2023-12-07 09:30:00

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

När vi införde säljrekommendationen för Bactiguard menade vi att bolaget har mycket att bevisa de kommande åren. Vidare bedömde vi att de kunde få svårt att nå sina långsiktiga finansiella mål för 2026. Därför är det för oss föga förvånande att bolaget för ett par månader sedan meddelade en förtydligad strategi med fullt fokus på licensaffären samt inledde en översyn av de finansiella målen.

Bakgrunden till den förtydligade strategi är dels den tidigare vinstvarningen i juli, dels utmaningarna kring lönsamhet inom BIP-portföljen (bolagets ytskiktsbelagda medicintekniska produkter). Den nya strategin innebär nu fullt fokus på licensaffären. Därför kommer BIP-portföljen att fasas ut.

Bolaget bedömer sedan tidigare att den största potentialen för Bactiguard och dess infektionsförebyggande ytskiktsteknologi ligger inom licensverksamheten, både ur ett lönsamhets- och impactperspektiv. Den nya strategin ska ge både lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt.

Insatserna med att förstärka och ytterligare investera i licensorganisationen fortsätter och omfattar både omplaceringar av resurser från BIP-teamet och externa rekryteringar av seniora medarbetare. Fokuset på USA, världens största medtechmarknad och med ett starkt engagemang för att förhindra vårdrelaterade infektioner, kvarstår.

BIP-portföljen kommer att fasas ut genom en kombination av outsourcinginitiativ och samarbeten med nuvarande eller nya licenspartners för att minimera leveransstörningar. Den nya strategin kommer samtidigt att leda till en minskning av personalstyrkan med cirka en femtedel.

. . .

Att Bactiguard nu fullt ut väljer att fokusera på licensaffären är positivt. Stockpicker bedömer att det på sikt kommer att tydliggöra potentiella värden i verksamheten bättre. Vidare bedömer vi att bolaget härigenom snabbare kommer att kunna nå lönsamhet. På den negativa sidan ligger samtidigt det faktum, att nödvändigheten att förändra strategin samt de nya finansiella målen trots allt understryker det som tidigare gjort oss tveksamma till aktien.

Potentiella vinster och kassaflöden som ger stöd för aktiekursen ligger mest sannolikt många år fram i tiden, och närmast väntar nu alltså ännu en period med negativ resultatpåverkan från bolagets ytterligare omvandling, vilket kan lägga sordin på stämningen. I kombination med en nettoskuld som successivt ökat och kan förväntas fortsätta göra så ett bra tag till, finns en uppenbar risk att aktien kan komma under press tills bolaget lyckas leverera på ett sätt som stärker tilltron till att målen någon gång kan komma inom räckhåll. Sker det senare kan aktien dock få sig ett mycket kraftigt lyft därifrån.

Tills vi ser tydligare signaler om att Bactiguard är på väg åt rätt håll väljer vi att justera ned riktkursen ytterligare till 62 kr (72) medan säljrekommendationen kvarstår.

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.