2024-01-15 13:30:00

Sin vana trogna (en tradition som har funnits hos Stockpicker sedan 2003) inledde den digitala börstidningen Stockpicker Newsletter börsåret med en specialupplaga innehållande 10 aktier som samtliga bedöms ha förutsättningar att tillhöra det kommande börsårets kursvinnare.

Historiskt sett (från 2003 och framåt) har en likaviktad portfölj bestående av samtliga aktier som nämnts i publikationen, stigit med i genomsnitt 24 % per år även om just fjolårets upplaga blev mindre lyckosam (-19,7 %). Även i fjol lyckades dock analysredaktionen vaska fram en riktig kursvinnare i form av Haypp Group vars aktie mäktade med kursuppgång om 68 % under perioden 15/1-31/12 2023.

Bland årets förslag finns såväl större etablerade bolag som BetssonNibe och OX2 som klart mindre sådana som exempelvis KebNi. Samtliga aktier som omnämnds i årets inledande upplaga (10 till antalet där de övriga är CTT SystemsDevyser Diagnostics, DustinHAKI SafetyMentice och SensysGatso) bedöms ha gott om potential vilket naturligtvis inte är detsamma som att de i själva verket kommer att bli kursvinnare. För att så ska ske måste en rad pusselbitar falla på plats.

Att sia om börsframtiden är alltid svårt. Om inte annat kan de senaste åren tjänstgöra som tydliga exempel på det. Varken 2020, 2021, 2022 eller för den delen 2023 blev vad de flesta trodde på i förhand. Ett år kan tyckas vara relativt kort tidperiod men i börsammanhang är det nästintill en evighet. I synnerhet i ett läge som dagens, där enskilda bolagsnyheter kan medföra rörelser på 15-20 %” säger tidningens huvudansvarige, Jacek Bielecki.

Läs årets vinnarnummer på sajten här.
Läs mer om Stockpicker Newsletter här.