2023-12-05 11:30:00

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

Bettingbolaget Kindred har inte hört till Stockpickers favoriter sedan ett bra tag tillbaka. Senast vi tittade på dess aktie var i augusti 2021. Kursen stod då i 141,6 kr motsvarande ett p/e tal om 11,5 baserat på våra vinstestimat för 2022. I det läget tydde dock mycket på att vinsten skulle falla till följd av en utökad satsning på marknadsföring och vi landade därför i en neutral rekommendation.

Utfallet blev att vinsten sjönk med hela 59 % i 2022 och sedan Q3-rapporten för 2023 släpptes för några dagar sedan är det uppenbart, att vinsten med stor sannolikhet kommer falla ytterligare i år. Efter de första nio månaderna har resultatet efter skatt sjunkit med 6 %, jämfört med samma period ifjol, till 65,9 Mgbp. Orsaken är det stora tappet som kom Q3 från 65,9 Mgbp till 12,6 Mgbp, då motsvarande kvartal ifjol hade påverkats av positiva engångseffekter om 36 Mgbp, medan årets Q3 belastades med negativa engångskostnader om 8,7 Mbgp.

Den underliggande trenden i verksamheten är däremot positiv, om än inte lika positiv som analytiker hade räknat med. Omsättningen i Q3 steg med 2,2 % till 283,9 Mgbp, vilket var lägre än konsensusförväntningarna (Bloomberg) på 308 Mkr. Det underliggande rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) ökade med 5,7 % till 42,6 Mgp, 13 % mindre än väntat.

Hela branschen har under Q3 påverkats av en svagare sportboksaktivitet, på grund av en tunnare eventkalender som har kombinerats med en svagare sportboksmarginal då många favoriter vann. Sportboksmarginalen landade på 8,6 %, vilket var klart lägre än det långsiktiga genomsnittet på 9,7 %. Dessutom har resultatet belastats av regulatoriska åtgärder i vissa kärnmarknader, vilket har motverkat en positiv utveckling i kasinosegmentet (+11 %) och en övergripande tillväxt i aktiva kunder (+7 %).

. . .

Summa summarum ser vi ett attraktivt risk/reward-förhållande på dagens nivåer för den riskbenägna. Som grädde på moset finns dessutom chansen att det till slut dyker upp ett uppköpsbud, även om det inte är något som man bör grunda sitt investeringsbeslut på.

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.