Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Small Cap Stockholm |
| Sektor | Sällanköp |
| Industri | Gaming |
Intresserad av bolagets nyckeltal?
Analysera bolaget i Börsdata!
Vem äger bolaget?
All ägardata du vill ha finns i Holdings!
“Det här kvartalet markerar både en vändpunkt och en bekräftelse på vilka vi är. Genom att fokusera ännu tydligare på PAYDAY-franchisen och agera med större disciplin bygger vi ett starkare och mer förutsägbart Starbreeze – som skapar långsiktigt värde för våra spelare, partners och aktieägare.”
Tredje kvartalet 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 58,4 MSEK (42,7).
PAYDAY 2 stod för 14,9 MSEK (11,5).
PAYDAY 3 stod för 17,7 MSEK (22,9).
Tredjepartsförläggning stod för 4,7 MSEK (6,2).
Work-for-hire stod för 19,9 MSEK (0). - EBITDA* uppgick till 19,3 MSEK (21,4).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 21,8 MSEK (-15,9).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 304,7 MSEK (76,5) varav nedskrivning av projekt Baxter uppgick till 261,9 MSEK.
- Resultat före skatt uppgick till -285,9 MSEK (-58,5).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till
-0,18 SEK (-0,04).
Perioden januari-september 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 179,9 MSEK (139,5).
PAYDAY 2 stod för 35,3 MSEK (31,6).
PAYDAY 3 stod för 68,5 MSEK (68,2).
Tredjepartsförläggning stod för 14,8 MSEK (32,3).
Work-for-hire stod för 57,1 MSEK (0). - EBITDA* uppgick till 40,9 MSEK (78,0).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till
49,2 MSEK (65,2). - Av- och nedskrivningar uppgick till 380,0 MSEK (227,2) varav nedskrivning av projekt Baxter uppgick till 261,9 MSEK.
- Resultat före skatt uppgick till -340,8 MSEK (-150,1).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till
-0,22 SEK (-0,10). - Likvida medel uppgick till 135,1 MSEK (249,3).
Väsentliga händelser under och efter kvartalet
- Den 2 oktober meddelade Starbreeze att man ökar fokus på PAYDAY-franchiset – Baxter avvecklas som en del av strategisk förändring. Läs mer här.
- Den 2 oktober presenterade Starbreeze uppdaterad strategi – ökar fokus på PAYDAY och att utöka heisting-genren. Läs mer här.
VD-kommentar
Starkare med förnyat fokus
Tredje kvartalet 2025 innebar ett avgörande steg i Starbreeze förändringsresa. Vi fattade det svåra, men nödvändiga beslutet, att avveckla Projekt Baxter för att helt fokusera på PAYDAY-franchiset och långsiktigt hållbar tillväxt. Åtgärderna, tillsammans med vår förtydligade strategi, ger oss en stabilare grund och positionerar oss att stå starkare framöver. Vi bygger en stabil och hållbar verksamhet, som är kreativ i sin kärna och operativt disciplinerad – rustade att ta tillvara de möjligheter som vårt världsledande IP erbjuder.
FINANSIELLA RESULTAT
Vi levererade ett solitt resultat och ett starkt operativt kassaflöde för perioden. Nettointäkterna uppgick till 179,9 miljoner kronor, jämför med 139,5 miljoner under samma period föregående år, drivet av PAYDAY och vårt work-for-hire-projekt.
Den rapporterade förlusten under kvartalet drevs främst av icke-kassaflödespåverkande nedskrivningseffekter relaterat till Projekt Baxter. Vår finansiella ställning fortfarande stark, med 135,1 miljoner kronor i tillgängliga likvida medel, och inga räntebärande skulder.
FOKUS & ORGANISATORISK FÖRNYELSE
Att avsluta tredjepartsförläggning och avveckla Projekt Baxter återspeglar vårt fokus, att lägga våra resurser där vi kan skapa störst värde. Genom att koncentrera oss på PAYDAY och ett fåtal handplockade strategiska möjligheter kan vi effektivisera vår verksamhet och styra Starbreeze mot disciplinerad tillväxt.
Med stärkta team, snabbare beslutsfattande och tydligt tvärfunktionellt samarbete bygger vi ett mer sammanhållet bolag, främjar kreativitet såväl som ansvarstagande.
PAYDAY FRANCHISE
PAYDAY 3-teamet expanderar och lägger grunden för en mer konsekvent och skalbar modell för live-engagemang. Vi fortsätter att förbättra spelupplevelsen, onboarding och vår underliggande teknik, samtidigt som vi utvecklar nytt innehåll för att engagera – och återengagera – våra spelare. Vårt mål är tydligt – att leverera PAYDAY-upplevelser som känns givande, dynamiska och mer sammankopplade än någonsin tidigare. På både traditionella och framväxande plattformar.
Genom ett nytt avtal med Sidetrack Games har vi också säkrat PAYDAY 2s långsiktiga framgång. Teamet har djupa rötter i PAYDAY-communityn och omfattande kunskap om både franchisen och dess spelmotor. Samarbetet säkerställer att PAYDAY 2 fortsätter att leverera värde och nöje för miljontals spelare samtidigt som det gör det möjligt för våra interna team att helt fokusera på PAYDAY 3 och framtiden.
STRATEGIUPPDATERING
I oktober presenterade vi vår uppdaterade strategi – en roadmap för att befästa Starbreezes ledarskap inom heistinggenren. PAYDAY förblir vår plattform för tillväxt, kompletterad av Heisting Experiences och Special Operations. Tillsammans bildar de en fokuserad, flexibel verksamhetsmodell utformad för ett fördjupat spelarengagemang, bredda vår plattformsräckvidd och diversifiera våra intäktsströmmar. Som en del av denna strategi planerar vi att expandera till nya plattformar som UEFN och Roblox, för att komma närmare morgondagens kreatörer och spelare samt erbjuda PAYDAY-upplevelser som är gjorda för vår befintliga, och en bredare, publik.
Vårt förnyade fokus ligger i linje med de branschtrender vi ser; att fokusera på etablerade och välkända IP:n. Efter år av expansion och diversifiering fokuserar många bolag nu på sina starkaste franchises och mest lojala communities. Starbreeze ligger före den trenden – med ett tydligt syfte, ett starkt globalt IP och en tydlig väg till hållbart värdeskapande.
AVSLUTANDE ORD
Detta kvartal markerar både en nystart och en bekräftelse av vilka vi är. Genom att göra avgörande val har vi minskat komplexiteten, förbättrat förutsägbarheten och positionerat Starbreeze för fokuserat genomförande och tillväxt. Styrkan i PAYDAY, våra medarbetares engagemang och vår verksamhets motståndskraft ger mig stor tilltro till vår riktning och vår framtid.
Vi bygger ett starkare Starbreeze – och levererar varaktigt värde för våra spelare, partners och aktieägare.
ADOLF KRISTJANSSON, VD
PRESENTATION
Bolaget håller en webcast kl. 10, den 11 november. För att ansluta
till presentationen – klicka här.