2023-12-04 15:00:00

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

Rekryterings- och konsultbemanningsföretaget Ogunsen har varit en flitig gäst på Top Picks framförallt beroende på bolagets goda tillväxthistorik, stabilitet och goda lönsamhet, kombinerat med god för att inte säga mycket god direktavkastning.

När vi senast tog upp aktien till granskning sänkte vi dock en tidigare köprekommendation till en neutral dito och detta berodde på en vinstvarning från bolaget i mitten av juli om att både omsättningen och resultatet skulle hamna under marknadens förväntningar i Q2 med en preliminär omsättning kring 128 Mkr och ett rörelseresultat på 9 Mkr. Vinstvarningen berodde i sin tur på att en allt svagare konjunktur till slut även började slå mot den tidigare så starka arbetsmarknaden.

Sedan dess har nu även det Q3-rapporten presenterats och får väl sägas ha varit relativt i linje med den svaga Q2:an och visade således därmed en fortsatt försvagning av efterfrågan. Nettoomsättningen minskade i kvartalet med 6 % till 110,3 Mkr (117,3) jämfört med motsvarande period i fjol, vilket var en försvagning jämfört med andra kvartalets lilla omsättningsökning på 2,1 %. Som jämförelse var tillväxten så sent som i Q1 17,1 % och omsättningen i absoluta tal 143,6 Mkr. En tämligen betydande nedgång har därmed skett på ganska kort tid även om det ska sägas att Q1 i år innehöll en dag mer än under fjolåret medan årets Q2 och Q3 innehöll en dag mindre.

Den stora boven i tillväxtdramat var inte som man kanske kunde tro konsultuthyrningen utan framförallt rekryteringsverksamheten. Intäkterna inom konsultuthyrningen uppgick till 102,1 Mkr (103,4), vilket var en minskning med måttliga -1,3 %. Värre var det dock med intäkterna inom rekryteringsverksamheten som påverkades betydligt mer negativt och minskade med hela 41 % till 8,2 Mkr (13,9).

I båda fallen var det en försvagning från kvartalet innan. Då var tillväxten inom konsultuthyrningen fortfarande positiva 4,9 % medan rekryteringsverksamheten minskade med 16,6 %. Av koncernens totala omsättning ökade konsultuthyrningens andel till 93 % (88) medan rekryteringsverksamheten minskade till 7 % (12).

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.