2024-07-09 11:00:00

Följande analys har nyligen publicerats i aktietidningen Stockpicker Newsletter. Veckans analys har låsts upp på Stockpickers hemsida för att fler ska kunna ta del av innehållet. Fler analyser av den här typen finner du i Stockpicker Newsletter som utkommer utan avbrott under hela sommaren enligt den gamla Wall Street-devisen att "money never sleeps".

För knappt två månader sedan höjde vi rekommendationen för outdoorbolaget RVRC Holding till Köp (Neutral). I samband med höjningen nämnde vi dock att den intresserade med fördel kunde vänta med köp tills större s.k. placingar (utförsäljningar) gjordes. Att sådana skulle ske var mer eller mindre givet och så blev också fallet. I början på juni sålde Altor nära 8 miljoner aktier (knappt 7% av det totala antalet aktier i bolaget) till priset av 51 kr och kort därefter följde grundduon (makarna Nyrensten) med försäljning av 5 miljoner aktier till kursen 48 kr.

Vilka som har köpt aktierna har så här långt inte framgått vilket tyder på att ingen av köparna har passerat 5-procentsgränsen. Det gör att vi drar slutsatsen att det snarare handlade om institutionella placerare än någon strategisk dito (konkurrent eller branschaktör). En annan aspekt som stärker denna tes är det faktum att kursen har fallit kraftfullt därefter. Eftersom båda ägarna har ingått nya lock-up avtal talar det mesta för att de aktier som erbjöds marknaden placerades på så kallade ”svaga händer” dvs oerhört kortsiktiga placerare som köpte med förhoppningen av snabb exitvinst. När så sedan inte blev fallet såldes aktierna ut på den öppna marknaden.

Hela analysen och eventuellt övrigt material finns på Stockpickers sajt och kan nås via direktlänken: https://www.stockpicker.se/home/analys/revolution-race-rvrc-varumarke-till-salu

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.