,5 MSEK (564,3).
    • PAYDAY 2 stod för 31,6 MSEK (120,8).
    • PAYDAY 3 stod för 68,2 MSEK (440,8).
    • Tredjepartsförläggning stod för 32,3 MSEK (0,8).
  • EBITDA* uppgick till 78,0 MSEK (460,0), inklusive jämförelsestörande poster om 20,9 MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 65,2 MSEK (51,9).
  • Av- och nedskrivningar uppgick till 227,2 MSEK (174,7).
  • Resultat före skatt uppgick till -150,1 MSEK (299,2).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till
    -0,10 SEK (0,31).
  • Likvida medel uppgick till 249,3 MSEK (312,9).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Den 14 augusti släpptes en innehållsuppdatering till Roboquest med nytt innehåll, funktionalitet och förbättringar. Läs mer här.
  • Den 19 augusti släpptes en gratis heist – “Diamond District” för PAYDAY 3. Läs mer här.
  • Den 19 augusti släpptes det tredje DLC:t till PAYDAY™ 3: "Chapter III: Houston Breakout". Läs mer här.
  • Den 16 september släpptes det fjärde DLC:t till PAYDAY™ 3: ”Chapter IV: Fear & Greed”. Läs mer här.

Vd-kommentar
”Vi utnyttjar styrkan i våra franchises”

Vid den här tiden förra året hade vi nyligen lanserat PAYDAY 3 – en milstolpe för oss som studio och en kommersiell framgång men också en lansering präglad av en rad tekniska problem. Vi har sedan dess jobbat outtröttligt med att förbättra spelet och utöka mängden innehåll. Fram till kvartalets slut hade vi lanserat fyra större DLC:s samt en stor mängd uppdateringar av både funktionalitet och innehåll för alla våra spelare. I slutet av oktober lanserades en av våra största uppdateringar sedan lanseringen, med helt nytt användargränssnitt, server browser, VoIP och mycket mer. Vi ser fortsatt stora förbättringar i betyg, sentiment och engagemang från våra spelare – viktiga delmål på vägen att öka PAYDAY 3s försäljning. Som varumärke står PAYDAY fortsatt väldigt starkt och en bärande del i vår strategi är att ytterligare bygga värde i vårt franchise, både genom våra egna produktioner och vad vi kan göra tillsammans med partners. Ett exempel på framgångsrikt samarbete är det som vi genomförde med franska Ubisoft där två av PAYDAYs centrala karaktärer – Dallas och Chains – gjorde ett gästspel i spelet “Tom Clancy’s Rainbow Six Siege”. 

Samtidigt fortsätter vårt Dungeons & Dragons®-projekt – Projekt Baxter – med full fart. Under kvartalet kunde vi så visa de första bilderna från skarp produktion för att ge en fingervisning av spelets riktning och känsla. Internt har vi veckovisa speltest av Baxter, och aktiva diskussioner med ett flertal industriledande aktörer kring potentiella samarbeten kring Baxters utveckling och lansering. 

Under kvartalet hade vi vår största investering i egen spelutveckling hittills, en kombination av både större uppdateringar för PAYDAY 3 men även för full produktion av Projekt Baxter samt betalning av licensavgift till Wizards of the Coast. Under kommande månader kommer investeringsnivån vara lägre då vi rundar av “Operation Medic Bag” för PAYDAY och samtidigt går in i år 2 med ett mindre team fokuserat på att löpande uppdatera spelet med nytt innehåll.

RESULTAT & FINANSIELL STÄLLNING
Starbreeze står fortsatt finansiellt starkt, med en sund balansräkning nästintill fri från skuld och en kassa för att exekvera vår strategi. Försäljningen av PAYDAY 3 har fortfarande stor potential att förbättras, vilket pareras något av en fortsatt relativt stabil försäljning av PAYDAY 2 samt tredjepartsförläggning av bland annat Roboquest. Under samma period föregående år bokförde vi intäkterna hänförliga PAYDAY 3s lansering, vilket gör omsättningen i jämförelseperioden unikt hög. 

PAYDAY 3
Under kvartalet släpptes både det tredje och fjärde DLC:t till PAYDAY 3 – “Chapter III: Houston Breakout” och “Chapter IV: Fear & Greed”. I samband med bägge lanseringar släpptes också en mängd gratis innehåll till alla spelare, däribland en ny gratis heist. Båda DLCs fick ett mycket positivt mottagande från spelarbasen och spelets betyg på bland annat Steam har tagit ordentliga kliv uppåt. Spelets MAU (månatligen aktiva spelare) håller sig stadigt med tanke på att vi under september lämnade Xbox GamePass. Investeringsnivån under PAYDAY 3s första år på marknaden har, både genom lanserade DLCs och “Operation Medic Bag”, legat på en förhöjd nivå. Inför år två är vi trygga i att kunna fortsätta leverera mängder med värde till våra spelare med en väsentligt lägre investeringsnivå.

PROJEKT BAXTER – DUNGEONS & DRAGONS®
Som nämnt fortlöper produktionen av Baxter med full fart. Starbreeze ska stå som utgivare av spelet, men vi ska också ge spelet de bästa möjliga kommersiella förutsättningarna. Vi fortsätter att ha kontinuerlig dialog med ett antal industriledande aktörer för att säkerställa att spelet blir en succé.

TREDJEPARTSFÖRLÄGGNING
Under kvartalet lanserades ytterligare innehållsuppdateringar till Roboquest, och vi tillkännagav att spelet kommer till PlayStation®4 och 5 under första halvåret 2025. Spelet är unisont hyllat på de plattformar det finns idag – Steam och Xbox. Vi ser förstås stor försäljningspotential i att spelet snart finns på två ytterligare stora plattformar. 

ORGANISATION
Vi fortsätter att anställa specifik kompetens, framförallt inom Projekt Baxter, samt ett antal ledande roller inom utvecklingsorganisationen. Vi arbetar också aktivt med att effektivisera organisationen för att säkerställa långsiktig hållbarhet och konkurrenskraft. I slutet av kvartalet uppgick antalet anställda till 191, där majoriteten är anställda på vårt huvudkontor i Stockholm.

AVSLUTANDE ORD
Vår strategi är att bli en äkta multititelstudio, med en balanserad riskprofil. För att nå dit bygger vår strategi på flera pelare: vi utvecklar och förädlar egna varumärken, licensierar starka varumärken för nya spel, och tar oss an projekt som hjälper oss att optimera våra resurser och nyttja vår breda kompetens inom bolaget. Med en stabil finansiell grund, stark kassa och framstående projekt både i utveckling och på marknaden, har vi de förutsättningar som krävs för att på sikt bygga ett än starkare Starbreeze.

MATS JUHL, tf VD

Presentation
Bolaget håller en webcast kl. 10 CET, den 14 november. För att ansluta till presentationen – klicka här.