2023-12-09 11:30:00

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

Efter en spekulativ köprekommendation för teknikbolaget LumenRadio en tid efter börsnoteringen i december i fjol som gav en avkastning på 25 % på bara ett par månader, satte vi senast vi tittade på aktien i september en neutral rekommendation.

Starkt bidragande var då att aktien vid tillfället redan hade stigit med mer än 60 % under året och mer än fördubblats från börsintroduktionen i december i fjol. En minst lika betydande orsak var också den då pågående strejken bland manusförfattare och skådespelare i den amerikanska filmindustrin som bolaget förväntade sig skulle leda till minskad efterfrågan och även svag orderingång i Q3, vilket ökade osäkerheten. Vi höjde ändå riktkursen till 125 kr (110) på grund av bolagets goda utsikter långsiktigt.

Med facit i hand kan vi dock konstatera att vi uppenbarligen var onödigt försiktiga angående bolaget som överhuvudtaget befarade en negativ respons på Q3. Kvartalet i fråga visade sig nämligen trots strejken vara betydligt bättre än man kunde befara vilket fick aktien att stiga med 17 % bara på rapportdagen. I november avslutades också Hollywoodstrejken, vilket fick aktien att fortsätta upp ytterligare så att den numera har dubblats i år och är 30 % upp bara de tre senaste månaderna.

. . .

Det är mycket möjligt att vi fortfarande är för försiktiga men vi ställer oss neutrala till aktien även denna gång. Värderingen är kanske inte alltför utmanande med ett p/e-tal kring dryga 30 i år och kanske neråt 25 nästa år, men då är också både prognosen och konjunkturen osäker.

Vi gillar dock aktien och kan mycket väl tänka oss att byta fot om kursen kommer ner igen mot 115 kr eller däromkring. Den mycket fina Q3-rapporten med en extremt god lönsamhet gör också att vi höjer riktkursen till 150 kr (125). Bolagets långsiktiga finansiella mål med en årlig organisk tillväxt över en konjunkturcykel på mer än 25 % och ett Ebitda resultat överstigande 20 % kvarstår.

Det senare nämnda överträffades med marginal redan i Q3 med ett facit på 37,7 % men är nog ingen lönsamhet man kan ta för given vare sig framöver i kommande kvartal eller långsiktigt, åtminstone så länge inte marginalnivån upprepas vid ett flertal kommande rapporter.

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.